1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk
Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk
Het basisprobleem blijft dat die gecombineerde abonnementen een optelsom zijn van de afzonderlijke abonnementsprijzen, een symbolische korting in één geval even buiten beschouwing gelaten. Op die manier heeft het natuurlijk weinig zin, er is niemand die de vier maatschappijen bijna dagelijks zal nemen in heel het land (want op zo'n gebruik zijn die afzonderlijke abonnementen afgestemd). Bij een echte tariefintegratie wordt de prijs navenant aangepast zonder dat de operatoren erbij verliezen, precies omdat ze weten dat de betrokken klant nooit zoveel zal doorwegen als een klant die zich tot één operator beperkt. Brupass bewijst dat het kan, de toeslag in vergelijking met een "gewoon" MIVB-abonnement is minder dan 90 euro (en zelfs maar 40 euro voor het schoolabonnement) terwijl je voor afzonderlijke abonnementen NMBS (zelfs enkel voor de zone Brussel), De Lijn en TEC vele honderden euro's kwijt zou zijn. Alleen zal het dus grote politieke overeenstemming tussen letterlijk alle regeringen van dit land vragen om dit naar heel het land uit te breiden. Buiten de onvermijdelijke politieke tegenstellingen (die zich in tal van mobiliteits- en andere dossiers manifesteren) zit je ook met de moeilijke kwestie van de precieze verdeling van de inkomsten die zo'n gecombineerd tarief genereert.
Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk
Hoe lost men die verdeling dan op in landen zoals Nederland, Zwitserland en Oostenrijk met nog veel meer maatschappijen dan hier ?
Ik denk trouwens dat met de huidige prijzen het aantal verkochte Unlimited abonnementen, al dan niet gecombineerd met een ander abonnement, op de vingers van 1 hand te tellen is.
Dan is er ook niet veel te verdelen.
Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk
Zwitserland en Oostenrijk ken ik onvoldoende, maar in Nederland wordt dat alvast grotendeels opgelost door infrastructuur: alle stations hebben er toegangspoortjes en zowel in stations als voertuigen geldt dat je in- en uitcheckt. Dan weet je feilloos wie wat gebruikt en kun je de verdeling van de inkomsten perfect regelen (ik ga er natuurlijk van uit dat ze het zo doen, de details heb ik ook niet). Daar staan we hier helaas nog ver van, alleen al het installeren van toegangspoortjes in de NMBS-stations (en vooral het navenant afsluiten van alle andere officiële en officieuze toegangen...) is er een gigantisch project. Ook de relatieve politieke eenheid in Nederland en de veel hogere tarieven voor OV (en dus veel minder financiële afhankelijkheid van de overheid) zullen ongetwijfeld helpen.
Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk
Ik weet niet waar u zich op steunt om te zeggen dat er in Nederland veel hogere tarieven zouden zijn dan hier.Steve schreef: ↑11 okt 2021, 11:54 Zwitserland en Oostenrijk ken ik onvoldoende, maar in Nederland wordt dat alvast grotendeels opgelost door infrastructuur: alle stations hebben er toegangspoortjes en zowel in stations als voertuigen geldt dat je in- en uitcheckt. Dan weet je feilloos wie wat gebruikt en kun je de verdeling van de inkomsten perfect regelen (ik ga er natuurlijk van uit dat ze het zo doen, de details heb ik ook niet). Daar staan we hier helaas nog ver van, alleen al het installeren van toegangspoortjes in de NMBS-stations (en vooral het navenant afsluiten van alle andere officiële en officieuze toegangen...) is er een gigantisch project. Ook de relatieve politieke eenheid in Nederland en de veel hogere tarieven voor OV (en dus veel minder financiële afhankelijkheid van de overheid) zullen ongetwijfeld helpen.
Met een NS Flex Dal Vrij abonnement bijvoorbeeld reis je met alle treinen ( NS en andere ) in de daluren en het hele weekend voor 106 euro per maand.
Ik heb zelf een NS Flex Weekend Vrij abonnement waarmee ik alle treinen kan nemen in het weekend en op feestdagen voor 31 euro/maand.
Er zijn nog veel andere voordelige NS Flex formules zoals Dal Voordeel en Altijd Voordeel met kortingen van 40%.
Dit is onmogelijk hier.
Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk
Dat soort producten bestaat hier (helaas) niet, maar je hebt wel dingen als de Standard Multi (ex-Rail Pass) of het weekendbiljet, waardoor je in de praktijk vaak zelfs nog voordeliger uitkomt. Door de band genomen en zéker tijdens de spits betaal je in Nederland een pak meer dan hier, dat is nu niet bepaald een geheim. Bij de NS zijn losse tickets tegen standaardtarief zijn zo'n 20-30% duurder dan hier, doordeweeks heb je ook niets wat overeenkomt met de Standard Multi die we hier kennen (laat staan extra voordeeltarieven voor jongeren of senioren...) er is geen vast weekendtarief van -50%, en abonnementen kosten tot wel twee keer zoveel als hier (voor de prijs van een gemiddeld trajectabonnement in Nederland heb je hier met gemak een abonnement voor het hele net). Ook op de bus, metro en tram betaal je gemakkelijk meerdere tientallen procenten extra, met veel minder voordeeltarieven voor allerlei doelgroepen. Ook in de kostendekkingsgraad is dat heel duidelijk te zien, Nederlandse vervoerders halen nagenoeg al hun inkomsten daaruit terwijl dat hier in België maar tussen pakweg 15 à 45% ligt.
Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk
Correct, maar de "OV jaarkaart", zoals het product in Nederland vroeger heette, bestaat al vele decennia, lang voordat er sprake was van chipkaarten of toegangspoortjes. Alle spoorvervoer was destijds in handen van NS, maar het stads- en streekvervoer bestond toen uit een aanzienlijk aantal (rond de 15 denk ik) afzonderlijke maatschappijen. Ook toen was het daar mogelijk om tot een verdeelsleutel te komen. Infrastructuur helpt maar is geen voorwaarde. Daarnaast waren de tarieven en kostendekkingsgraad ten tijde van de invoering van de OV-jaarkaart in Nederland veel lager dan nu het geval is.Steve schreef: ↑11 okt 2021, 11:54 in Nederland wordt dat alvast grotendeels opgelost door infrastructuur: alle stations hebben er toegangspoortjes en zowel in stations als voertuigen geldt dat je in- en uitcheckt. Dan weet je feilloos wie wat gebruikt en kun je de verdeling van de inkomsten perfect regelen (ik ga er natuurlijk van uit dat ze het zo doen, de details heb ik ook niet). Daar staan we hier helaas nog ver van, alleen al het installeren van toegangspoortjes in de NMBS-stations (en vooral het navenant afsluiten van alle andere officiële en officieuze toegangen...) is er een gigantisch project. Ook de relatieve politieke eenheid in Nederland en de veel hogere tarieven voor OV (en dus veel minder financiële afhankelijkheid van de overheid) zullen ongetwijfeld helpen.
Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk
Naar aanleiding van het invoeren van het Klimaticket werd een Railjet met een speciale bestickering voorzien:
Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk
Het enige experiment dat in België ooit heeft plaatsgevonden en waar ik destijds (met het gezin) veel gebruik van heb gemaakt was een toeristische "abonnement",voor 5 dagen te kiezen uit 17 opeenvolgende dagen (dus drie weekends). Je kon het gebruiken op alle treinen, bussen en trams van NMBS, NMVB en de verschillende MIV's. Er werd nauwelijks publiciteit rond gemaakt; de conducteurs van de NMBS kenden de kaart, veel chauffeurs van de andere maatschappijen hoorden het in Keulen donderen. Op de kaart werden 17 datums ingevuld (door de loketbediende) en de gebruiker moest het vak van de dag waarop hij wilde reizen zwart maken. Na enkele jaren verdween de kaart opnieuw, tegenwoordig kunnen we van zoiets alleen maar dromen... De smoesjes die nu al jaren worden bovengehaald om interessante tarifaire producten te laten verdwijnen, werden toen ook al gebruikt.
Het voornaamste probleem was dat zelfs wij niet zo vaak zo veel bus- of tramtrajecten hadden, dat deze kaart goedkoper werd dan met afzonderlijke Z-kaarten. Even rekenen kon je nogal wat opbrengen.
Het voornaamste probleem was dat zelfs wij niet zo vaak zo veel bus- of tramtrajecten hadden, dat deze kaart goedkoper werd dan met afzonderlijke Z-kaarten. Even rekenen kon je nogal wat opbrengen.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 04 nov 2021, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk
Nog trouwens een update uit Nederland - het blijkt dat de verkoop van het onbeperkte OV-abonnement hier op 1 maart juist is stopgezet. (Voor zakelijke klanten, met NS Business Card, bestaat het nog wel).
https://www.ns.nl/abonnementen/abonneme ... ement.html
https://www.ns.nl/abonnementen/abonneme ... ement.html
Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk
Poging om groei Westbahn af te blokken met een "klimaballetje"?ostbahnhof schreef: ↑07 okt 2021, 06:54 Interessante evolutie:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/03 ... r-vervoer/
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk
Het Klimaticket is geen ÖBB-ticket. Het is geldig in al het Oostenrijkse OV, incl. de Westbahn.dentheo schreef: ↑05 nov 2021, 16:47Poging om groei Westbahn af te blokken met een "klimaballetje"?ostbahnhof schreef: ↑07 okt 2021, 06:54 Interessante evolutie:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/03 ... r-vervoer/
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk
Blijkbaar gaat het over het jaarabonnement, in de plaats komt een maandabonnement met verschillende opties en formules.jpvdveer schreef: ↑04 nov 2021, 19:25 Nog trouwens een update uit Nederland - het blijkt dat de verkoop van het onbeperkte OV-abonnement hier op 1 maart juist is stopgezet. (Voor zakelijke klanten, met NS Business Card, bestaat het nog wel).
https://www.ns.nl/abonnementen/abonneme ... ement.html
Re: 1 abonnement voor al het openbaar vervoer in Oostenrijk
Ik veronderstel dat u het NS Flex abonnement bedoelt, dat bestaat al een tijdje.ostbahnhof schreef: ↑06 nov 2021, 07:28Blijkbaar gaat het over het jaarabonnement, in de plaats komt een maandabonnement met verschillende opties en formules.jpvdveer schreef: ↑04 nov 2021, 19:25 Nog trouwens een update uit Nederland - het blijkt dat de verkoop van het onbeperkte OV-abonnement hier op 1 maart juist is stopgezet. (Voor zakelijke klanten, met NS Business Card, bestaat het nog wel).
https://www.ns.nl/abonnementen/abonneme ... ement.html
Er bestaat inderdaad NS Flex Altijd Vrij dat maandelijks opzegbaar is of te wijzigen in een ander NS Flex abonnement.
Het verschil is echter dat men met NS Flex enkel voordeel geniet op de trein ( alle vervoerders ) maar op bussen, trams en metro's wel kan reizen op saldo maar geen voordeel geniet.
Dus niet te vergelijken met het KlimaTicket in Oostenrijk of het General-Abo in Zwitserland (of Swiss Pass voor buitenlanders).