Pagina 9 van 9
Re: controles diabolo tax
Geplaatst: 10 aug 2016, 17:51
door Matthias
Tiens, tiens, ik heb nochtans een jaar geleden zonder problemen een aparte Diabolo-toeslag aangekocht voor in combinatie met een Go Pass te gebruiken, en ook online kan ik zonder problemen een toeslag kopen. Ik moet dan wel een vertrekstation ingeven en/of een bestemmingsstation, maar het ticket blijft wel € 5,10 kosten.
Ik vrees dus dat je met een kluitje in het riet gestuurd bent, want een Diabolo-toeslag is dan wel inderdaad geen vervoersbewijs, maar wel een aanvulling op, maar aangezien je een geldig vervoersbewijs hebt zie ik het probleem echt niet. Het zou wel kunnen dat dit komt omdat de weg over de luchthaven niet de kortste route is van Brussel naar Leuven en dat daar de verwarring ontstaan is, maar je bent wel sneller over de luchthaven met de trein van u18 dan te wachten op die van u31, dus ook dat argument houdt geen steek.
Edit: oeps, blijkbaar mag het technisch gezien toch niet, zoals trainlovertje zegt...
Re: controles diabolo tax
Geplaatst: 10 aug 2016, 17:52
door trainlovertje
trein92 schreef:Op 1 augustus wou ik de trein nemen van de luchthaven naar het station van Leuven.
Omdat ik beschik over een abonnement Brussel-Leuven dacht ik dat het aankopen van de bijkomstige Diabolo-toeslag voldeed om mij in orde te stellen met mijn vervoersbewijs.
Ik kocht de Diabolo-toeslag aan de automaat, maar vrienden die langs het loket gingen zeiden me dat dit niet zou werken. Ik werd verplicht om een ticket Luchthaven-Nossegem te kopen, bovenop de Diabolo-toeslag.
Nu moet je mij toch even uitleggen hoe dit nu weer kan? Aan het loket kreeg ik de uitleg dat op de Diabolo duidelijk staat dat dit geen vervoersbewijs is. Klopt, maar ik heb een abonnement. Ik kan in Brussel vaak de trein nemen naar Leuven via de luchthaven. Dus als ik dan de toeslag zou kopen, zou ik gemakkelijk kunnen uitstappen op de luchthaven.
Dus waarom is het dan nog bijkomstig nodig om een ticket te kopen?
Met de uitgebreide campagnes van de luchthaventrein, is het misschien best een optie om eerst de structuur van de tarieven voor de luchthaven wat overzichtelijker te maken. En nee NMBS, niet iedereen moet naar de luchthaven, dus nu ook weer niet iedere trein moet er stoppen in de toekomst. De rittijden zijn nu al lang genoeg.
Volgens de exacte toepassing van de spelregels, mag het inderdaad niet.
Je mag met je abonnement wel een omweg maken via de luchthaven, maar dat mag ook enkel en alleen als het sneller is om op die manier van Brussel naar Leuven te gaan.
Bij deze reis, vertrok je niet in Brussel, maar in de luchthaven. Omdat je je reis slechts in de luchthaven aanvangt, en niet in Brussel of een station dat op het kortste traject Brussel - Leuven ligt, ben je volgens de exacte theorie verplicht een biljet te kopen tot aan het eerste station vanaf waar je abonnement wel geldig is, zijnde Nossegem.
Met een abonnement Brussel - Leuven is het - ook weer volgens de exacte theorie - verboden om in of uit te stappen in de luchthaven, omdat het niet op het kortste traject tussen Leuven en Brussel ligt. In theorie zou het dan weer wel mogen als je in de luchthaven een aansluiting moet halen, maar in praktijk is het volgens mij nooit zo dat je met een overstap in de luchthaven sneller in Leuven kan geraken dan als je op de volgende directe trein naar Leuven in Brussel wacht.
Ik moet er wel bijzeggen: In praktijk gebeurt het wel vaker dat mensen in- en uitstappen in de luchthaven met een abonnement als Leuven - Brussel en dus enkel een diabolotoeslag apart bijkopen. Een keer je op de trein zit, letten treinbegeleiders volgens mij niet echt op voor welk traject je ticket geldig is, en al helemaal niet waar je bent opgestapt. Stilzwijgen en opstappen met je abonnement was dus waarschijnlijk de beste optie.
Re: controles diabolo tax
Geplaatst: 13 aug 2016, 12:11
door rvdborgt
trainlovertje schreef:Volgens de exacte toepassing van de spelregels, mag het inderdaad niet.
Je mag met je abonnement wel een omweg maken via de luchthaven, maar dat mag ook enkel en alleen als het sneller is om op die manier van Brussel naar Leuven te gaan.
Bij deze reis, vertrok je niet in Brussel, maar in de luchthaven. Omdat je je reis slechts in de luchthaven aanvangt, en niet in Brussel of een station dat op het kortste traject Brussel - Leuven ligt, ben je volgens de exacte theorie verplicht een biljet te kopen tot aan het eerste station vanaf waar je abonnement wel geldig is, zijnde Nossegem.
Met een abonnement Brussel - Leuven is het - ook weer volgens de exacte theorie - verboden om in of uit te stappen in de luchthaven, omdat het niet op het kortste traject tussen Leuven en Brussel ligt. In theorie zou het dan weer wel mogen als je in de luchthaven een aansluiting moet halen, maar in praktijk is het volgens mij nooit zo dat je met een overstap in de luchthaven sneller in Leuven kan geraken dan als je op de volgende directe trein naar Leuven in Brussel wacht.
Ik moet er wel bijzeggen: In praktijk gebeurt het wel vaker dat mensen in- en uitstappen in de luchthaven met een abonnement als Leuven - Brussel en dus enkel een diabolotoeslag apart bijkopen. Een keer je op de trein zit, letten treinbegeleiders volgens mij niet echt op voor welk traject je ticket geldig is, en al helemaal niet waar je bent opgestapt. Stilzwijgen en opstappen met je abonnement was dus waarschijnlijk de beste optie.
Ik heb al jaren een abonnement Leuven - Gent en mag volgens de exacte regeltjes dus ook mijn reis niet onderbreken in Brussel of op de luchthaven, want geen van beide ligt op de "aangerekende reisweg". De praktijk is echter dat bijna niemand dat weet, ook de conducteurs niet. Het is dan ook amper mogelijk om te weten te komen wat de "aangerekende reisweg" is. En het apparaat van de conducteurs zegt gewoon "piep" en vindt het prima, dus inderdaad: gewoon zwijgen en instappen.
Als bonus merkte ik afgelopen week dat het poortje op de luchthaven gewoon openging met mijn abonnement. De vorige keer werkte dat niet en deed een mannetje zijn poortje voor me open.
Groetjes,
Rian