Fles schreef:Paul schreef:De bordjes met een rechthoekig kader en met een 'bloemetje' voor en achter de naam waren de 'huisstijl' van de vroegere Compagnie du Nord. Je vond/vindt ze in België ook op de voormalige Nord Belge-lijnen.
Dat was me ook opgevallen ja. Ik kende die van o.a. Sclaigneaux en Flémalle-Grande. Hoorden die daar ook bij? Was dat een soort grensoverschrijdend spoorbedrijf of zo dan?

Weet je daar iets meer van misschien?
Dag Fles,
Zeker, Flémalle-Grande en Sclaigneaux waren Nord-Belge-stations.
De maatschappij Nord Belge (in feite een Belgische afdeling van de Franse 'Compagnie du Nord') was in ons land actief vanaf 1855 tot in de Tweede Wereldoorlog.
De Nord Belge-lijnen waren:
- Luik - Namen (lijnen 125 en 125A, ook het station Liège-Longdoz dat in feite het 'hoofdkwartier' van de maatschappij was)
- Namen - Dinant - Givet (lijn 154)
- Charleroi - Erquelinnes (lijn 130A)
- Mons - Quévy (lijn 96)
Na W.O.II werden lijnen, materieel en personeel van de Nord Belge overgenomen door de NMBS en die operatie werd boekhoudkundig geantidateerd naar 10 mei 1940 (datum van de Duitse inval).
Daarnaast was er de 'Compagnie de Chimay' (lijn 156 Momignies - Chimay - Mariembourg - Doische - Hastière) die qua bestuur en financiering zeer gelieerd was met de 'Compagnie du Nord'. De Chimay bleef echter bestaan tot 1948 en werd pas op 1 februari 1948 overgenomen door de NMBS.
Paul