Dat vind ik eerder problematisch Vic, naast het feit dat dit vanuit klantvriendelijkheid niet te verkiezen valt, is er nog altijd een rechtsprincipe dat je onschuldig bent tot het tegendeel kan bewezen worden. Je weet zelf ook goed dat het redelijk tijdsrovend en vervelend is om je geld te moeten terugvragen aan de klantendienst.
Puur reglementair had hij/zij het idd bij het rechte eind, maar klantvriendelijk en logisch is het niet: dit gaat over een forfaitair biljet, dus hadden ze nu in Veltem, Herent, Leuven, Verviers, Welkenraedt of Athus opgestapt, het had de NMBS geen EUR meer opgeleverd. Bij een biljet aan km-prijs kan je nog zeggen dat de NMBS inkomstenverlies geleden heeft, en dat de meerprijs aanrekenen gerechtvaardigd is. Er zijn ook scenario's te bedenken waarbij er misbruik gemaakt wordt van het feit dat de rit een tweede keer gebruikt is, nadat er geen controle geweest is bij het eerste gebruik. Ook dan is een boete op zijn plaats.
Waar ik de tbg wel een hart onder de riem wil steken, is het feit dat hij/zij controle doet. Het is een zeldzaam gegeven aan het worden (ook pre-corona). Ik zou liever daar op focussen, en zo de echte zwartrijders er uit zien gaan.
Wat de melding op de planner betreft, ik betwijfel of dat ooit volledig correct kan worden weergegeven (wat bij vertragingen, storingen, etc.). En als men er wel in zou slagen. dan zijn er nog zoveel verkoopkanalen waar de melding niet gegeven (kan) worden (automaten, mogelijks de app, Passen, etc.). Toen je vroeger je ticket kocht bij de loketbediende, had die er mss wel op gewezen dat enkel de stoptrein genomen mocht worden.