28 januari 2011 (Wespelaar - Mechelen)

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5480
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

28 januari 2011 (Wespelaar - Mechelen)

Bericht door overweg13 »

Vandaag stapten we over de GR van de Dijle, tussen Wespelaar en Mechelen, iets meer dan 18 km lang, de korte aanloopstrookjes van en naar treinhalten inbegrepen. Die GR Dijle is wat recyclage, want ze loopt vaak samen met oudere GR's die we vroeger al gestapt hadden. Zo ook vandaag: over lange afstand volgen we GR 128 en even ook nog GR 12. Dit klinkt negatiever dan het moet zijn, want het is een interessante tocht, met lekker veel onverhard - de TWQ bedraagt 66 % - en vermoedelijk is dit ongeveer het beste wat je kunt verwachten in een streek waar de bebouwing en de hoofdwegen nooit veraf zijn. We konden genieten van veld- en boswegen, en het deel op de dijk van de Dijle tussen Rijmenam en Muizen is heerlijk rustig. Je volgt al de kronkels van de rivier, en dat breekt de eentonigheid. En zeggen dat de Dijle hier toch op vele plaatsen rechtgetrokken is, getuige de restanten van oude meanders, die onder het nieuwe winterse ijs verdoken liggen.

De verplaatsing:
Halle - Brussel-Zuid 3107 9:19 9:30 stipt (338)
Brussel-Zuid - Leuven 1508 9:36 10:03 +4 (556)
Leuven - Wespelaar-Tildonk 2710 10:16 10:26 stipt (907)

Mechelen - Halle 3138 16:02 16:41 +6 (338)

De commentaar:
Het doet wat vreemd aan, voor de laatste keer een biljet aankopen met je getrouwheidskaart, kaart 50 %, halveprijskaart, code 088. Zowat 30 jaar betaalde je daar maar al te graag je maandelijkse of jaarlijkse bijdrage voor, omdat de kaart niet alleen recht gaf op vermindering, maar je ook het gevoel gaf dat je meer was dan zo maar een toevallige reiziger. Maar de NMBS heeft mijn type reiziger brutaal opzijgeschoven - op 30 januari valt onvermijdelijk en onbegrijpelijk het doek.

Wespelaar-Tildonk is niet bepaald slecht bereikbaar, en dus durf ik een strakke verplaatsing op te stellen, met korte overstappen. En het loopt allemaal perfect.
IR 3107 vertrekt dan wel met 3 minuten vertraging, met 11 minuten rittijd tot Brussel-Zuid en na een vlotte rit, bereiken we Brussel-Zuid zelfs precies op tijd. Deze trein bestaat uit 2 breaks, en hoewel de spits eigen-lijk voorbij is, zit hier nog behoorlijk wat volk op. Rugzakken en zware wandelschoenen vallen wat op tussen dit publiek dat naarstig aan het werk is, met of zonder elektronische hulpmiddelen.
Ik had al voorzien dat we in geval van vertraging gewoon tot Mechelen zouden doorgereden zijn, omdat we ook daar een aansluiting hadden naar Wespelaar, maar 6 minuten overstaptijd zijn genoeg om van spoor 17 naar 14 te stappen. Deze IC naar Tongeren bestaat uit 4 ms 96, en ook hier valt op dat deze trein meer dan behoorlijk bezet is. Meer: je hoort wel eens zeggen dat de eersteklasafdelingen van dit type trein te groot zijn, maar dat is hier duidelijk niet het geval. Eerste en tweede wedijveren met elkaar qua bezettingsgraad… Vanaf Brussel-Noord zitten we wél zo goed als alleen. We krijgen controle, en graag had ik nog een laatste keer dé kaart bovengehaald, maar zoals in 99 % van de gevallen in de voorbije decennia hoeft dat ook vandaag niet. Even gaat het moeizaam om van lijn 36 naar 36 N te gaan bij de Y Diegem-Oost: we staan zelfs een hele tijd stil, zonder aanwijsbare reden, en dat leidt tot 4 minuten vertraging bij aan-komst in Leuven. Daar hebben we een aansluiting op hetzelfde perron.
IR 2710 bestaat uit 2 duikbrillen; ik zal wel nooit van deze fragiele stellen houden. Het stel protesteert luidruchtig met een kanjer van een vierkant wiel. Ons vertrekuur (op spoor 5) ligt vast op 10:16; op spoor 4 staat de IC waarmee we net gearriveerd zijn: die zou om 10:13 moeten vertrekken. Om 10:15 gaan de deuren van de IC dicht, de vertraging bij aankomst is na de frontwissel niet helemaal weggewerkt. Mijn oude spoorweg-logica zegt me dat die IC dan als eerste vertrekt, en de IR er meteen achter, maar dat lijkt niet meer van deze tijd te zijn: wij vertrekken stipt, en de IC loopt nog 2 minuten extra vertraging op. Waarom dat nu plots de aangewezen oplossing lijkt te zijn, is mij niet duidelijk. Ook al omdat de IR zowel in Wijgmaal als in Wespelaar al een zee van tijd lijkt te hebben.

Voor de terugkeer kunnen we gebruik maken van een overstapvrije verbinding. Bij het begin van de avond-spits loopt alles vlot, en ook onze IR rijdt stipt. Zelfs uit Brussel-Zuid vertrekken we nog precies op het voorziene uur, maar de rit naar Halle verloopt eens te meer stroef. Blijkbaar zitten we aan de staart van een reeks treinen die hun vertraging lustig aan elkaar doorgeven. In Halle hebben we 6 minuten vertraging, meteen de eerste trein van 2011 met meer dan 5 minuten vertraging.

Thuis vind ik een verzoekje van De Zeverende Dag in mijn mailbox. Of ik zondag mee wil debatteren over de problemen met de NMBS. Nee dus. Overigens ken ik mezelf: nog voor ik het weet zou ik gewoon de NMBS zitten verdedigen, en dat zal wel niet hún bedoeling zijn. Ik stuur dan maar een mailtje terug: ik spreek graag in volzinnen, en die zijn taboe in De Zevende Dag, zoals Leterme onlangs nog kon ondervinden. En als ze echt iets willen weten over het openbaar vervoer in dit land, moeten ze maar mijn blog lezen: daar kan ik rustig lange zinnen brouwen, al strooit de in Word ingebouwde De Vadder dan lustig met groene onderstrepingen.

Ik kon wat doodgewone treinen fotograferen, in Wespelaar-Tildonk, en tussen Wespelaar-Tildonk en Haacht:

ms 366 met IR 2730 Sint-Niklaas - Leuven in Wespelaar-Tildonk
Afbeelding een trek- en duwstel met IR 4109 Kortrijk - Leuven
Afbeelding en een wereldberoemde IR 4132 met 2 klassieke motorstellen op dezelfde plaats
Afbeelding
Met vriendelijke groet

overweg13
melle

Re: 28 januari 2011 (Wespelaar - Mechelen)

Bericht door melle »

Mooi verslag!
Plaats reactie