Als je op Wikipedia kijkt naar de pagina over de klassieke motorstellen zie je dat deze 1.5kV en 3kV aankunnen.
Echter, als je dan doorklikt op de (enkele) modellen die een eigen pagina hebben zie je dat deze enkel op 3kV kunnen rijden.
Mijn vraag is dan welke motorstellen kunnen wel of niet op 1.5kV rijden?
Iemand die iets meer weet?
--
Een gerelateerd vraagje: je ziet dat sommige series gegroepeerd staan (bv MS 73/74/78/79) zitten daar nog minieme verschillen op, of is het enkel het bouwjaar dat verschilt?
Klassiek motorstel, welke modellen konden naar Nederland?
Re: Klassiek motorstel, welke modellen konden naar Nederland?
Ze hebben/hadden alleen maar een traktieuitrusting voor 3kV, dus geen specifieke aanpassingen vor 1,5kV. Maar de oude tractietechnologie liet wel toe om de 3kV-uitrusting te "misbruiken" en er toch mee onder 1,5 te rijden, dit echter wel met een beperkt vermogen. Volgens mij konden ze dit allemaal.
Re: Klassiek motorstel, welke modellen konden naar Nederland?
Ik denk dat alle klassiekjes 1,5 kV lusten, of toch zeker de laatste generaties zoals die de laatste tientallen jaren de dienst uitmaakten. Ze reden dan ook jarenlang naar bijvoorbeeld Maastricht (en zelfs nu nog regelmatig als een MS80 uitvalt). Bij uitbreiding kan eigenlijk al het 3 kV-materieel tot ongeveer de eeuwwisseling met 1,5 kV overweg, sindsdien is er veel meer elektronica aan boord en hangt het er wat van af (de MS08 kan er naar verluidt bijvoorbeeld helemaal niet mee overweg). Daarentegen gebeurt dat steeds op half vermogen en dat is de reden dat je niet altijd de expliciete vermelding ervan op Wikipedia vindt.
Re: Klassiek motorstel, welke modellen konden naar Nederland?
Zeer interessant, bedankt voor de info!
-
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Klassiek motorstel, welke modellen konden naar Nederland?
Ik dacht dat de M53(verhoogde perrons) niet naar Roosendaal reden.
Alle andere wel, en dan kwam het eropaan direkt naar SP te schakelen +shunts om een redelijke snelheid te behouden (richting Essen naar roosendaal voorbij het Sas.
Alsook de knop "compressor" ingedrukt te houden om zoveel mogelijk perslucht (9bar) te behouden voor de terugreis(juist voor de passage aan het sas. De veiligheidskleppen deden goed dienst.
Vertrek vanuit Roosendaal,eenmaal na de lijnsnelheid ,direkt naar SP schakelen+Shunten (tweede shunt was soms iets moeilijker)zelfs juist na vertrek max 30 Km/h.En terug de druk van de algemene leiding in het oog houden, de compressor was gelijk een traaglopende scheepsmotor
En dan hopen dat je niet teveel druklucht verspeelde met sluiten deuren/panto neer /panto op en lekjes in de leiding tot aan het sas.
Alsook moest de schakelaar van het RTS (relais tension nul) gedraaid worden.
Alle andere wel, en dan kwam het eropaan direkt naar SP te schakelen +shunts om een redelijke snelheid te behouden (richting Essen naar roosendaal voorbij het Sas.
Alsook de knop "compressor" ingedrukt te houden om zoveel mogelijk perslucht (9bar) te behouden voor de terugreis(juist voor de passage aan het sas. De veiligheidskleppen deden goed dienst.
Vertrek vanuit Roosendaal,eenmaal na de lijnsnelheid ,direkt naar SP schakelen+Shunten (tweede shunt was soms iets moeilijker)zelfs juist na vertrek max 30 Km/h.En terug de druk van de algemene leiding in het oog houden, de compressor was gelijk een traaglopende scheepsmotor
En dan hopen dat je niet teveel druklucht verspeelde met sluiten deuren/panto neer /panto op en lekjes in de leiding tot aan het sas.
Alsook moest de schakelaar van het RTS (relais tension nul) gedraaid worden.
-
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: Klassiek motorstel, welke modellen konden naar Nederland?
Dat op lage snelheid naar SP schakelen, leverde dat geen problemen op met te hoge intensiteiten (ampère) in de primaire kring?nighttrain schreef: ↑09 jan 2022, 11:31 Alle andere wel, en dan kwam het eropaan direkt naar SP te schakelen +shunts om een redelijke snelheid te behouden (richting Essen naar roosendaal voorbij het Sas.
Waarom had die compressor zoveel moeite met die lagere spanning? Werkte die niet gewoon op halve kracht? Of heb je daar niets aan bij een compressor?nighttrain schreef: ↑09 jan 2022, 11:31 Alsook de knop "compressor" ingedrukt te houden om zoveel mogelijk perslucht (9bar) te behouden voor de terugreis(juist voor de passage aan het sas. De veiligheidskleppen deden goed dienst.
-
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Klassiek motorstel, welke modellen konden naar Nederland?
De motoren werkten dan op 1500V gelijkspanning in (stand van de manipulator) Rangering vervolgen Serie en dan Serie Parallel.jknockaert schreef: ↑09 jan 2022, 13:49Dat op lage snelheid naar SP schakelen, leverde dat geen problemen op met te hoge intensiteiten (ampère) in de primaire kring?nighttrain schreef: ↑09 jan 2022, 11:31 Alle andere wel, en dan kwam het eropaan direkt naar SP te schakelen +shunts om een redelijke snelheid te behouden (richting Essen naar roosendaal voorbij het Sas.Waarom had die compressor zoveel moeite met die lagere spanning? Werkte die niet gewoon op halve kracht? Of heb je daar niets aan bij een compressor?nighttrain schreef: ↑09 jan 2022, 11:31 Alsook de knop "compressor" ingedrukt te houden om zoveel mogelijk perslucht (9bar) te behouden voor de terugreis(juist voor de passage aan het sas. De veiligheidskleppen deden goed dienst.
Dus kwam er maar 1500V op de schakeling via de JH naar de SP gekoppelde seriemotoren.
Dus de stroom was dan ongeveer ook maar 50%. dus ook het geleverde vermogen.
Opgelet ,we hadden te doen met seriemotoren die onderling in serie of SP geschakeld werden...In rangering was er eerst een weerstand.
Compressor idem ,1500V is dus gelijk aan de helft van het toerental in vergelijking met 3000V, dus het debiet dat geproduceerd zal worden is dus ook maar 50%, het vullen van de reservoirs is trager.De bedoeling was dus boven de 6 BAR blijven om geen problemen te krijgen.
Had vergeten vermelden dat de lading van de batterijen ook beinvloed zal worden (gekoppeld aan compressor) .