Mysterieus stationsnaambordje

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Fles

Mysterieus stationsnaambordje

Bericht door Fles »

Ik heb inmiddels al een goeie 9 maanden een stationsnaambordje in mijn collectie zitten, waar ik eigenlijk wel wat vragen over heb. Ik was begin juni vorig jaar *aan het werk* 8) op lijn 43 (ook wel bekend als lijn 42) tussen Liège en Luxembourg. Ik had de camera toevallig nog aanstaan toen we even voorbij Rivage een gebouwtje passeerden met een naam erop :!: Vlug schoot ik over mijn schouder naar achteren, raak :) En zo ontstond deze foto.
Afbeelding Molin, 't zal wel. Nooit van gehoord, we kijken thuis wel. Maar: NIETS op Google Earth te vinden, NIETS op deze site, die voor mij geldt als toch een autoriteit op het gebied van huidige en historische lijnen, stations, halteplaatsen en wat dies meer zij (misschien is die site van iemand van hier?). Hmm... raar... :?

Nou ja, de foto is ook niet heel erg duidelijk. Heb ik het echt wel goed gelezen dan? Een beetje schuiven met de leveltjes levert dit op:
Afbeelding Zo bekeken... hmm... het zou ook Mocin kunnen zijn :idea: Maar ook van Mocin geen spoor op Google Earth of op genoemde site. Derhalve wend ik mij bij deze tot de experts hier :) De foto is genomen exact 1 minuut na vertrek uit Rivage, en het gebouwtje staat rechts van het spoor (rijdend in de richting Luxembourg).

Kan iemand iets meer vertellen over dit gebouwtje?
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Mysterieus stationsnaambordje

Bericht door Joris »

Hallo,
Rivage heeft inderdaad 2 stations gehad. Maar of dat Mocin noemde...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Mysterieus stationsnaambordje

Bericht door Joris »

Hallo,
dat andere station zou Liotte moeten zijn denk ik.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Fles

Re: Mysterieus stationsnaambordje

Bericht door Fles »

Ja, dat had ik ook gevonden. Maar dat staat er dus duidelijk niet ;)
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Mysterieus stationsnaambordje

Bericht door Joris »

Hallo,
Dat is toch net na de tunnel na het station van Rivage, niet?
Of zit er tussen die tunnel en dat station een langere afstand?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Fles

Re: Mysterieus stationsnaambordje

Bericht door Fles »

Ik weet niet van een tunnel daar. Volgens GE zit er (moeilijk te zien) wel een korte tunnel (ca. 85 m) vlak na het station ja. En wat ik zei, 1 minuut na vertrek uit Rivage. zeg dat je in 1 minuut een snelheid van 60 km/h bereikt dan is het gemiddelde over die minuut dus 30, en ben je net 500 meter het station uit. Dat zou net na die tunnel zijn, op zich. Maar nog voor Liotte (dat is al op 900 meter) lijkt me. Mooie smoes voor een Paaswandeling, eigenlijk :P
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Mysterieus stationsnaambordje

Bericht door Joris »

Hallo,
dat is dit tunneltje: Afbeelding Kort daarna staat er dacht ik inderdaad een stationnetje.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Mysterieus stationsnaambordje

Bericht door overweg13 »

Veronderstel nu eens dat de huidige eigenaar zijn naam laat aanbrengen op het stationsgebouw?
Met vriendelijke groet

overweg13
Fles

Re: Mysterieus stationsnaambordje

Bericht door Fles »

overweg13 schreef:Veronderstel nu eens dat de huidige eigenaar zijn naam laat aanbrengen op het stationsgebouw?
Dat is op zich niet ondenkbaar:
Afbeelding Het zou in Nederland wel een beetje raar gevonden worden, denk ik. Maar op zich kan het. Je kunt de O laten staan, evenals de staande poot van de L van Liotte. Het zou ook niet strijdig zijn met de onduidelijkheid Molin - Mocin: dat dwarsbalkje kan van een T komen.

Maar goed, dan moet er wel hard doorgereden zijn vanuit Rivage :D Ik zal eens op zoek gaan naar foto's van het station Liotte. Ben zelf nog niet helemaal overtuigd van de theorie, maar er is voldoende steun voor om het nader te onderzoeken, toch :!: (Leuk, zulk uitzoekwerk ;) )
Ad Meeuse
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 aug 2006, 20:12
Locatie: Scheer (Zuid-Duitsland)

Re: Mysterieus stationsnaambordje

Bericht door Ad Meeuse »

Ik denk dat deze laatste mogelikheid de oplossing is.
Ook op oude topografische kaarten (oa uit 1890) komt die naam "Molin" niet voor en als je bv in GE kijkt is het duidelijk dat er tussen Rivage en Liotte ook geen plaats was voor nog iets anders.

Groeten, Ad Meese
Fles

Re: Mysterieus stationsnaambordje

Bericht door Fles »

Nee, NOG een station ertussen is wat overdreven inderdaad, en dat wordt vanwege die tunnel sowieso al lastig dus. Maar misschien een blokpost of iets dergelijks wat gekund zou hebben? Maar ik denk wel dat het dit inderdaad moet zijn dan.
Fles

Re: Mysterieus stationsnaambordje

Bericht door Fles »

We zijn er wel uit denk ik: Het moet inderdaad haast wel het gebouwtje van Liotte zijn. Iets na de tunnel zien we inderdaad een gebouwtje rechts van het spoor liggen, en wel aanzienlijk minder dan 900 meter vanaf het voorgaande fotopunt. Dat zou dus inderdaad het gebouwtje van Liotte moeten zijn, dat klopt ook beter qua tijd en snelheid dan dat het 900 meter geweest zou zijn.
En dan moet het dus inderdaad overgeschilderd zijn. Grappig eigenlijk :)
Afbeelding
Fles

Re: Mysterieus stationsnaambordje

Bericht door Fles »

:shock: Moet je nou eens kijken :shock:

aan de westelijke gevel staat er nog gewoon Liotte :lol:

Nou, zwengel de ARI-disc maar aan, hier ga ik dit weekend zeker even kijken 8)
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Mysterieus stationsnaambordje

Bericht door dekooiker »

Pfff...heb me gisterenavond nadat ik een bericht van Fles ontvangen had nog rotgezocht in mijn dienstregelingen.
Eindelijk gevonden :D al heb ik helaas geen dienstregelingen van voor 1930.
De trein.
Alleen voor durvers.
Fles

Re: Mysterieus stationsnaambordje

Bericht door Fles »

En volgens berichten is Liotte al in 1924 gesloten :!:
Plaats reactie