Belg moet nieuw vliegtuigticket kopen na autorit nr Schiphol

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Jean

Belg moet nieuw vliegtuigticket kopen na autorit nr Schiphol

Bericht door Jean »

Belg moet nieuw vliegtuigticket kopen na autorit naar luchthaven

Connections reageert: 'Hij was verwittigd'



Leo Carpentier uit Arendonk kreeg begin juli bij luchtvaartmaatschappij KLM in Schiphol te horen dat zijn ticket Amsterdam-Manila vervallen was omdat hij het eerste deel van het ticket - de treinreis Antwerpen-Amsterdam - niet had volgemaakt. 'Hij was verwittigd', reageert Connections.

De man was met de auto naar de luchthaven gekomen, schrijft Gazet van Antwerpen.

'Mag niet', zei KLM, dat meteen drie nieuwe tickets aanrekende. Carpentier moest aan de incheckbalie van KLM meteen 4.154 euro ophoesten om met zijn vrouw Jovita en een vriend op het klaarstaande vliegtuig toegelaten te worden.

Terug thuis werd Carpentier met een nieuwe kater opgezadeld bij het Connections-kantoor in Turnhout.
'Dat stuurde me wandelen met de mededeling dat ik 'maar de trein had moeten nemen.' De Kempenaar heeft nu een klacht ingediend bij de vzw Geschillen Commissie Reizen.


Connections: 'Hij was verwittigd'

‘De man was verwittigd dat hij eerst de trein moet nemen’, reageert Connections-directeur Patrick De Pauw. ‘Het is misschien een gekke regel, maar wij vinden die niet uit.’

Het Thalys-ticket Antwerpen-Schiphol wordt namelijk in de luchtvaart als een gewoon vliegticket beschouwd, dat deel uitmaakt van een totale reis.

Toen Carpentier in Antwerpen niet opdaagde voor zijn treinrit, is zijn hele reis naar Manila daardoor geannuleerd door KLM, en moest hij wel degelijk een nieuw ticket kopen.

Volgens Patrick De Pauw is hij in het kantoor van Connections daarover duidelijk verwittigd. ‘Het is net hetzelfde als je een vliegtuigreis over Londen naar Zuid-Amerika boekt: als je niet eerst in Brussel opdaagt, vervalt je reis naar Londen ook.’

De reden hiervoor zijn commerciële praktijken van luchtvaartmaatschappijen: in hun thuisland zijn de tickets door rechtstreekse vluchten vaak duurder dan elders. Een reis van een buitenlandse maatschappij kan je dus in België goedkoper aanschaffen dan in haar thuisland.
Maar de maatschappij zal wel willen vermijden dat landgenoten massaal in België gaan shoppen, en er daarom de reis van België naar dat land in het ticket inbouwen.

thv, bm
Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 082008_014


Reacties : http://www.nieuwsblad.be/Forum/Index.as ... mId=638902
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Belg moet nieuw vliegtuigticket kopen na autorit nr Schiphol

Bericht door Accelerat »

Waar gaat dat naartoe in deze wereld met alle regeltjes? :roll:
Wover

Re: Belg moet nieuw vliegtuigticket kopen na autorit nr Schiphol

Bericht door Wover »

Ik vind het vrij logisch eigenlijk :). Uw reis begint in Antwerpen als je een ticket Antwerpen - Manilla koopt he, dus als je in Antwerpen niet komt opdagen is het logisch dat ze de reis annuleren...
dwarsligger

Re: Belg moet nieuw vliegtuigticket kopen na autorit nr Schiphol

Bericht door dwarsligger »

Wover schreef:Ik vind het vrij logisch eigenlijk :). Uw reis begint in Antwerpen als je een ticket Antwerpen - Manilla koopt he, dus als je in Antwerpen niet komt opdagen is het logisch dat ze de reis annuleren...
Wie is op de hoogte van je aan(af)wezigheid op de trein Antwerpen => Schiphol??
Daar er geen ibalie is ??
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Belg moet nieuw vliegtuigticket kopen na autorit nr Schiphol

Bericht door Steven »

als je dit zelfde doet met air france ben je wel degelijk langs een balie geweest, air france doet de check in al in brussel zuid van de mensen die van daaruit per tgv naar CDG rijden met een tgv. voor het bovenstaande geval weet ik niet of er een procedure voorzien is waarbij er controle bestaat op aanwezigheid van de mensen op de bewuste trein.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Belg moet nieuw vliegtuigticket kopen na autorit nr Schiphol

Bericht door Dieselfreak »

En als de conducteur niet langskomt tijdens de treinreis? Hoe controleren ze dan of je al dan niet met de trein gekomen bent?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Belg moet nieuw vliegtuigticket kopen na autorit nr Schiphol

Bericht door HLE 2302 »

Dieselfreak schreef:En als de conducteur niet langskomt tijdens de treinreis? Hoe controleren ze dan of je al dan niet met de trein gekomen bent?
de kans dat ze in ne Thalys niet rondkomen is zééééééér klein, tenzij je zo'n hooftwachter hebt die om de 5 personen een C170 schrijft, omdat ze met hune kousen op de banken lagen, of ze hun identiteits pas niet bij hadden of een visum,
ik heb al es zo ene gehad :evil:

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Belg moet nieuw vliegtuigticket kopen na autorit nr Schiphol

Bericht door K V B »

HLE 2302 schreef:
Dieselfreak schreef:En als de conducteur niet langskomt tijdens de treinreis? Hoe controleren ze dan of je al dan niet met de trein gekomen bent?
de kans dat ze in ne Thalys niet rondkomen is zééééééér klein, tenzij je zo'n hooftwachter hebt die om de 5 personen een C170 schrijft, omdat ze met hune kousen op de banken lagen, of ze hun identiteits pas niet bij hadden of een visum,
ik heb al es zo ene gehad :evil:
In principe zou je wel gewoon kunnen volhouden dat je met de trein gekomen bent, en je geen conducteur gezien hebt. Ze kunnen niet bewijzen dat je _niet_ op die trein zat.
Wover

Re: Belg moet nieuw vliegtuigticket kopen na autorit nr Schiphol

Bericht door Wover »

Misschien moest die persoon zijn ticket ook afhalen in een station (ik geloof dat je toch zo aparte automaten hebt om gereserveerde biljetten af te drukken?). Als hij dat niet gedaan heeft, heeft men wel een duidelijk bewijs natuurlijk :).
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Belg moet nieuw vliegtuigticket kopen na autorit nr Schiphol

Bericht door Nils »

Heb het even nagekeken.
Wie een boeking doet via de website van KLM met vertrek vanuit "Brussel (Antwerp Central Rail),
krijgt de melding "U dient uw ticket om te wisselen bij de NMBS Thalys balie".

De moraal, haal uw ticket af, en ga dan met de auto naar Schiphol :D
Trainspotterke

Re: Belg moet nieuw vliegtuigticket kopen na autorit nr Schiphol

Bericht door Trainspotterke »

Nja, als je al met de auto tot in Antwerpen-Centraal geraakt bent, is het toch beter om de trein te nemen! :P
En daarbij, je treinreis is toch al betaald, waarom zou je dan nog geld moeten uitgeven aan brandstof voor de auto! :?
thomaslj

Re: Belg moet nieuw vliegtuigticket kopen na autorit nr Schiphol

Bericht door thomaslj »

Volgens de informatie die ik las op de websites van Airliners.net & de Telegraaf zou er KLM personeel zijn op het perron of in de trein die de tickets controleert maar op de KLM website vond ik daar niets over.
Ook denk ik dat het moeilijk is om even snel te zijn met eigen wagen als met de Thalys.
Wover

Re: Belg moet nieuw vliegtuigticket kopen na autorit nr Schiphol

Bericht door Wover »

thomaslj schreef:Volgens de informatie die ik las op de websites van Airliners.net & de Telegraaf zou er KLM personeel zijn op het perron of in de trein die de tickets controleert maar op de KLM website vond ik daar niets over.
Ook denk ik dat het moeilijk is om even snel te zijn met eigen wagen als met de Thalys.
Vanuit Turnhout denk ik wel dat je sneller zal zijn met de auto. Zeker in het weekend, want dan rijdt er enkel een IR-trein die overal stopt en is de bus sneller ;).
nighttrain
Berichten: 2548
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Belg moet nieuw vliegtuigticket kopen na autorit nr Schiphol

Bericht door nighttrain »

Trainspotterke schreef:Nja, als je al met de auto tot in Antwerpen-Centraal geraakt bent, is het toch beter om de trein te nemen! :P
En daarbij, je treinreis is toch al betaald, waarom zou je dan nog geld moeten uitgeven aan brandstof voor de auto! :?
Als de persoon in kwestie reeds om bepaalde persoonlijke of zakelijke redenen in Amsterdam of ergens anders de nacht doorbrengt ,zou het toch stom zijn terug te keren nar Antwerpen.
Wat hadden ze gedaan indien de man in kwestie zich toch op tijd zou aangemeld hebben ingeval de trein zou afgelast zijn(eender welke reden)??Had hij dan ook een nieuw ticket moeten kopen.
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Belg moet nieuw vliegtuigticket kopen na autorit nr Schiphol

Bericht door Nils »

nighttrain schreef: Als de persoon in kwestie reeds om bepaalde persoonlijke of zakelijke redenen in Amsterdam of ergens anders de nacht doorbrengt ,zou het toch stom zijn terug te keren nar Antwerpen.
Wat hadden ze gedaan indien de man in kwestie zich toch op tijd zou aangemeld hebben ingeval de trein zou afgelast zijn(eender welke reden)??Had hij dan ook een nieuw ticket moeten kopen.
Aangezien de treinreis tussen Antwerpen en Schiphol op dezelfde wijze bekeken wordt als een vlucht van bvb. Brussel naar Schiphol, zal bij vertraging en gemiste aansluiting KLM er voor moeten zorgen dat je toch nog op je bestemming raakt. Wat de juiste voorwaarden voor compensatie en dergelijke in de luchtvaartsector juist zijn, weet ik niet, maar ze gelden ook voor die treinreis.

Tja, het ticket dat je koopt is een tarrief met ristricties (in dit geval verplichte treinreis), wil je die niet dan moet je maar volle pot betalen.
Plaats reactie