Mallorca, waar de palmbomen je toewuiven

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Trainspotterke

Mallorca, waar de palmbomen je toewuiven

Bericht door Trainspotterke »

Van 9 tem 16 september zat uw nederige dienaar in het zonnige zuiden, namelijk op Mallorca, het grootste eiland van de Balearen in de Middellandse Zee, die deel uitmaken van Spanje. Het was maar de dag voor ons vertrek dat ik er achter kwam dat er ook treinen rijden op Mallorca! Tot dan dacht ik dat enkel de eilanden Corsica en Sardinië in die coté over treinen beschikten. Niet dus. Eénmaal ter plaatse in de hoofdstad van het eiland, Palma, merkten we dat het niet om zomaar boerentreintjes ging, maar wel degelijk om moderne treinstellen die vanuit een gloednieuw ondergronds kopstation richting Inca en Manacor (geboortestad van Rafael Nadal, nvdr) sporen. Perrons kon je jammer genoeg enkel bereiken via poortjes waarvoor je dus een ticket nodig had. De treinen rijden er elektrisch en op meterspoor.

Wat ik in mijn brochure over Mallorca te lezen kreeg was wel nog iets interessanter. Vlak naast dit moderne station, aan de overkant van de straat, lag het treinstation van de "Tren de Soller", een bedrijf dat een toeristische spoorlijn exploiteert van Palma (aan de westkust) naar Soller (aan de noordkust). Het materieel bestaat uit elektrische (metersporige) motorwagens daterend uit 1912 en met een volledige houten kast, die verschillende houten wagonnetjes voortslepen. De trein rijdt niet rapper dan 45 km/u, wat ook normaal is voor het bochtige tracé dwars doorheen de Serra de Tramuntana, met pieken tot 1445m. Maar één foto zegt maar dan duizend woorden, dus bij deze:

Het station van Palma was niet echt groot, maar wel erg charmant. Hier kochten we een biljet heen en terug naar Soller voor 17 euro, een ticket dat zijn geld waard was achteraf besloten. Afbeelding Ook even de aandacht vestigen op het andere openbaar vervoer, waar er blijkbaar de laatste jaren fors in geïnvesteerd was. Wij hadden vanuit onze verblijfplaats (El Arenal, op ongeveer 15 km van Palma) om de 13 minuten een gewone buslijn (lijn 15) naar Palma en de snelbuslijn (25), die ook naar Palma ging, maar dan via de autosnelweg. Zeer sjieke bussen en zelfs met halte aankondiging op de bus! Iets waar De Lijn nog wat van kan leren.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding De trein moet nog aankomen uit Soller. Ondertussen stroomt er al heel wat volk binnen op het perron. De rangeerder wacht ongeduldig om in actie te mogen treden. :P
Afbeelding Als je hier niet op tijd stopt, zit je meteen op de binnenring van Palma. :P
Afbeelding Afbeelding Op zijn dooie gemak komt de prachtige trein het station binnengereden en de motorwagen maakt zich klaar om kop te maken.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Eén van de medereisgenoten die zo vriendelijk was om op het balkon te poseren. :P
Afbeelding En de rest van de bende, die toch nog eens hun glimlach voor de foto ophalen vanuit het toch wel western-achtige wagonnetje, waarvan je de ramen naar boven kon openschuiven.
Afbeelding Voor de dorstige mensen! Afbeelding Tijdens het omlopen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Het interieur van de rijtuigen, waarvan je de rugleuning kon verzetten naargelang de richting waarin je wilde zitten:
Afbeelding Eénmaal het station verlaten komen we meteen op de middenberm van een boulevard terecht, temidden de rijhuizen. Aan ieder kruispunt werden de lichten voor de auto's op rood gezet, wat vaak tot lange rijen auto's resulteerde.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Over een klein deel van het traject, even buiten Palma, reden we even parallel met een dubbelsporige geëlektrificeerde lijn voor het gewone verkeer, waar we ook nog een mooie surprise kregen! Foto genomen vanuit onze trein:
Afbeelding Het eerste station op onze route, Son Sardina:
Afbeelding En voor Fles: :P
Afbeelding Afbeelding Afbeelding De eerste kilometers lopen dwars doorheen de vlaktes rond Palma, waar veel Citrus-plantages zijn.
Afbeelding Afbeelding Stilletjes aan begint de lijn te stijgen en ook al wat meer te slingeren. We dringen langzaam aan het Tramuntanagebergte binnen, waar de eerste tunnels ons opwachten.
Afbeelding Afbeelding Het station van Bunyola:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Op het traject is er ook één lange tunnel, waar je toch meer dan vijf minuten lang doorspoort. En vanop het achterste balkon zie je dit: :P
Afbeelding Afbeelding Het stadje Soller is in zicht! Via een aantal haarspeldbochten en nog wat tunnels zullen we naar hier afdalen.
Afbeelding Afbeelding Even voor Soller stoppen we nog in het station van Can Tambora, met toch wel vreemde perrons.
Afbeelding Afbeelding Hoofdje intrekken! :P
Afbeelding Na een lange afdaling, waarbij we Soller de ene keer aan de rechterkant van de trein zien liggen en wat later aan de linkerkant, bereiken we dan toch diens station. Op de volgende foto zie je het verbindingsspoor tussen de treinsporen van Palma - Soller en de tramlijn die de reizigers verder naar het 5 km verder gelegen Port de Soller brengt.
Afbeelding De tramlijn wordt uitgebaat met oude tramstelletjes uit de tijd toen de dieren nog spraken. Hier een bijwagen die van een rustpauze geniet.
Afbeelding De voorkant van het tramdepot, met een afgestelde bijwagen. Op de achtergrond wacht een motorwagen om de aansluiting te verzekeren met de trein komende uit Palma.
Afbeelding De werkplaats van de Ferrocarril de Soller:
Afbeelding Afbeelding De tramstelletjes zijn gevormd uit een motorstel en één of meerdere bijwagens. Ook rijden er meerdere tramstellen achter mekaar (drie tot vier) om de grote massa aan toeristen de baas te kunnen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Terug in Palma. De loods links is omgevormd tot tentoonstellingsruimte.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Achter de bomen schuilt het station van Palma van de Ferrocarril de Soller. Gelukkig zijn er verkeerslichten om de straat over te steken, want op deze plaats liggen er vier rijvakken per richting voor auto's en bussen!
Afbeelding In dit gebouw werden tot over een aantal jaar de gewone pendelaars richting Inca en Manacor ontvangen. Heden ten dage moeten de reizigers links van het gebouw de roltrap nemen naar het gloednieuwe ondergrondse kopstation.
Afbeelding Een prachtige treinrit van 2 keer een uur, over een traject van 27 km. Voor wie van plan is om op reis te gaan naar Mallorca, mag deze uitstap zeker niet missen!
Afbeelding En nog 2 foto's van onze terugvlucht met de Boeing 737-800 "Horizon" die vlucht JAF2272 Palma de Mallorca - Oostende zal verzorgen.
Afbeelding Afbeelding Einde...
Afbeelding
Fles

Re: Mallorca, waar de palmbomen je toewuiven

Bericht door Fles »

Leuk leuk! :) We wachten op meerrrrr :P
Bert

Re: Mallorca, waar de palmbomen je toewuiven

Bericht door Bert »

Ah dat trammeke heb ik jaren terug ook nog eens genomen toen ik daar op reis was. We spreken wel van een kleine 10 jaar terug, veel weet ik er niet meer van. :)
13'erke

Re: Mallorca, waar de palmbomen je toewuiven

Bericht door 13'erke »

Een erg mooie reportage, we leren hier elke dag bij!
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Mallorca, waar de palmbomen je toewuiven

Bericht door HLE 2302 »

zeeeer mooi
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Mallorca, waar de palmbomen je toewuiven

Bericht door Robin »

mooie reportage en schoon foto's :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Bartjedj

Re: Mallorca, waar de palmbomen je toewuiven

Bericht door Bartjedj »

Sehr Schön!

BDJ
Trainspotterke

Re: Mallorca, waar de palmbomen je toewuiven

Bericht door Trainspotterke »

Ziezo, het vervolg van de reportage staat er bij!
Bartjedj

Re: Mallorca, waar de palmbomen je toewuiven

Bericht door Bartjedj »

Grrr, vliegtuigen.
Ik kom thuis, open HGBTF en ik zie dat wat ik al heel de dag zie :lol:

Verder: sehr schön!

BDJ
treintjerijden

Re: Mallorca, waar de palmbomen je toewuiven

Bericht door treintjerijden »

Hallo even ter correctie het ene vliegtuig wat ik daar zag is gee 737-800 dat vliegtuig aan de gate is een 737-300/400/500.

groeten Machinist Rob.(Roosendaal)
Trammist

Re: Mallorca, waar de palmbomen je toewuiven

Bericht door Trammist »

Mooi! Héél mooi!
Trainspotterke

Re: Mallorca, waar de palmbomen je toewuiven

Bericht door Trainspotterke »

treintjerijden schreef:Hallo even ter correctie het ene vliegtuig wat ik daar zag is gee 737-800 dat vliegtuig aan de gate is een 737-300/400/500.

groeten Machinist Rob.(Roosendaal)
Ja, zou kunnen. :P
Bedankt voor de rechtzetting!

De vleugel op de foto eronder is trouwens van een ander type. Die foto is tijdens de heenvlucht van Oostende naar Palma de Mallorca genomen.
treintjerijden

Re: Mallorca, waar de palmbomen je toewuiven

Bericht door treintjerijden »

Trainspotterke schreef:
treintjerijden schreef:Hallo even ter correctie het ene vliegtuig wat ik daar zag is gee 737-800 dat vliegtuig aan de gate is een 737-300/400/500.

groeten Machinist Rob.(Roosendaal)
Ja, zou kunnen. :P
Bedankt voor de rechtzetting!

De vleugel op de foto eronder is trouwens van een ander type. Die foto is tijdens de heenvlucht van Oostende naar Palma de Mallorca genomen.
De Vleugel is een 737-800 het andere vliegtuig is van een ander type de classc 737 serie,
Ik zal voor je kijken welke vliegtuigen Jetairfly mee vliegt btw de roepnaam van de luchtvaartmaatschappij is Beauty
En kun je mij mischien de vluchtgegevens geven wat er op je boarding kaartje staat dan kan ik het helemaal nakijken inclusief registratie code's van jou vlucht mailen mag ook.

iloveyou747@live.nl

Jetairfly
aantal Type zitplaatsen
3x Boeing 737-400 (168)
1x Boeing 737-500 (128)
1x Boeing 737-700 (148)
4x Boeing 737-800 (189)
2x Boeing 767-300ER(264)
Plaats reactie