Paul schreef: ↑12 jan 2021, 15:22
Je mag dus in- of uitstappen in gelijk welk station dat op de getarifeerde reisweg ligt. Dat mag men niet onmogelijk maken door een poortjessysteem (de poortjes moeten dus openen in alle stations op de getarifeerde reisweg; zo is het ook in Nederland als ik me niet vergis) en al zeker niet door de geldigheidsduur van het biljet te beperken.
Getarifeerde reisweg. Waar is die op te zoeken?
Nergens. En dat is al vele jaren zo. Dat leidt er automatisch toe dat je iedere reisweg die er op een gewone kaart redelijkerwijs als de kortste uitziet, ook als zodanig mag beschouwen.
Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 12 jan 2021, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Shrek schreef: ↑12 jan 2021, 17:05
De enige die hier volgens mij een punt heeft is nighttrain wanneer hij stelt dat de app en site op zijn minst de bestaande tariefformules correct zouden moeten weergeven.
De problematiek over het niet mogen voorbijrijden van het vertrek- of aankomststation verschijnt om de paar jaar in de media. Deze keer was het wat uitgebreider maar het is eigenlijk een terugkerend ritueel. Mogelijk is het wel van recentere datum dat de NMBS het extra ticket helemaal terugbetaalt.
Al sinds het prille begin van de pc-planner en iets later de online planner komen er meldingen van het genoemde type (met wisselende bewoordingen) voor bij bepaalde reisadviezen. Dat die meldingen na 25 jaar nog steeds niet alleen voorkomen bij de adviezen waarop ze van toepassing zijn (ook niet bij benadering), vertelt me dat voor de NMBS het correct weergeven van de bestaande tariefformules in de app en op de website geen enkele prioriteit heeft en het dus eigenlijk ook niet zo erg vindt dat er af en toe iemand is die op die manier reist.
Een deel van het probleem is de onduidelijke melding "Mogelijk hebt u voor deze verbinding twee biljetten nodig".
Bovendien verschijnt deze melding te pas en te onpas, ook wanneer ze onterecht is (bv. voor elke verbinding tussen de lijnen 25 en 36 via Brussel-Noord, omdat het traject Schaarbeek - Brussel-Noord tweemaal bereden wordt, wat geen probleem is aangezien Schaarbeek en Brussel-Noord binnen dezelfde zone liggen),
Constructief voorstel:
1) Zorg ervoor dat de melding alleen verschijnt wanneer ze terecht is. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
2) Zorg voor een melding die duidelijk is. Bijvoorbeeld in het geval van een verbinding Herent - Brussel via Leuven:
"Bij deze verbinding rijdt u tweemaal over het traject Herent-Leuven. U heeft dus een vervoerbewijs nodig voor Herent - Leuven en een voor Leuven - Brussel"
(Dit is slechts een poging; wellicht kan het nog beter en duidelijker; ik gaf slechts een aanzet.)
Paul schreef: ↑12 jan 2021, 19:37
Een deel van het probleem is de onduidelijke melding "Mogelijk hebt u voor deze verbinding twee biljetten nodig".
Bovendien verschijnt deze melding te pas en te onpas, ook wanneer ze onterecht is (bv. voor elke verbinding tussen de lijnen 25 en 36 via Brussel-Noord, omdat het traject Schaarbeek - Brussel-Noord tweemaal bereden wordt, wat geen probleem is aangezien Schaarbeek en Brussel-Noord binnen dezelfde zone liggen),
Constructief voorstel:
1) Zorg ervoor dat de melding alleen verschijnt wanneer ze terecht is. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
2) Zorg voor een melding die duidelijk is. Bijvoorbeeld in het geval van een verbinding Herent - Brussel via Leuven:
"Bij deze verbinding rijdt u tweemaal over het traject Herent-Leuven. U heeft dus een vervoerbewijs nodig voor Herent - Leuven en een voor Leuven - Brussel"
(Dit is slechts een poging; wellicht kan het nog beter en duidelijker; ik gaf slechts een aanzet.)
Paul
Zoals het nu geformuleerd is, heeft dit inderdaad geen enkele zin, zoals ik hiervoor al opmerkte.
Elke melding is gekoppeld aan een specifieke verbinding (op een bepaald uur).
Dus ofwel heb je maar 1 ticket nodig, ofwel 2, maar nooit mogelijk 2 voor die bepaalde verbinding.
Nu geeft men de indruk dat er nog andere factoren een rol zouden spelen wat dus niet het geval is.
Ik wil ook nog even opmerken dat het verhaal op Radio 2 en de VRT NWS niets met fraude te maken heeft waar iedereen het hier over heeft.
Die reizigers waren zich helemaal niet bewust dat ze niet in orde waren, zoals waarschijnlijk nog honderden andere reizigers elke dag.
Paul schreef: ↑12 jan 2021, 19:37
Een deel van het probleem is de onduidelijke melding "Mogelijk hebt u voor deze verbinding twee biljetten nodig".
Bovendien verschijnt deze melding te pas en te onpas, ook wanneer ze onterecht is (bv. voor elke verbinding tussen de lijnen 25 en 36 via Brussel-Noord, omdat het traject Schaarbeek - Brussel-Noord tweemaal bereden wordt, wat geen probleem is aangezien Schaarbeek en Brussel-Noord binnen dezelfde zone liggen),
Constructief voorstel:
1) Zorg ervoor dat de melding alleen verschijnt wanneer ze terecht is. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
2) Zorg voor een melding die duidelijk is. Bijvoorbeeld in het geval van een verbinding Herent - Brussel via Leuven:
"Bij deze verbinding rijdt u tweemaal over het traject Herent-Leuven. U heeft dus een vervoerbewijs nodig voor Herent - Leuven en een voor Leuven - Brussel"
(Dit is slechts een poging; wellicht kan het nog beter en duidelijker; ik gaf slechts een aanzet.)
Paul
Dat zou inderdaad al heel mooi zijn.
Al weet ik niet of het haalbaar is voor de NMBS zelf om dat uit te zoeken. Ze moeten dan uitzoeken of een bepaalde trein het begin/eindstation voorbij rijdt zonder daar effectief te stoppen. In theorie mogelijk, maar dat zal wel eve duren voor ze heel hun reisroutering zo aanpassen dat dit systeem dat weet.
Misschien kunnen ze gewoon alles bij elkaar de bijzondere vervoersvoorwaarden zo aanpassen dat er staat:
• Je mag je niet van je vertrekstation* verwijderen om er later opnieuw langs te reizen, of het bestemmingsstation
voorbijrijden om er daarna opnieuw langs te reizen, als deze treinen in die betreffende stations haltes hebben zonder in het bezit te zijn van een bijkomend vervoerbewijs dat dit (deze) heen- en terugtraject(en) dekt.
Ja het begrip wordt dan wat ruimer, maar 95% van de reizigers interpreteert het toch al zo (dixit artikel VRT: "We doen dit al altijd zo").
De NMBS krijgt minder zagende reizigers en er is quasi geen extra loophole dat hierdoor wordt gecreëerd aangezien je dat toch alleen zal mogen doen wanneer het a) sneller is (zoals het geval was in Herent-Oostende), b) het de kortste route zou zijn.
Het maakt uiteindelijk geen verschil voor de NMBS (heel veel reizigers zijn zich er nu toch niet van bewust) en je voorkomt van die absurde situaties zoals Schellebelle-Dendermonde in het weekend waarbij de reiziger dubbel moet betalen.
Plus, controleren of een bepaalde route mag met een ticket is eenvoudig: "Is het sneller? Dan mag het!" (ook al rijd je dan een station voorbij, waar de trein niet stopt, waarbij dat normaal niet zou mogen in de huidige situatie)
.
Korte termijn oplossing die wel haalbaar is:
Men vertelt de TGBs intern dat elke route die in de app/routeplanner voorkomt altijd wordt geaccepteerd met 1 enkel ticket. (tenzij natuurlijk uitzonderingen zoals Diabolo, enz.)
Voor de reiziger duidelijk: alle routes in de app hebben slechts 1 ticket nodig. En voor de TBG is het ook eenvoudig om het te controleren.
Dat dit dan allemaal niet 100% volgens de regels is, neemt men er dan maar bij, maar in vele gevallen is zo'n redenering nu toch al vaak aan de orde denk ik.
Op termijn kan men dan ook de routeplanner zo tweaken, als men dat wil/kan, zodat er een heel duidelijke en ondubbelzinnig melding opkomt wanneer het toch niet het geval zou zijn dat 1 ticket voldoende is.
.
Lange termijn:
Men werkt bij de NMBS aan een digitaal systeem om een echte "1 route = same price" te verkrijgen, zodat de kost van A naar B altijd hetzelfde is, no matter de gevolgde route en dat men dit kan nagaan via een digitaal systeem (al dan niet met poortjes, of op een totaal andere manier met het scannen van de kaart in de trein zelf bv., ik zeg maar wat).
heeft er trouwens nog niemand ook gelezen dat onze twee VRT-slachtoffers reisden met een "hello train" ticket, aka: "geld besparen" had zowiezo niet gekunnen, het kostte al 0 euro voor hen...
Voor het vertrek vullen Stefaan en Julie elk hun 'Hello Belgium' kaart in. Dat is de gratis twaalfrittenkaart die je als inwoner kon aanvragen. “Net voor Brussel-Noord worden onze kaartjes gecontroleerd. Tot onze grote verbazing vertelt de treinbegeleider ons dat we niet in orde zijn met ons ticket. We hebben namelijk twee biljetten nodig voor de rit. Eén voor het traject Herent-Leuven en één voor het traject Leuven Oostende."
remiro schreef: ↑12 jan 2021, 20:12
Dat zou inderdaad al heel mooi zijn.
Al weet ik niet of het haalbaar is voor de NMBS zelf om dat uit te zoeken. Ze moeten dan uitzoeken of een bepaalde trein het begin/eindstation voorbij rijdt zonder daar effectief te stoppen. In theorie mogelijk, maar dat zal wel eve duren voor ze heel hun reisroutering zo aanpassen dat dit systeem dat weet.
Daar bestaan computers voor. Die kunnen dat heel goed en razend snel.
remiro schreef: ↑12 jan 2021, 20:12
Dat zou inderdaad al heel mooi zijn.
Al weet ik niet of het haalbaar is voor de NMBS zelf om dat uit te zoeken. Ze moeten dan uitzoeken of een bepaalde trein het begin/eindstation voorbij rijdt zonder daar effectief te stoppen. In theorie mogelijk, maar dat zal wel eve duren voor ze heel hun reisroutering zo aanpassen dat dit systeem dat weet.
Daar bestaan computers voor. Die kunnen dat heel goed en razend snel.
Da's ook waar
Dat "uitzoeken" zal inderdaad nog maar het minste zijn. Het is het correct implementeren van het bericht op de diverse platforms, het continu aanpassen van de situatie naargelang er omleidingen zijn, het zoeken van zeer specifieke gevallen waarbij de computer toch fout is, het correct aanbieden van het juiste ticket bij die situaties, alle API's aanpassen, enz.
trainlovertje schreef: ↑12 jan 2021, 09:17
Ok, ik ben klaar met deze discussie. Je wil het volgens mij gewoon niet begrijpen, hoe men er bij NMBS zelf tegenaan kijkt. Dan doet men de moeite om een oplossing proberen te vinden door er nog maar eens over te vergaderen, dan vindt men het belachelijk dat er vergaderd wordt... En van niemand heb ik hier te horen gekregen wat dan wel de oplossing is. Ik lees hier alleen maar wat er slecht is, niet hoe het beter kan.
Elk systeem heeft z'n voor en z'n nadelen en nu wordt het grootste nadeel van het systeem extreem uitgelicht omdat het in de pers wordt gebracht. Onthoud dit: geen enkel tariefsysteem is perfect of ideaal.
Ik heb wel gezegd hoe het beter kan.
Namelijk dat men op de website , als men een bepaalde reis van A naar B selecteert in de reisplanner, de correcte prijs geeft voor dat traject.
Is dat nu zo moeilijk soms ?
Nu zet men bijvoorbeeld bij een reis van Herent naar Oostende via Leuven een mededeling "Mogelijk heb je 2 tickets nodig voor dit traject" en rekent men de prijs aan voor het traject niet via Leuven.
Men is hier dus 2 keer fout.
1. Men geeft een foutieve prijs voor de geselecteerde reis.
2. De mededeling "Mogelijk..." klopt niet, want men moet niet "mogelijk" maar zeker (100% zeker als men de regels volgt) meer betalen (of 2 ticketten kopen).
Waarom laat men de reiziger dan in het ongewisse met een dergelijke dubieuze mededeling ?
Niet iedereen heeft de moed of de tijd om dan te gaan uitzoeken wat dat nu eigenlijk betekent.
Men heeft heus geen super gecompliceerd computer programma nodig om voor elke geselecteerde reis, correct aan te geven wat het kost.
Dat het ICT-probleem opgelost moet worden en de al dan niet nutteloze meldingen die het eens zo verwarrend maken, is één punt van het probleem. Volledig akkoord daarmee, dat móet beter en dat vind ik ook al jaren; NMBS is op dat vlak echt achterop en maakt het zo effectief ingewikkeld. Je kan toch makkelijk twee biljetten gaan aanbieden als je die nodig hebt volgens de spelregels. Maar mijn vraag naar de ideale oplossing is net dat het niet eens nodig zou zijn om twee biljetten aan te kopen (of één via biljet, maar die prijs had op hetzelfde uitgekomen indien het nog bestond). Reizen van Brussel naar Herent via Leuven zou niet duurder mogen zijn dan met de stoptrein vanuit Brussel.
Dus neen, met het ICT-probleem op te lossen los je het tarifaire probleem waar ik op doelde niet op.
Maar goed, na een bewogen dag op dit topic merk ik wel al dat de visies hier over een ideaal tariefsysteem meer gelijklopend zijn: het bestaat niet. Ook in andere landen zijn er ingewikkelde tariefsystemen, bvb in Duitsland waar elk Verkehrsverbund zijn eigen tarieven heeft en het vaak moeilijk is om een gepast tarief te vinden als je van het ene Verbund naar het andere reist met de regionale trein (en dan eveneens vaak twee biljetten nodig hebt, maar dan moet je wel zelf weten op welke site je welk biljet moet gaan aankopen...). Het NMBS-systeem waarbij je per kilometer betaalt vind ik in tegenstelling tot sommige andere tariefsystemen die ik ken nog lang niet zo ingewikkeld...
De biljetten met lange afstandstreinen zijn dan vaak wel eenvoudiger: je betaalt een hoofdprijs voor HST/IC/... en betaalt een kleine (min of meer vaste) prijs voor het voor- en navervoer.
jan_olieslagers schreef: ↑12 jan 2021, 18:45
En nogmaals: de technische details van oplossingen kunnen enkel zinnig besproken worden door technici (die de mechanismen beheersen) en door politici (die over de centen beslissen). Het middenveld kan enkel over de grote lijnen discuteren, en waar de prioriteiten zouden moeten liggen. Maar dan liefst op een hoger niveau dan "borsten en billen", en dat heb ik zo ook ervaren vanwege allen.
Dan onderschat je toch zwaar de kennis die sommige liefhebbers op dit forum hebben van het nationale èn internationale tariefsystemen. Hier kan vlot meegepraat worden over echte oplossingen door meerdere forumleden. Hun bijdragen hebben dan ook wèl een meerwaarde.
jan_olieslagers schreef: ↑12 jan 2021, 18:45
Of mag ik de vraag omkeren? Is er ooit al iemand geweest die tegensprak dat de huidige tariefstructuur te complex is? Zoja: aub bron vermelden. Zoniet: we zijn allemaal akkoord dat de huidige tariefstructuur te complex is. Wat er daar dan aan gedaan dient te worden dat is te onderhandelen door diegenen die de sleutels in handen hebben. Maar het zou al heel wat zijn als allen hardop konden gezegd hebben dat er iets dient te gebeuren in die hoek. Voorlopig lees ik nog te veel "tout va très bien, madame la marquise". Het is niet door het probleem te ontkennen dat men het probleem doet verdwijnen.
Of nog anders gesteld: als ik echt zelf met alle oplossingen moet komen aandragen, in alle detail, waarom betaal ik dan nog al die politici en al die vaklieden bij het spoor? Zijn zij niet daar om technische implementaties uit te werken?
Als je vindt dat die politici en vaklieden hun werk niet doen moet je bij hen gaan klagen. Contacteer gerust de politieker waarop je gestemd hebt of contacteer de NMBS via de vele kanalen die zij daartoe ter beschikking stellen. Bij hen helpt het misschien, maar hier ga je met al dat geklaag echt niets bereiken. Jouw schrijfsels hier hebben geen enkele invloed op wat er met de spoorwegen gebeurt. Je bent niet bezig met een steen in een rivier te verleggen.
Heb nog eens getest via belgiantrain.be voorbeeld Gent naar Oostkamp. Ik kies trein IC2829 naar Brugge en L559 naar Oostkamp, ik noteer de treinen op een papiertje of print een screenshot en de perrons want ik reis maar sporadisch met de trein en ben zenuwachtig. Er staat inderdaad "mogelijks 2 biljetten nodig" Ok. Ik selecteer "koopje treinticket" want ik wil reizen=>ze verwelkomen mij op hun "aankooppagina" voor het traject Gent naar Oostkamp ik kies een tweedde klas enkel en vraag mij de tickets te tonen. Dan kies ik mijn ticket en zie dat mijn reis nog altijd gaat van Gent naar Oostkamp. Het systeem zegt me dat een "standaaardticket het goedkoopste is dus kies ik dat voor 5.9 euro. Mijn winkelmandje is gevuld met dit ticket en ga nu betalen met mijn VISA kaart.
Laten we aannemen dat ik 2 tickets koop, onafhankelijk wat mij aangeboden is dan moet ik naar Brugge 6.7 betalen en vervolgens 2.5 naar Oostkamp=9.2 euro dus 40% duurder om sneller in oostkamp aan te komen volgens mijn uur van vertek.
Vraag aan de specialisten hier: op welke etappe moest ik mijn tweede ticket kopen? Wat moest ik kopen Gent => Brugge? of Brugge => Oostkamp??
Ik woon in Frankrijk en wil een vriend bezoeken in Oostkamp, ik surf naar thetrainline.com ik selecteer mijn reis en koop een biljet voor 40.70 via FBMZ en dan surprise... neem ik trein IC2829 naaar Brugge en vervolgens de L559.Nergens moest ik lezen dat ik mischien 2 ticckets zou moeten kopen. Op de trainline,SNCF en raileurope betaal ik de zelfde prijs 7.9 euro(2 euro commmisie voor die sites) ttz verbinding in Brugge (1 corespondance)of direkt naar Oostkamp.
In het aangehaalde probleemgeval was het een speciaal door de klant ingevulde pass. Wat had de "kaartjesknipper" gedaan met 1 van bovenstaande biljetten uitgedrukt bij mij thuis en gekocht op de NMBS,SNCF,Trainline of raileurope website?
Prettige dag nog
Tip voor wie snel afwil van zijn Hello Belgium kaart!
Kafka woont in Herent en wil zijn tante bezoeken in Oostkamp, en zoekt op de NMBS planner zijn uitstapje om rond 8h44 te vertrekken.
Ja die is heen al 3 vakjes kwijt (S2 3757 =>IC1530 =>L560 ) en na goed gegeten te hebben keert hij terug ol 0h20 naar huis terug 3 ritjes weg.
nighttrain schreef: ↑13 jan 2021, 08:44
Tip voor wie snel afwil van zijn Hello Belgium kaart!
Kafka woont in Herent en wil zijn tante bezoeken in Oostkamp, en zoekt op de NMBS planner zijn uitstapje om rond 8h44 te vertrekken.
Ja die is heen al 3 vakjes kwijt (S2 3757 =>IC1530 =>L560 ) en na goed gegeten te hebben keert hij terug ol 0h20 naar huis terug 3 ritjes weg.
Is Hello Belgium niet beperkt tot 2 ritten per maand?
Inderdaad op de hello belgium pass heb je per maand maar 2 lijntjes te gebruiken, de maanden staan zelfs voorgedrukt als ik het goed gezien heb bij iemand.
nighttrain schreef: ↑13 jan 2021, 08:44
Tip voor wie snel afwil van zijn Hello Belgium kaart!
Kafka woont in Herent en wil zijn tante bezoeken in Oostkamp, en zoekt op de NMBS planner zijn uitstapje om rond 8h44 te vertrekken.
Ja die is heen al 3 vakjes kwijt (S2 3757 =>IC1530 =>L560 ) en na goed gegeten te hebben keert hij terug ol 0h20 naar huis terug 3 ritjes weg.
Is Hello Belgium niet beperkt tot 2 ritten per maand?
Kafka geraakt maar tot in Brugge en moet daar 1 maand blijven.