Het werd de hoogste tijd om nog eens een mapje foto's in te scannen - het elfde alweer! - en map 11 sluit eigenlijk naadloos aan bij het vorige. Concreet betekent dat, dat de elektrische motorstellen opnieuw de show zullen stelen, 24 foto's lang.
1-2. MS 691 op spoor 2 in Halle op 3 januari 1979, als trein 4813 Brussel-Zuid - Halle (via lijn 26!). De trein is net aangekomen, en maakt zich klaar voor de terugrit. De winter heeft onverbiddelijk toegeslagen en spoor C, waar de treinen van lijn 26 moeten aankomen) is onbereikbaar. Volgens de normen van de spoorwegfotografen is het ongetwijfeld geen goede foto: geopende deuren, aan de perronzijde, en rode lichten achteraan. Gelukkig is er foto 2 van dezelfde trein:

3. MS730 met 6913 Mons - Brussel-Zuid. Het stel had net een proefschildering gekregen, met veel meer geel op de neus. Dat zal wel de reden geweest zijn waarom ik deze foto nam. Mons, 14 juni 1978.
Het was een typische omnibus, beperkt tot Brussel-Zuid, waar deze treinen ontvangen werden op de sporen met de laagste nummers, zeg maar waar tegenwoordig de Eurostartreinen vertrekken.

4. MS682 met 6614 Brussel-Zuid - Mons in Lembeek, 27 oktober 1979.

5. MS684 met 715 Oostende - Verviers-Central, 14 augustus 1980, lijn 50A kp 31. Dit is het ongeveer de plek waar lijn 50A over lijn 82 gaat. In die tijd stond daar een keet die gemakkelijk met een trap te bereiken was, en waar je als fotograaf ook erg veilig en toch dichtbij stond. Ik weet niet of ik het vandaag nog zou doen. Ik zou niet graag in railtime vermeld worden als persoon langs het spoor. En nog minder graag zou ik de boete betalen voor het onderbreken van de treindienst.
Enkele treinen tussen Oostende en Verviers-Central of zelfs Welkenraedt werden inderdaad gereden met tweeledige stellen. De lange treinen met K3-rijtuigen hadden hier zeker geen monopolie, temeer omdat er ook nog treinen naar Keulen reden die I6- en I4-rijtuigen hadden, eventueel aangevuld met enkele K3-rijtuigen.

6. MS709 met 812 Verviers-Central - Oostende op dezelfde plek, op dezelfde dag, om te bevestigen wat ik bij foto 5 schreef.

7. MS717 met 915 Blankenberge - Arlon, alweer zelfde plaats en datum. De trein telt 3 stellen, maar de kans is groot dat alleen het eerste stel naar Arlon doorreed.

8. MS710 met 2443 Brussel-Leopoldswijk - Namur, 7 augustus 1980, Genval. Eigenlijk waren de treinen van deze reeks de tweede min of meer snelle verbinding tussen Brussel en Namur. In wezen zijn ze de verre voorlopers van de huidige IR's naar Binche, die hun oorsprong vinden in een verbinding Namur - Binche.

9. MS719 met een extra trein Leuven - Antwerpen-Centraal op 18 januari 1981 in Melkouwen. De elektrificatie van deze verbinding is net een feit en op deze zondag mogen de potentiële klanten gratis kennismaken met de nieuwe verbinding. De driepoot is niet van mij, maar van een destijds berucht spoorwegfotograaf die men in Mons "La Mitraillette" noemde.

10. Ms728 , nu wat verder op lijn 16, op dezelfde dag, eveneens met een (lange) extra trein.

11. MS763 met 813 Verviers-Central - Oostende, rijdt hier over de eerder genoemde brug van lijn 82. Ui-teraard ook op 14 augustus 1980, lijn 50A kp 31.8.

12. Ms733 op 2 januari 1980 op lijn 162 bij kp 137.4, in de buurt van Poix-Saint-Hubert. Ik heb geen nummer: de winter zorgt voor onregelmatig verkeer, en dit was dus een trein die ik niet zo meteen thuis kon brengen.

13. MS767 met trein 7413 Brussel-Zuid - Ottignies - Leuven in Archennes - 7 december 1980.

14. En later keerde hetzelfde stel terug als 7466 Leuven - Ottignies - Brussel-Zuid.

15. MS776 - zo goed als nieuw - in Beersel op 13 januari 1981 - E4812 Brussel-Zuid - Halle.

16. En daarna de even nieuwe 774 met 4813, een uurtje later, dus.

17. Op 14 oktober 1978 bezocht een spoorwegvereniging - ik vermoed KBVVS ofte ARBAC, maar 100 % zeker ben ik niet - de WET te Schaarbeek. Ik hou niet zo van die geposeerde foto's, met vaak veel te veel palen en draden, en bovendien is de kans groot dat nog enkele tientallen andere enthousiastelingen dezelfde foto in de schuif hebben liggen. De vierledige stellen waren nog zo goed als nieuw, en in hun ongewone grijs-oranje kleurstelling vielen ze op tussen al het spoorweggroen dat toen nog standaard was.

18. Deze stellen kregen meteen enkele vaste inzetten, zoals hier in augustus 1978: 585 Oostende - Antwerpen-Centraal in Beernem.

19. Ze werden met veel poeha aangekondigd als echte nieuwigheden, maar toch werden ze ook vaak ingezet voor minder belangrijke diensten: een stoptrein in Linkebeek, bij voorbeeld.

20. We zaten - net als nu in een eindfase van een versleten dienstregelingsconcept - en de materieelinzet was op zijn minst fantasierijk te noemen: volgens mijn gegevens zou dit trein 986 Brussel-Noord - Knokke-Blankenberge moeten zijn. Dat is een beetje een eigenaardig geval, en je zult me wel vergeven dat mijn geheugen misschien weinig accuraat was. Eigenlijk zou je hier nl. de 966 Arlon - Knokke/Blankenberge verwachten, een trein samengesteld uit vierledige stellen die 's morgens ook al van de kust naar Arlon gereden waren. Veelvuldige en grote vertragingen en de bijhorende klachten - nil nove sub sole - noopten de NMBS om de verbinding te splitsen: de 966 reed dus van Arlon tot Brussel, waar de 986 zijn taak overnam.

21 -22. Zelfde dag als foto 17 - de huidige stellen 595 - 600 mogen er dan echt aftands uitzien, ze hebben echt wel briljantere tijden meegemaakt.

23. En nog even wat vreemde eenden in de bijt - hoewel, het kan even goed om één van de 4 hondenkoppen van de NMBS gaan. Trein 124 Brussel-Zuid - Amsterdam-CS, bij zijn vertrekpunt.

24. Net voor het zwaarste winterdebacle van de 20ste eeuw: E122 op 30 december 1978 in Kapellen, alweer met een hondenkop. Best comfortabele dingetjes, maar op het einde niet meer echt opgewassen tegen hun taak: te weinig eerste klas, en door de verdeling rokers/niet-rokers zelden gelukkige reizigers. Als we de keuze hadden gingen we altijd voor het alternatief met de Belgische I4-rijtuigen en de locs van de reeks 25.5.
