COCOKEN007 schreef:
hoi iedereen,
bedankt voor de reacties maar toch blijf ik met vraagtekens, sorry
Ik denk toch dat er verschillen bestaan van remkracht tussen de verschillende rijtuigen.
Dat er ook een verschil bestaat in remming van een type 27 en ook een type 13?
Je maakt me toch niet wijs dat je een trein opstapt en niet nadenkt van hoe mn remafstand is voor deze trein onafhankelijk op welke lijn je rijdt.
Ik denk proefondervindelijk is ene kant maar toch zijn er regels voor remming niet?
Je moet aan lijnstudie doen , daar ben ik akkoord mee en daar leer je alle karakteristieken van de lijn zelf
Ik ben toch van overtuigd mn loco type 27 met 6 stuks I6 rijtuigen met of zonder mensen dat dat toch in remming heel wat scheelt.
Of vergis ik mij?
Voorbeeld een klassieksken heeft tegen 90km/H 300 meter nodig voor stilstand met comfortremming.
Dat weten de meeste TBs te zeggen.
Dus kan mn toch ook zeggen hoeveel meter mn nodig heeft voor de remming van bovenstaant voorbeeld, niet
Dat is een forum die me blijft boeien en hopelijk geraken we eruit
alvast bedankt iedereen en voor wie op verlof gaat een prettige vakantie toegewenst
ciao
zoals ikal eerder gezegd heb heb je de theoretische formule , die dus niet kan gebruikt worden tijdens de besturing.
Praktisch gezien , als een bestuurder een trein aanneemt , klaarmaakt,aflos enz zal hij al een grof inzicht hebben van de remkapciteiten van zijn konvooi. En bij de eerste situatie waar hij zal moeten remmen zal hij "onbewust" voelen welk vlees hij in de kuip heeft. Dus hoe de remmen "nijpen" of minder nijpen". Dus vanaf deze physische toets zal hij de andere remmingen inzetten rekende op zijn beroepservaring om te bekomen wat hij moet ttz snelheidsvermindering of stopplaat enz enz