spoorboekje en lijnfolders 2020-21
Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21
Tabel 44 is geïntegreerd in tabel 37, kreeg ik vandaag te lezen. En dat lijkt ook te kloppen. Alleen... in het spoorboekje waren (en zij) 2 bladzijden gereserveerd voor tabel 44 én volgens de lijst van de stations moet je Spa (en de andere halten) nog altijd onder tabel 44 zoeken...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21
Er is een nieuwe versie van het spoorboekje, die vanaf morgen loopt. Ik kan dus opnieuw beginnen met "mijn kas op te fretten". Ik zit nog maar 3 lijnen ver en heb al geconstateerd:
- op de allereerste bladzijde staat als uitgavedatum 13.12.2020; dat moet uiteraard 13.06.2021 zijn;
- in tabel 12 ontbreekt Luchtbal in de richting Antwerpen-Centraal voor alle treinen die daar stoppen;
- in tabel 15 blijven de treinen 4320, 4321 en 4322 beperkt tot Mol, terwijl de eerste twee nu naar Hamont rijden en de laatste naar Neerpelt - P7209 zou nu uit Neerpelt moeten vertrekken maar volgens het spoorboekje vertrekt die nog altijd uit Mol; hetzelfde geldt voor P 8209, die nu naar Neerpelt rijdt i.p.v. Mol.
En louter uit nieuwsgierigheid ben ik ook al eens gaan snuisteren in tabel 162: in de eerste versie van december 2020 ontbraken daar alle L-treinen Libramont - Marloie en omgekeerd. Dat werd in een verbeterde versie rechtgezet. Alleen, nu ontbreken ze opnieuw!
- op de allereerste bladzijde staat als uitgavedatum 13.12.2020; dat moet uiteraard 13.06.2021 zijn;
- in tabel 12 ontbreekt Luchtbal in de richting Antwerpen-Centraal voor alle treinen die daar stoppen;
- in tabel 15 blijven de treinen 4320, 4321 en 4322 beperkt tot Mol, terwijl de eerste twee nu naar Hamont rijden en de laatste naar Neerpelt - P7209 zou nu uit Neerpelt moeten vertrekken maar volgens het spoorboekje vertrekt die nog altijd uit Mol; hetzelfde geldt voor P 8209, die nu naar Neerpelt rijdt i.p.v. Mol.
En louter uit nieuwsgierigheid ben ik ook al eens gaan snuisteren in tabel 162: in de eerste versie van december 2020 ontbraken daar alle L-treinen Libramont - Marloie en omgekeerd. Dat werd in een verbeterde versie rechtgezet. Alleen, nu ontbreken ze opnieuw!
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21
Zoals ik al eerder heb opgemerkt - opnieuw niet anders dan amateurisme.
-
- Berichten: 2516
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21
Ik denk dat er 3 factoren zijn die elkaar alleen maar kunnen versterken:
- het totale gebrek aan inzicht van de makers van deze pdf's in de structuur van het net, zodat ze eigenlijk nooit precies weten waar ze mee bezig zijn;
- een even totaal gebrek aan historisch inzicht over hoe een spoorboekje er zou kunnen uitzien;
- een gebrek aan een performant programma dat erin slaagt om de aangeleverde gegevens in bruikbare tabellen te gieten.
Doe daar nog wat eigenaardigheden van de lay-out bovenop en je krijgt een draak van een boekje.
Enfin, ik weet niet hoe lang ik nog wacht om naar de ombudsvrouw te stappen. Deze week heb ik de kans gehad om mijn gemoed te luchten n.a.v. een telefonisch interview over het gebruik van het spoorboekje, vermoedelijk met een/de marketingdienst: nadat ik een tabel had gedownload kon ik daarop inschrijven. Ik kon de gewone argumentatie aanbrengen, maar heb op het einde van het gesprek toch ook gewezen op de verregaande onbetrouwbaarheid van het spoorboekje, los van het rigide papieren formaat dat geen tijdelijke wijzigingen, bijvoorbeeld n.a.v. werken toelaat. Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken dat het me helemaal niet daarom gaat; ik gaf als voorbeeld dat jaar dat Knokke en Blankenberge afzonderlijke treinen kregen en dat het spoorboekje toch nog de gecombineerde Knokke/Blankenberge opgaf, maar er zijn voorbeelden legio van wijzigingen die niet tot het spoorboekje doordringen. (Zie dit jaar de opnieuw verlengde late IC-treinen op lijn 15.)
Enfin, het is om er moedeloos van te worden...
- het totale gebrek aan inzicht van de makers van deze pdf's in de structuur van het net, zodat ze eigenlijk nooit precies weten waar ze mee bezig zijn;
- een even totaal gebrek aan historisch inzicht over hoe een spoorboekje er zou kunnen uitzien;
- een gebrek aan een performant programma dat erin slaagt om de aangeleverde gegevens in bruikbare tabellen te gieten.
Doe daar nog wat eigenaardigheden van de lay-out bovenop en je krijgt een draak van een boekje.
Enfin, ik weet niet hoe lang ik nog wacht om naar de ombudsvrouw te stappen. Deze week heb ik de kans gehad om mijn gemoed te luchten n.a.v. een telefonisch interview over het gebruik van het spoorboekje, vermoedelijk met een/de marketingdienst: nadat ik een tabel had gedownload kon ik daarop inschrijven. Ik kon de gewone argumentatie aanbrengen, maar heb op het einde van het gesprek toch ook gewezen op de verregaande onbetrouwbaarheid van het spoorboekje, los van het rigide papieren formaat dat geen tijdelijke wijzigingen, bijvoorbeeld n.a.v. werken toelaat. Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken dat het me helemaal niet daarom gaat; ik gaf als voorbeeld dat jaar dat Knokke en Blankenberge afzonderlijke treinen kregen en dat het spoorboekje toch nog de gecombineerde Knokke/Blankenberge opgaf, maar er zijn voorbeelden legio van wijzigingen die niet tot het spoorboekje doordringen. (Zie dit jaar de opnieuw verlengde late IC-treinen op lijn 15.)
Enfin, het is om er moedeloos van te worden...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21
Op den duur zou je gaan pleiten voor het Nederlands model, waar het spoorboekje worden er uitgegeven door de tegenhanger van TreinTramBus. Mits crowdfunding en vooral crowdsourcing moet het toch lukken om iets beter af te geven dan dit amateuristische resultaat?
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21
Het ideale model lijkt me nog altijd dat de operatoren (totnogtoe enkel NMBS) hun data publiceren, in een genormaliseerd en machine-leesbaar formaat. Daarna kan eenieder er haar/zijn eigen publicatie uit distilleren. Voor dat laatste zou ik trouwens best te porren zijn, bv
*.csv & config.cfg -> *.ps > *.pdf
De config.cfg zou dan bepalen welke tabellen er gemaakt worden op basis van welke informatie uit de gepubliceerde .csv
*.csv & config.cfg -> *.ps > *.pdf
De config.cfg zou dan bepalen welke tabellen er gemaakt worden op basis van welke informatie uit de gepubliceerde .csv
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21
Ik denk zelfs niet dat je zoveel funding nodig hebt. Het volstaat volgens mij dat enkele kundige programmeurs aan de slag gaan met de GTFS-feeds die de NMBS gratis ter beschikking stelt. Als je daar al een correcte PDF uithaalt is 95% van het werk gedaan. De overige 5% is dan het laten afdrukken en eventueel inbinden, maar dat kunnen de geïnteresseerde kopers eventueel zelf nog wel regelen.groentje schreef: ↑13 jun 2021, 18:17 Op den duur zou je gaan pleiten voor het Nederlands model, waar het spoorboekje worden er uitgegeven door de tegenhanger van TreinTramBus. Mits crowdfunding en vooral crowdsourcing moet het toch lukken om iets beter af te geven dan dit amateuristische resultaat?
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21
Misschien zou ik het zelf moeten uitvogelen, maar het is zondagavond na een zwoel weekeinde na een zware werkweek... Mag ik vragen om een link of referentie naar deze GTFS-toestanden, dat ik kan zien wat er te plukken valt?de GTFS-feeds die de NMBS gratis ter beschikking stelt
[ edit ] laat maar al, het was niet zo moeilijk te vinden
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 13 jun 2021, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21
Het, Jan, word jij de redder in de nood?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21
"nood" is een groot woord he :) Maar ik vond ondertussen wel een en ander - on n'est mieux servi que par soi-même. n'est-ce pas :) - en wie weet kan ik wel iets. Simpel wordt het niet, en ik heb al meer dan m'n handen vol, maar ge leeft op hoop ;)
De genoemde gtfs-bestanden zijn te vinden, en te downloaden, en te lezen, dat is al heel wat. Nu nog interpreteren, en in een leesbaar vormke gieten...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21
Allereerste blik-in-het-ronde is niet bemoedigend, voor de meerderheid der Belgen en de meerderheid der spoorbetalers ;)
agency_id,agency_name,agency_url,agency_timezone,agency_lang,agency_phone
NMBS/SNCB,NMBS/SNCB,http://www.belgiantrain.be/,Europe/Brussels,fr,
Huistaal is dus zogezegd die van Molière, en een telefoonnummer geeft men al helemaal niet. Maar als iemand dan iets zegt over "19de-eeuwse denken" dan is het kot te klein, ja ja...
Nu, iets meer ten gronde: bij een eerste vluchtige blik zie ik toch wel alle informatie om een lijntabel uit te distilleren, of meerdere, wel moet men dan zelf aangeven welke stations (direct of indirect) er in die tabel zouden moeten voorkomen.
Zou het een goed uitgangspunt zijn om een eerste tabel te maken voor Roosendaal-Essen- . - Antwerpen-Centraal? Ik heb altijd geleerd om met iets simpels te beginnen, en dit lijkt me een redelijk simpel voorbeeld, al weet ik wel dat sommige (de meeste?) van die treinen doorgaan tot Puurs. Wie iets nog simpelers weet voor te stellen: graag hoor, laat maar horen!
agency_id,agency_name,agency_url,agency_timezone,agency_lang,agency_phone
NMBS/SNCB,NMBS/SNCB,http://www.belgiantrain.be/,Europe/Brussels,fr,
Huistaal is dus zogezegd die van Molière, en een telefoonnummer geeft men al helemaal niet. Maar als iemand dan iets zegt over "19de-eeuwse denken" dan is het kot te klein, ja ja...
Nu, iets meer ten gronde: bij een eerste vluchtige blik zie ik toch wel alle informatie om een lijntabel uit te distilleren, of meerdere, wel moet men dan zelf aangeven welke stations (direct of indirect) er in die tabel zouden moeten voorkomen.
Zou het een goed uitgangspunt zijn om een eerste tabel te maken voor Roosendaal-Essen- . - Antwerpen-Centraal? Ik heb altijd geleerd om met iets simpels te beginnen, en dit lijkt me een redelijk simpel voorbeeld, al weet ik wel dat sommige (de meeste?) van die treinen doorgaan tot Puurs. Wie iets nog simpelers weet voor te stellen: graag hoor, laat maar horen!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21
NS publiceert lijnfolders zoals de NMBS dit ook doet, maar uitsluitend als pdf per tabel.
https://www.ns.nl/reisinformatie/downlo ... stregeling
Het spoorboekje waar hierboven sprake van is wordt door derden uitgegeven en staat los van NS.
Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21
Maar eigenlijk is ons spoorboekje niet meer dan het samenvoegen van al die lijnfolders in twee volumes, één voor de weekdagen en één voor de weekends.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: spoorboekje en lijnfolders 2020-21
De huidige Nederlandse versie bestaat uit de PDF's die NS samenstelt en wat aanvullende pagina's. Als je zelf de PDF's eerst nog moet samenstellen (en dat in oktober, voordat de dienstregeling ingaat), kan het wel eens een hoop meer werk zijn.groentje schreef: ↑13 jun 2021, 18:17 Op den duur zou je gaan pleiten voor het Nederlands model, waar het spoorboekje worden er uitgegeven door de tegenhanger van TreinTramBus. Mits crowdfunding en vooral crowdsourcing moet het toch lukken om iets beter af te geven dan dit amateuristische resultaat?
Groetjes,
Rian