Mobility as a Service (MaaS)
Mobility as a Service (MaaS)
d.w.z. een geïntegreerde mobiliteitsdienst, bestaande uit meerdere vervoermiddelen.
Er groeit een consensus dat het één van de middelen is om duurzame mobiliteit te garanderen die voor iedereen toegankelijk is.
In 2019 organiseerden de FRDO en de FOD Mobiliteit en Vervoer participatieve workshops over de invoering van MaaS-systemen.
Een webinar wordt georganiseerd over hetzelfde onderwerp, met de medewerking van ITS.be op donderdag 27 mei 2021 van 9u30 tot 12u
Welke kansen biedt het MaaS? Welke uitdagingen staan ons te wachten? Waar staan we vandaag in België? En in het buitenland?
Inschrijven via https://frdo-cfdd-admin.be/Account/JoinForum/1019
Na presentaties door deskundigen op dit gebied zal de Federale Minister van Mobiliteit Gilkinet zijn visie toelichten. Ten slotte zal een panel van actoren uit het veld deze kwesties bespreken.
De gebruikte talen zullen het Nederlands en het Frans zijn. Er wordt geen simultaanvertaling voorzien.
Het volledig programma zal beschikbaar zijn op https://www.frdo-cfdd.be/nl/externe/270 ... mobiliteit
Indien u vragen heeft, kan u zich wenden tot het secretariaat van de Raad (fabrice.dehoux@cfdd.be - 02/743 31 53).
Er groeit een consensus dat het één van de middelen is om duurzame mobiliteit te garanderen die voor iedereen toegankelijk is.
In 2019 organiseerden de FRDO en de FOD Mobiliteit en Vervoer participatieve workshops over de invoering van MaaS-systemen.
Een webinar wordt georganiseerd over hetzelfde onderwerp, met de medewerking van ITS.be op donderdag 27 mei 2021 van 9u30 tot 12u
Welke kansen biedt het MaaS? Welke uitdagingen staan ons te wachten? Waar staan we vandaag in België? En in het buitenland?
Inschrijven via https://frdo-cfdd-admin.be/Account/JoinForum/1019
Na presentaties door deskundigen op dit gebied zal de Federale Minister van Mobiliteit Gilkinet zijn visie toelichten. Ten slotte zal een panel van actoren uit het veld deze kwesties bespreken.
De gebruikte talen zullen het Nederlands en het Frans zijn. Er wordt geen simultaanvertaling voorzien.
Het volledig programma zal beschikbaar zijn op https://www.frdo-cfdd.be/nl/externe/270 ... mobiliteit
Indien u vragen heeft, kan u zich wenden tot het secretariaat van de Raad (fabrice.dehoux@cfdd.be - 02/743 31 53).
Re: Mobility as a Service (MaaS)
Mij lijkt het sterk op een IT project gekleefd op bestaande hardware....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Mobility as a Service (MaaS)
Uiteraard. Zelfs binnen de IT zijn al die "aaS" enkel buzzwords om oude wijn in nieuwe zakken te verkopen - weliswaar met andere financiële voorwaarden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Mobility as a Service (MaaS)
klopt volledig, alles waar je in de zakenwereld geld wil mee verdienen, verkoopt stukken gemakkelijker als je het as-a-service verkoopt.
En nu afwachten hoe de volgende warmwater uitvinding gaat genoemd worden
En nu afwachten hoe de volgende warmwater uitvinding gaat genoemd worden
Re: Mobility as a Service (MaaS)
Dat het deels marketing is klopt uiteraard, maar gelukkig kunnen er ook effectief dingen verbeteren. Zaken als een eenvoudig systeem om fietsen te ontlenen in stations, geïntegreerde tariefsystemen of samenwerking met taxis in gebieden die De Lijn en de TEC "vergeten" zouden mobiliteit effectief eenvoudiger kunnen maken voor de eindgebruiker. Gewoon in de app ingeven van waar naar waar je wilt waarna die app een waaier van mogelijkheden aanbiedt, het zou voor een heel aantal mensen de keuze voor alternatieven voor de wagen eenvoudiger maken.
Ik ben dus benieuwd of ze er echt iets nieuws aankondigen.
Ik ben dus benieuwd of ze er echt iets nieuws aankondigen.
Re: Mobility as a Service (MaaS)
Nog niet zo lang geleden was er geen app (de naam alleen al) nodig om een fiets te ontlenen. In heel wat stations verhuurde de NMBS fietsen en die kon aanvankelijk eender in welk uitleenpunt binnengebracht worden. Dat werd afgeschaft, besparing weet u wel, om dan door een andere speler terug op te duiken.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Mobility as a Service (MaaS)
Een zoveelste voorbeeld van een app die niet tegemoet komt aan de noden.
De app moet het wegvallen van de belbus etc opvangen, maar als je ziet wie de voornaamste klanten zijn van de belbus, dan gaat dat voor een groot deel over mensen die bij wijze van spreken niet eens weten wat een app is, laat staan er mee overweg kunnen of zelfs maar een smartphone hebben. Een Maas gaat de versterkte vervoersarmoede ten gevolge van de basisbereikbaarheid niet oplossen.
Deelfietsen, deelsteps en deelauto's helpt ook niet als je geen rijbewijs hebt, en niet meer fysiek sterk genoeg om 300 m te stappen.
Voor een aantal mensen is zo een app wel handig, maar dat dat mensen zal overtuigen om de overstap van auto naar OV te maken, dat valt nog te bezien. Zeker zolang er geen tariefintegratie is. Het voordeel van één app die 3x een aankoop doet (bvb De Lijn, NMBS en MIVB), ipv drie apps die elk één keer een aankoop doet, valt te betwijfelen.
De app moet het wegvallen van de belbus etc opvangen, maar als je ziet wie de voornaamste klanten zijn van de belbus, dan gaat dat voor een groot deel over mensen die bij wijze van spreken niet eens weten wat een app is, laat staan er mee overweg kunnen of zelfs maar een smartphone hebben. Een Maas gaat de versterkte vervoersarmoede ten gevolge van de basisbereikbaarheid niet oplossen.
Deelfietsen, deelsteps en deelauto's helpt ook niet als je geen rijbewijs hebt, en niet meer fysiek sterk genoeg om 300 m te stappen.
Voor een aantal mensen is zo een app wel handig, maar dat dat mensen zal overtuigen om de overstap van auto naar OV te maken, dat valt nog te bezien. Zeker zolang er geen tariefintegratie is. Het voordeel van één app die 3x een aankoop doet (bvb De Lijn, NMBS en MIVB), ipv drie apps die elk één keer een aankoop doet, valt te betwijfelen.
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Mobility as a Service (MaaS)
Uiteraard is er ruimte voor verbetering, en uw voorbeelden lijken me zeer terecht. Maar die verbeteringen kan men net zo goed invoeren zonder die commerciële peptalk, ook wel genoemd "gebakken lucht". Integendeel, het budget voor dat zootje marketeers en copywriters kan nuttiger besteed worden aan reële innovatie en dienstverlening.Dat het deels marketing is klopt uiteraard, maar gelukkig kunnen er ook effectief dingen verbeteren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Mobility as a Service (MaaS)
In Nederland vond een MaaS congres plaats en is een tweede voorzien in 2022. (https://www.maascongres.nl)
Het MaaS Magazine 2021 is nu gratis te downloaden: www.maascongres.nl/maas-magazine
Er staan verschillende artikelen over onderwerpen die ruim aan bod kwamen tijdens het congres.
Het MaaS Magazine 2021 is nu gratis te downloaden: www.maascongres.nl/maas-magazine
Er staan verschillende artikelen over onderwerpen die ruim aan bod kwamen tijdens het congres.