Opwarmende treinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Arnenys

Opwarmende treinen

Bericht door Arnenys »

In Turnhout stelt er zich het probleem dat de treinen moeten opwarmen, en dat in de buurt van woongebieden.
De mensen die daar wonen hebben daar heel veel last van.
Een verslag van de gemeenteraad:
Treinen beginnen ’s nachts al op te warmen op de rangeersporen die lopen van de Guldensporenlei tot in de Wouwerstraat. Vanuit de buurtwerken “Gulden Vellekens” en “WoBeg” is er al een brief vertrokken naar de NMBS om dat lawaaihinder aan te klagen. Marc Clymans wil het probleem niet overroepen maar vraagt wat het schepencollege kan doen om de eisen van de beide buurtwerken te ondersteunen. ‘We willen verder met het woonproject “De Begijne Veldekens” Kan de gemeenteraad de vraag van die buurten dan ook niet steunen en overmaken aan de NMBS?’

Schepen Dimitri Gevers (sp.a) wil de bekommernissen van de buurten meenemen naar de onderhandelingen met de NMBS. ‘Er zijn woningen ingetekend in die buurt, maar op dit moment is dat prematuur. We hebben eerst meer zekerheid over de Noordboulevard nodig. Want die dingen moeten we allemaal in rekening brengen.’

Clymans (Groen!) vraagt nog of het stadsbestuur technisch onderlegd genoeg is om die discussies te voeren. ‘Er werd eens voorgesteld om de treinen te laten slapen in Tielen, maar toen bleken daar ook veel mensen te wonen. En sommige treinen zouden dat lawaai niet produceren. Wij weten dat niet, maar kunnen we geen experts zoeken om de juiste beslissing te nemen?’

Maar volgens Gevers (sp.a) is het niet aan het stadsbestuur om de techniciteit van treinen te kennen. ‘Dat is gewoon een kwestie van lief vragen aan de NMBS en hopen dat ze niet neen zeggen.’

‘Het is voordien al gebeurd om experts in te schakelen’, zegt Clymans nog. ‘Soms moet je ze op de juiste ideeën kunnen brengen.‘
http://www.gazetvanturnhout.be/wp/index ... -schuldig/
Over experts gesproken, ik dacht meteen aan dit forum :wink:
Enige ideëen?
Patrick

Re: Opwarmende treinen

Bericht door Patrick »

Wat moet er daar in Turnhout 's nachts wel allemaal opgewarmd worden?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Gaat het hier waarschijnlijk over de AR41. In Geraardsbergen heb ik ook al dergelijke klachten gehoord... maar geen idee uit welke periode (vroeger met reeks 62 of nu met AR41).
Robin

Bericht door Robin »

bedoeld men hiermee de trein al stilstaand laten draaien?
Mensen en verdraagzaamheid :?
Als je naast een spoor woont dan weet je dat er treinen kunnen komen he, das net hetzelfde als die zeveraars daar rond zaventem, dan nog liever een opwarmende trein dan een 747 over men dak heen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Patrick

Bericht door Patrick »

Eerste trein op weekdag volgens ARI vertrekt op 04.58 u., de volgende op 06.04 u. (telkens naar Herentals).
Hoelang op voorhand steekt men de wasmasjiens wel in gang? :wink:
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik dacht dat die toch minstens 15 tot 20 minuten moeten warmdraaien. En ja, die maken wel wat lawaai. Maar hier geldt ook weer: kom niet tegen de spoorweg wonen als je niet tegen dat lawaai kan.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Dietrich schreef:Ik dacht dat die toch minstens 15 tot 20 minuten moeten warmdraaien. En ja, die maken wel wat lawaai. Maar hier geldt ook weer: kom niet tegen de spoorweg wonen als je niet tegen dat lawaai kan.
Opwarmen met de "Vapor-Clarkson heating" duurt of duurde nogal wat.
2 uren waren geen uitzondering. Alles hangt af van de buitentemperatuur natuurlijk en het aantal wagons. betreffende deze parameters moest de bestuurder de druk van zijn Vapor instellen.Wat ook belangrijk was ,is de organisatie van het water bijtanken! Dus moest je als bestuurder maken dat je tot het einde van de dienst van de loc watervooraad had. Of eventueel kon bijtanken in tussenstations.
In Geraardsbergen hadden we vroeger (in 1982 reeks 62)2 diensten die de voorverwarming deden. 1 s'Ochtends en 1 's nammidags gedurende 3 uren.Natuurlijk voor de omwonenden heb je dan een dieselloc die daar staat te draaien. Buiten het gesissel van de ontsnappende stoom heb je geen extra lawwaai.Gezien de "perfekte" dichtheid" van de leidingen verwarmde je meer de buitenkant van de trein.
Bij electrische traktie heb je dan het geluid van de ondulateurs/electronics en af en toe de compressor die aanslaat.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 23 jan 2008, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Wover

Bericht door Wover »

Men bedoelt gewoon het in dienst stellen van de ram M5/6'en met 21-27. Daardoor springt de ventilatie aan en dat durft al wel eens wat lawaai te maken natuurlijk.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Nja, ik had het met die 15 min vooral op de AR41... kan mij wel voorstellen dat die stoomverwarming veel meer nodig heeft.

En nu ik er aan denk... rijdt er eigenlijk wel Playmobil in Turnhout? Want ken die streek en lijnen totaal niet.
Steve

Bericht door Steve »

Dietrich schreef:Nja, ik had het met die 15 min vooral op de AR41... kan mij wel voorstellen dat die stoomverwarming veel meer nodig heeft.

En nu ik er aan denk... rijdt er eigenlijk wel Playmobil in Turnhout? Want ken die streek en lijnen totaal niet.
Bij mijn weten komt er geen MW41 in Turnhout. Alleen Break, 21/27 + M5/M6 en af en toe een Sprinter, als ik me niet vergis.
Wover

Bericht door Wover »

Tegenwoordig niet meer, een paar jaar geleden werden er wel enkele P-treinen volledig onder draad gedaan tussen Turnhout en Antwerpen.
pietje

Bericht door pietje »

worden moderne rijtuigen (zoals M6) nog steeds met stoom verwarmd?
Steven

Bericht door Steven »

alle rijtuigen zijn elektrisch verwarmd in turnhout, M6, M5, en de breaks die er staan, die verwarming maakt niets lawaai aan de buitenkant, wat maakt er wel lawaai, eventueel de ventilatie van die reeks 21/27, de compressor van een break is ook niet van de stilste. voor de rest zou ik ni weten wat ze er kunnen horen draaien. ter info M6 is voorzien van klimaatregeling.
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:alle rijtuigen zijn elektrisch verwarmd in turnhout, M6, M5, en de breaks die er staan, die verwarming maakt niets lawaai aan de buitenkant, wat maakt er wel lawaai, eventueel de ventilatie van die reeks 21/27, de compressor van een break is ook niet van de stilste. voor de rest zou ik ni weten wat ze er kunnen horen draaien. ter info M6 is voorzien van klimaatregeling.
Steven,
Moet hoofdventilator ingeschakeld om rijtuigen voor te verwarmen ?

Hoe maakt men de 1000V (?) voor de rijtuigen ?? hakker ?
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
Steven schreef:alle rijtuigen zijn elektrisch verwarmd in turnhout, M6, M5, en de breaks die er staan, die verwarming maakt niets lawaai aan de buitenkant, wat maakt er wel lawaai, eventueel de ventilatie van die reeks 21/27, de compressor van een break is ook niet van de stilste. voor de rest zou ik ni weten wat ze er kunnen horen draaien. ter info M6 is voorzien van klimaatregeling.
Steven,
Moet hoofdventilator ingeschakeld om rijtuigen voor te verwarmen ?

Hoe maakt men de 1000V (?) voor de rijtuigen ?? hakker ?
Ventilatot is enkel voor de afkoeling op T 21,27 in tegenstelling met T 22,23,25,26.
Dus moet niet blijven draaien.
Het is 3000V die ze op de rijtuigen steken voor de clim.
Hakker dient voor de traktie.
Het enige die daarvoor in aanmerking kan komen is een statische omvormer of convertisseur,indien men op een lagere spannig wil gaan op het rijtuig zelf
Plaats reactie