Op een MOBIB-kaart van De Lijn kan je alles laden.
Ik heb daarop een abonnement van De Lijn, MIVB en ritten van de TEC. Vorig jaar ook een abonnement van de NMBS.
Op een andere MOBIB kaart (van de NMBS bv) kan je geen abonnement van De Lijn opladen. De Lijn hinkt al jaaaren achterop.
Hieronder mijn samenvatting over de MOBIB-story:
Oorsprong
Eind mei 2006 verbonden de Gewestelijke en Federale ministers van vervoer en de staatssecretaris van overheidsbedrijven zich om tegen 2010 over een uniek ticket te beschikken. Dit ticket bevat een chip. Daarmee heeft de reiziger gemakkelijker toegang tot het openbaar vervoer, ongeacht op welke vervoersmaatschappij hij een beroep doet. Die drempelverlaging zou een geweldige stimulans voor het openbaar vervoer kunnen betekenen. De klant heeft slechts een contactloze chipkaart nodig die hij oplaadt aan een loket of ticketautomaat of via internet. De chipkaart biedt ruimte voor de tariefproducten van de verschillende vervoersmaatschappijen, bevat een elektronische heroplaadbare portefeuille (principe Proton) en een gedeelte voor andere diensten waarop de klant zou kunnen beroep doen in het kader van zijn verplaatsing (bv. parking, fietsverhuur). Trouwe reizigers kunnen met behulp van een getrouwheidsysteem worden beloond door de vervoersmaatschappijen. De kaart biedt nog bijkomende voordelen op het vlak van veiligheid, controle en fraudebestrijding; opstappen verloopt sneller, wat een troef betekent voor een vlot en stipt verkeer; verkeersstromen worden gedetailleerd in kaart gebracht en het aanbod kan hierop afgestemd. In 2017 werd
www.mobib.be gelanceerd.
In onze buurlanden wordt een dergelijke kaart al langer gebruikt (Londen: Oyster, Nederland:
www.ov-chipkaart.nl)
Hier kreeg de NV Syntigo, ICT-filiaal van de Belgische spoorwegen, de leiding toegewezen van een werkgroep bestaande uit vertegenwoordigers uit de drie regionale vervoersmaatschappijen.
Volgende stap was de oprichting van Ubigo met als aandeelhouders de vier regionale vervoersmaatschappijen , elk voor 20%, plus de NMBS Holding. Hun inbreng: 56,6 miljoen euro voor De Lijn, 48,3 miljoen voor de NMBS, 24,1 miljoen voor TEC en 23,5 miljoen euro voor de MIVB: in totaal 152,5 miljoen euro. Maar het kwam zover niet.
Op 25 januari 2010 werd BMC opgericht als naamloze vennootschap waarin de vier
Belgische operatoren elk 25 percent van de aandelen hebben. De missie van BMC was de
coördinatie van de invoering van de chipkaart ‘MOBIB’ (Mobility in Belgium).
BMC heeft een lichter takenpakket, een minder omvangrijke bestaffing en een lichtere kostenstructuur.
MIVB, NMBS, De Lijn, TEC
In mei 2008 ging de MIVB reeds van wal met zijn MOBIB-kaart voor de 65+ van het Brussels Gewest.
Al hun vervoerbewijzen kunnen opgeladen bij de verkooppunten BOOTIK & KIOSK en de verkoopautomaten GO.
Bijna alle metrostations werden uitgerust met toegangspoortjes.
De NMBS volgde met een compatibele kaart: je kon dus dezelfde gebruiken. Het begon met een proefproject voor geselecteerde reizigers met een NMBS+MIVB jaarabonnement op de as Antwerpen-Brussel-Charleroi. In november 2012 werd de chipkaart veralgemeend, maar het bleef bij abonnementen. Op de NMBS-automaten verscheen in 2015 een nieuwe rubriek: Jump. Oplaadbaar op een MOBIB-kaart, én op de automaat te ontwaarden bij gebruik van de trein. Sinds 3 oktober 2017 kwam daar de City-pass bij.
In 2014 volgde De Lijn met een kaart voor 65+, inclusief gratis jaarabonnement. Sinds 8 december 2014 konden op deze MOBIB kaart ook sommige vervoerbewijzen van de MIVB opgeladen worden: het 65+-abonnement en de 10 rittenkaart. Deze Na 31 augustus 2015 was het gedaan met gratis rijden voor 65+. Wanneer ze 50 euro overschreven werd dit voor een jaar hernieuwd.
Een jaar later zouden ook andere jaarabonnementen een MOBIB-kaart krijgen; nog een jaar later zouden alle andere vervoerbewijzen (3-maand- en maandabonnementen, Lijnkaarten, biljetten,…) omgezet zijn. In de praktijk zijn pas sinds 30 september 2016 jaarabonnementen mogelijk op MOBIB, en dan nog op voorwaarde dat ze elektronisch besteld worden.
Pas in 2018 zou alles op MOBIB kunnen. Vreemd genoeg verscheen mei 2017 in de bussen publiciteit voor MOBIB als drager voor alle vervoer. (
www.mobib.be)
Een los biljet kan sinds einde 2016 elektronisch aangevraagd via een app op je smartphone: het m-ticket.
Bij de TEC liep de test met de MOBIB-kaart (TEC IT EASY) sinds 5 november 2013. In maart 2014 kwamen de lijnen aan de beurt die Brussel binnenrijden, om de interoperabiliteit te testen met de MIVB en NMBS. In juni werd de online verkoop getest en de herlaadbeurten aan de verkoopautomaten. In augustus 2014 was alles klaar voor de hele TEC groep.
De kleur van de kaart volgt die van de uitgever (wit bij De Lijn, blauw bij de MIVB, oranje-grijs bij NMBS, geel-rood bij de TEC). In 2017 heeft de MIVB zo’n 2,3miljoen kaarten in omloop waarvan 880.000 Basic; de NMBS 800.000, De Lijn 1,05 miljoen (actieve) en de TEC zo’n 700.000
Basic of op naam
Vreemd dat 21 april 2015 zo weinig in de kijker liep: vanaf dan werd het gebruik van de MOBIB-kaart veralgemeend, tenminste bij de MIVB en TEC. Er is een kaart op naam en een naamloze ('basic')
waar je het hele assortiment kan opladen; op de bus kan je enkel één rit kopen met de oude magneetkaart.
De Lijn blijft achter: enkel 65+ kunnen hun MOBIB kaart bekomen, sinds 1 september 2016 ook de jaarabonnementen.
De MOBIB-kaarten zijn interoperabel: bv op die van De Lijn kan je een tienrittenkaart (jump) van de MIVB opladen of een abonnement van de NMBS.
Maar een kaart moet soms herkend worden in het systeem van de andere.
- Bij de NMBS moet een kaart op naam, van bv De Lijn, eerst gevalideerd worden aan een NMBS-loket. Dan pas kan je online een abonnement vernieuwen of aan een automaat jump-ritten opladen. Aan sommige loketten lijkt men dat niet te weten: je moet met aandrang vragen om je kaart te laten herkennen. Op een basic-kaart van de MIVB en TEC kunnen wel onmiddellijk jump-ritten geladen worden.
- Bij de MIVB is een validatie aan een loket (Bootik of Kiosk) alleen nodig voor een abonnement of als je ritten wil opladen vanaf je computer. Op MyBOOTIK kan je een profiel maken indien dit nog niet het geval is en aan uw MIVB kaart linken. Op een GO-automaat in een metrostation kan je ritten opladen op om het even welke MOBIB-kaart.
- Bij de TEC kan je aan de automaten ritten of een abonnement opladen op om het even welke MOBIB-kaart. Een profiel kan je aanmaken via de E-SHOP (
www.infotec.be >e-shop) en vervolgens ritten opladen.
- De Lijn heeft van interoperabiliteit geen kaas gegeten: ze beweerden – volledig ten onrechte - dat je voor elke operator een andere kaart nodig hebt. (mail 21 oktober 2015, kenmerk 7201543971). Zelfde antwoord in de Lijnwinkel van Brussel-Noord, waar de vraagsteller op 3 november 2015 dreigde buiten gegooid te worden: hij durfde dat antwoord in twijfel trekken en stelde voor 100 m verder dit te checken aan de MIVB-automaat.
Uitbreidingen
Op een MOBIB-kaart kunnen tot 8 verschillende producten opgeladen worden.
Ook andere toepassingen zoals B-Parking (betaalparking aan stations), Villo (deelfietsen in Brussel),
Cambio (deelauto’s, voorlopig enkel op NMBS kaart) Vanaf eind 2017 zullen gebruikers met hun kaart ook een Blue-bike kunnen huren; er lopen onderhandelingen met de stad Antwerpen om ook toegang te krijgen tot het Velo-systeem.
Verlies van een kaart op naam
Wat gedaan indien op een MOBIB kaart producten van verschillende operatoren staan ?
Dan moet je dit melden aan de operator die de kaart heeft uitgegeven. Mits betaling van 10 euro wordt een nieuwe kaart gemaakt met in principe alle eerder opgeladen producten. De verloren kaart wordt inactief gemaakt.
Aan een MIVB-Bootik of NMBS loket bekom je onmiddellijk een nieuwe. Bij deze laatste betaal je maar 5 euro.
Bij De Lijn kan het twee weken duren. De Lijnwinkel geeft wel meteen een tijdelijk papieren abonnement, maar niets voor andere operatoren die opgeladen waren. Erger, deze operatoren kunnen geen tijdelijk abonnement afleveren en bij ontvangst van je nieuwe kaart moet je bij al de andere operatoren langs.
Verlies je een ‘basic’ kaart ? dan maak je de vinder gelukkig.
Oude magneetkaarten
Door de veralgemening van de MOBIB-chipkaart verdwijnt de magneetkaart.
Bijgevolg werden vervoersbewijzen op magneetkaart waardeloos:
- bij de TEC na 31 januari 2016
- bij de MIVB na 30 juni 2016
- bij De Lijn: in 2018 ?
www.bruzz.be/nl/actua/een-kaart-voor-bu ... r-pas-2018