Ik ben Nederlander en wil wellicht eens als het weer kan gebruik maken van deze trein met de fiets mee.
Ik begrijp dat hier meestal een 'break' rijdt? Waar moet je de fiets daar stallen? Is dat gewoon in de trein of in een 'pakwagen'?
Is er ook een foto van zo'n pakwagen? In Nederland kennen we deze niet....
Gent - De Panne
Re: Gent - De Panne
In elk middelste rijtuig van een Break-stel (3-ledig) is er een afdeling voor fietsen. Deze is aangeduid met het pictogram van een fiets.
Je kan je fiets zelf in- en uitladen.
Je kan je fiets zelf in- en uitladen.
Re: Gent - De Panne
De plaats voor de fiets is eveneens de plaats waar reizigers met rolstoel of kinderwagen ook plaats nemen.
Re: Gent - De Panne
Hier een foto van dat "multifunctionele" rijtuig in het midden van elke Break (bron: https://velo-ravel.forumactif.org/t1839 ... c-le-train).
In het weekend rijden er ook een paar stellen MS96 rond, daar moet je de treinbegeleider (conducteur) aanspreken en je fiets stallen in een (afgesloten) dienstafdeling in het rijtuig eerste klas. Hetzelfde geldt voor de M4-rijtuigen die op een paar spitstreinen rijden - die zijn wel vrij lang en het kan een uitdaging zijn om hem/haar op tijd te vinden in de drukte.
In het weekend rijden er ook een paar stellen MS96 rond, daar moet je de treinbegeleider (conducteur) aanspreken en je fiets stallen in een (afgesloten) dienstafdeling in het rijtuig eerste klas. Hetzelfde geldt voor de M4-rijtuigen die op een paar spitstreinen rijden - die zijn wel vrij lang en het kan een uitdaging zijn om hem/haar op tijd te vinden in de drukte.
Re: Gent - De Panne
Dank voor alle reacties. Dat ziet er niet al te ingewikkeld uit...Hoe zit het met de perronhoogte. Is het te doen om een redelijk zware (ebike) in de trein te krijgen? Ik heb gezien dat in Veurne het perron opgehoogd is en dat het in de Panne nog erg laag is. Misschien beter om er daarom in Veurne uit te gaan..
Re: Gent - De Panne
De instaphoogte van Breaks is nogal hoog, zeker op de lage perrons. Ze zijn alles behalve barrierevrij. Dit geldt ook, in mindere mate, voor de MR96 en dan vooral de pakwagen.
Re: Gent - De Panne
In Veurne maar ook in het vlakbij gelegen station Koksijde heb je een verhoogd perron. Als je bestemming De Panne-centrum is, ben je er eigenlijk even snel vanuit die stations als vanuit station De Panne, dat een eind landinwaarts ligt. Zelfs op die verhoogde perrons heb je nog 2-3 trappen voor je in de Break bent, maar de deuren zijn vrij breed dus dat is goed te doen. De MS96 is wat mij betreft moeilijker: die heeft ook trappen maar smallere deuren, tenzij de treinbegeleider de extra brede deur opent maar dan heb je weer geen trappen. Bovendien kun je de fiets eigenlijk enkel goed kwijt in het bagagehok door 'm aan de voorziene haak te hangen, maar dat lijkt me al helemaal geen pretje met een zware e-bike. Probeer dus een trein met MS80 (Break) te vinden, wat op weekdagen sowieso een zekerheid is buiten een paar spitstreinen. Eigenlijk wat ironisch als je bedenkt dat de MS80 meer dan 15 jaar ouder is dan de MS96...