Daar ik een geobsedeerde "regeltjesfreak" ben, die alles wil uitpluizen, wou ik me eens gaan verdiepen in de routering van mijn trein.
Normaal gesproken moet ik namelijk van Wetteren naar Leuven geraken (en andersom).
Daar zijn nu wel enkele opties voor volgens de reisplanner.
Zo zijn er per uur volgende opties:
1) Trage rechtstreekse optie met veel tussenstops, via Aalst, Brussel en Zaventem (airport) (xx:25 - 1h25)
2) Optie met overstap via GSP, dan snelle lijn tussen GSP en BXL, zo naar Leuven (xx=35 - 1h20)
3) Riskante optie met overstap in Dendermonde en vervolgens BXL-N (xx:40 - 1h15)
4) Snelle rechtstreekse optie via Dendermonde en Mechelen (xx:10 - 1h04)
(Heel erg soortgelijke routes in de terugweg)
Nu vroeg ik mij af waarom deze verschillende opties überhaupt worden aangeboden.
Volgens de FAQ zou enkel optie 4) toegestaan mogen zijn. Het is namelijk een rechtstreekse route met de kortste afstand in km (67km via Google Earth en later ook gevalideerd met NMBS-tool).
In principe zouden dan toch geen enkele van deze andere opties zijn toegestaan?
Ik moet zeggen dat ik meestal ook optie 4) neem, maar deze heeft enkele grote nadelen:
- In het weekend rijdt die niet
- Het zijn altijd Desiro-stellen
- Het is vaak heel druk op die lijn en de plaats is beperkt
- Soms komt het mij gewoon niet uit op dat uur, dan moet ik nog 50 min. wachten of zo
Na veel opzoekwerk te doen op dit forum en op internet, dacht ik de reden te weten gekomen te zijn.
Ah ja, het mag ook een "alternatieve route" zijn, als die aan de voorwaarden voldoet!
Hier het betreffende stukje:
Nu vervalt puntje 1 hiervan al. Het is namelijk zo dat de route via Dendermonde en Mechelen de snelste én de kortste is. Daardoor zou iedere alternatieve route minstens sneller moeten zijn dan 1h04.-ALTERNATIEVE REISWEG-
Andere reisweg dan de in kilometer kortste reisweg, die het station van vertrek en bestemming verbindt. De reiziger mag
deze reisweg enkel gebruiken in de volgende gevallen:
- met de gebruikte treinen kan de bestemming sneller bereikt worden OF;
- met de gebruikte treinen kan vermeden worden om over te stappen (en kan in dezelfde trein gebleven worden). In
dat geval mag de reis met maximum 30 minuten verlengd worden OF;
- met de treinen kan tweemaal hetzelfde baanvak afgelegd worden (sectie gelegen tussen het station van vertrek en
bestemming) om een snellere aansluiting te halen, wanneer er geen aansluiting is op het aansluitpunt van 2 lijnen
of wanneer die niet verzekerd kan worden (vertraging).
In voormelde gevallen mag de reiziger zijn reis niet onderbreken in de tussenliggende stations, noch afzien van een
gedeelte van de rit.
De lijn Wetteren-Aalst-BXL-Leuven is 5km langer of zo. Mocht dit nu de "kortste route" geweest zijn, dan was er geen enkel probleem, aangezien alle andere routes dan sneller zouden zijn dan 1h25.
Het tweede punt is niet van toepassing, dus dan het laatste puntje.
Nu volgens mij geldt dat hier ook niet.
Je zou kunnen discussiëren over de verbinding Wetteren-GSP-Leuven (optie 2) ), maar:
Als je deze verbinding neemt, dan kom je niet strikt tweemaal over hetzelfde baanvak.
Het is namelijk zo dat je eens via de lijn met Wetteren gaat naar GSP (lijn 53), maar daarna neem je de rechtstreekse snellijn (50a) naar BXL vanuit GSP.
Er is een héél klein beetje overlap: Maar daar waar die overlap is, passeert het geen enkel station en al zeker niet meer het station van Wetteren. Al weet ik niet of dat in se eigenlijk uitmaakt.
Maar dan nog is er een probleem voor die andere lijnen natuurlijk...
Wat is nu de aanleiding van het vragen naar dit euvel? Wel,..
Als treinfanaat zou ik heel graag eens de M7 ingaan, wat mij nog niet was gelukt met Corona. Nu rijdt er een M7-samenstelling van GSP naar Leuven:
http://www.beluxtrains.net/indexnl.php? ... 2/2020-517
Een soortgelijke situatie zou ik nu dus kunnen verkrijgen als bij optie 2) van hierboven dus. Waarbij ik dan een trein IC2238 neem naar GSP om daarna trein IC517 (M7) te nemen naar Leuven.
- IC2238 vertekt om 18h03 -> 18h19
- IC 517 vertrekt om 18h24 -> 19h24
Ik zit er nu wel wat verveeld mee, zeker omdat ik me mischien weer een heel jaar "schuldig moet maken" aan zwartrijden als ik een andere optie zou willen nemen dan optie 4)
Eens heb ik al eens een "aanvaring" gehad met een treinbegeleider op weg naar GSP vanuit Leuven. (Dan nog door mijn "eigen fout")
Op een keer was de bovenleiding eraf gereden bij Schellebelle. Daardoor reden er geen treinen meer vanuit GSP naar Wetteren (kon ik zien in de app) omdat ze daar dan niet meer verder konden geraken.
Toen vroeg ik aan een TBG of hij realtime kon zien wat er aan de hand was. Mede omdat hij Franstalig was, verstond hij niet zo goed mijn probleem en begon hij er zelf een probleem van te maken dat ik op een trein naar GSP zat vanuit Leuven, terwijl ik naar Wetteren moest.
Uiteindelijk kon ik mij eruit praten en stelde hij me zelfs gerust dat alles goed zou komen, aangezien er vervangbussen zouden worden ingezet.
Anyway, mocht iemand nog wat informatie kunnen bijdragen zou dat heel handig zijn.
Ik weet dat er al meermaals dit soort posts zijn gemaakt, maar ik kom er echt niet uit met de reeds beschikbare informatie hier.
Btw, @trainfreak heeft precies al wat ervaring hiermee, misschien kan hij ze hier ook (nog) eens delen?
Heel oude post:
Alvast bedankt iedereen!trainfreak schreef: ↑25 feb 2012, 08:57 Als ik van Wetteren naar Brussel wil, dan krijg ik ook vaak een reisweg via Gent die 1 of enkele minuten korter is.
Tot nu toe heb ik hier nog maar enkele keren rare ogen gekregen van de TBG, maar als ik het dan uitleg dat het korter is in tijd en op internet staat (zonder enige voorwaarde bij trouwens) dan is het meestal wel in orde.
Eentje wou zelf een via-ticket aansmeren, maar na een korte discussie was het 'goed voor één keer'.