Spotten in België

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
vismj

Spotten in België

Bericht door vismj »

Hallo,

In de week van 17 augustus wil ik een dagje er op uit met mijn fotocamera richting België (ik kom zelf uit Nederland). Ik ben daarom op zoek naar mooie lokaties in België (max. 1-1,5 uur rijden van Eindhoven). En omdat het maar om één dagje gaat zoek ik natuurlijk wel een mooie plek waar frequent treinverkeer is, bij voorkeur zowel passagiers als goederentreinen en gevarieerd materieel. Eigenlijk alles dus :lol:

Nu heb ik hier op het forum al wel wat rond gekeken, maar iets concreets heb ik niet gevonden. Ik ga ervan uit dat de lijnen vanuit Antwerpen één van de drukste zijn, maar zijn dit ook de mooiste en gevarieerdste?

Is er iemand die mij kan vertellen waar ik de beste kans heb mooie foto's te maken? Ook wat betreft omgeving (bruggen, bossen, landelijk, etc.)

Alvast bedankt voor jullie informatie.
groentje

Re: Spotten in België

Bericht door groentje »

Ik denk dat de omgeving van Lier en/of Aarschot best de moeite moet zijn, veel cargo richting Duitsland en de nodige reizigerstreinen. Maar vraag me geen exacte locaties, ik ben daar niet heel bekend.
vismj

Bericht door vismj »

Zelf heb ik nog Google Maps en de NMBS dienstregeling bekeken.
Mij leken de volgende lokaties geschikt:
- Kontich / Boskapelweg t.h.v. de aansluiting L25 en L15, op werkdagen 9 pas. treinen per uur per richting.
- Lier / Nazarethdreef t.h.v. de brug over en aansluiting L15 en L16, op werkdagen 6 pas. treinen per uur per richting.
- Diest / Fabriekstraat langs L35, 3 pas. treinen per uur per richting.

Is er iemand die deze lokaties kent?
Is er iemand die weet of hier ook frequent goederentreinen rijden?
Weet iemand wat ik hier aan materieel kan verwachten?
groentje

Bericht door groentje »

Locatie 1: M6, breaks, varkensneuzen, duikbrillen, klassiekjes wellicht ook, de benelux, M5, MW41. Voor zover ik weet geen MS96, I11 of I10, en geen M4. Wel behoorlijk wat cargo, de treinen van Antwerpen naar Duitsland en Luxemburg passeren langs daar, idem voor een deel van de cargo naar Noord-Frankrijk via Mechelen.
Locatie 2: Breaks, duikbrillen, MW41, M5 en M6. Cargo naar Duitsland en Luxemburg vanuit Antwerpen.
Locatie 3: M6, MS96, breaks, duikbrillen, M4, en cargo naar Duitsland.

Ik ben geen spotter, dus kunnen er nog onvolledigheden inzitten, hoor. Maar dat is het doordeweeks materieel op de verbindingen die daar passeren.
Treinenman

Bericht door Treinenman »

De locatie in Lier/Nazarethdreef
MS75 komt er ook, tijdens piekuren enkele treinen met M4 en MS86, of dat nu nog zo is...
Veel Traxx en HLR 77 voor goederentreinen, soms ook andere locomotieven, niet echt veel variatie in materieel.
Er rijden op weekdagen ongeveer 12 reizigerstreinen per uur, van goederentreinen weet ik het niet.
Locatie 1 zal de beste zijn.
De trein is altijd een beetje reizen.
vismj

Bericht door vismj »

Toch nog een paar vraagjes: (ik ben maar een leek wat betreft het Belgische spoorvervoer :oops: )
Lokatie 1: Groentje heeft het hier over cargo naar Duitsland, maar rijden deze niet via Lier en Hasselt. Of is dit een "andere" route naar Duitsland? Mogelijk via Leuven en Luik?

Lokatie 1: Groentje heeft het hier over een "deel" van het cargo vervoer naar Frankrijk. Ik neem aan dat het andere deel via Gent en Kortrijk rijd? Hoe groot is het deel (±%) dat over Mechelen rijd?

Lokatie 3: Hier rijd veel cargo richting Duitsland. Is dat niet alleen met 28-ers en Class 66, of zitten hier nog andere locs voor? Ik ben namelijk in april een keer bij Montzen geweest en daar was ik toch snel uitgekeken op de 28-ers.
groentje

Bericht door groentje »

Voor Kontich was ik fout, de Duitslandrijders zijn er dan al goeddeels af, ja. Al rijden er toch een paar via Muizen en Leuven.
Ik zou niet weten wat het percentage is dat via Mechelen rijdt, en welk percentage via de lijn 59, maar de helling van de Kennedytunnel speelt de belangrijkste verdeler.
En naar Duitsland zijn dat bijna alleen maar 28-ers en class 66... Al heb je wel iets meer reizigersverkeer dan in Montzen, natuurlijk. :mrgreen:
Nicholas

Bericht door Nicholas »

Treinenman schreef:De locatie in Lier/Nazarethdreef
MS75 komt er ook, tijdens piekuren enkele treinen met M4 en MS86, of dat nu nog zo is...
Veel Traxx en HLR 77 voor goederentreinen, soms ook andere locomotieven, niet echt veel variatie in materieel.
Er rijden op weekdagen ongeveer 12 reizigerstreinen per uur, van goederentreinen weet ik het niet.
Locatie 1 zal de beste zijn.
Passagierstreinen langs Lier:
IC Brussel-Turnhout Breaks, M5 en M6
IR Antwerpen-Turnhout Breaks
IR Antwerpen-Neerpelt MW41
L Antwerpen-Herentals Breaks
L Lier-Herentals AM75
P Herentals-Brussel AM86
IR Antwerpen-Luik Breaks
L Antwerpen-Leuven Breaks
P Aarschot M4
OMC

Bericht door OMC »

vismj schreef:Hallo,

In de week van 17 augustus wil ik een dagje er op uit met mijn fotocamera richting België (ik kom zelf uit Nederland). Ik ben daarom op zoek naar mooie lokaties in België (max. 1-1,5 uur rijden van Eindhoven). En omdat het maar om één dagje gaat zoek ik natuurlijk wel een mooie plek waar frequent treinverkeer is, bij voorkeur zowel passagiers als goederentreinen en gevarieerd materieel. Eigenlijk alles dus :lol:

Nu heb ik hier op het forum al wel wat rond gekeken, maar iets concreets heb ik niet gevonden. Ik ga ervan uit dat de lijnen vanuit Antwerpen één van de drukste zijn, maar zijn dit ook de mooiste en gevarieerdste?

Is er iemand die mij kan vertellen waar ik de beste kans heb mooie foto's te maken? Ook wat betreft omgeving (bruggen, bossen, landelijk, etc.)

Alvast bedankt voor jullie informatie.
Ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen :) vanaf Antwerpen-Noord (Rhodesië) tot Y Liersesteenweg (in Mortsel is dat) loopt lijn 27A, één van de drukste goederenlijnen in België. Hierop vind je een waaier aan tractiematerieel voor goederen + ieder uur enkele passagierstreinen.

- Aan de luchthaven van Deurne splitst het goederenverkeer zich, zoals Groentje reeds zei, in 2 delen: verkeer richting Duitsland e.d. en verkeer richting Muizen en verder Frankrijk, ...

- In het station Antwerpen-Berchem zit nog een vertakking op L 27A, deze is lijn 59 en hierop zitten zowel goederen als passagierstreinen. De laatste soort is hier het felst vertegenwoordigd omdat lijn 59 richting Gent en kust gaat. Je kan dan al raden dat hier de trafiek van goederen richting Zeebrugge ook opzit.

Als het allemaal toch at onduidelijk is, zeg het gerust, dan zal ik er een kaartje bijsteken dat het allemaal wat duidelijker wordt ;)
vismj

Bericht door vismj »

Even voor mijn beeldvorming: Ik ga ervan uit dat Antwerpen (gelijk aan Rotterdam) het begin-/eindpunt is van het grootste deel van het goederentransport per spoor in België?
- Een route naar Nederland over L12
- Een route naar Duitsland over L15, L16, L35, L34 en L24
- Een route naar Frankrijk over L25/27 en L96 (klein deel)
- Een route naar Frankrijk over L59 en L75 (groot deel)
- Een route naar Luxemburg over L25/27, L161 en L162
- Tevens een aantal routes in België naar o.a. Zeebrugge (L59, L50A en L51A) en mogelijk ook naar Luik (L25/27, L53 en L36)?

Wil ik optimaal profiteren van frequentie en diversiteit aan materieeltype zou ik dus eigenlijk naar Antwerpen moeten, en dan bij voorkeur ergens tussen Antwerpen-Dam en Antwerpen-Berchem. Nu wil in Antwerpen niet te kort doen, maar dat lijkt me niet het meest pittoreske deel van België. :wink: Of weet iemand hier een mooie lokatie waar je een ruim overzicht hebt op de baan?
Steven

Bericht door Steven »

Voor Luxemburg kan je ook de route via Antwerpen, Heist op den Berg, Leuven, Ottignies nemen (wat vrij veel gebeurd) wat voor een deel samenvalt met de route voor Duitsland (tocht tot Aarschot dus).
kortweg tot leuven is het L15, L16, L35 en daar dan L139 en zo naar de lijn 162.
vismj

Bericht door vismj »

In Nederland hebben we een forum (http://www.somda.nl) waar je doorkomststaten van stations kan opvragen. Hierin staan ook doorgaande treinen die niet stoppen. Is er voor België ook zo'n site? Ik kan eigenlijk alleen de gele en witte affiches van de NMBS vinden.

Verder hebben we een forum (http://www.rolandrail.nl) waar het cargo vervoer in Nederland wordt behandeld. Onder andere ook dienstregelingen van de verschillende maatschappijen. Is dit in België ook beschikbaar?

Dan heb ik nog een vraagje over het materieel inzet. Heeft elke treindienst (voorbeeld IC I, IR n, etc) zijn eigen materieel type?
Steven

Bericht door Steven »

De doorkomsttijden van stations waar er niet gestopt dient te worden heb ik nog niet in een lijst gezien. Niet voor cargo en niet voor reizigers.
vismj

Bericht door vismj »

Kan iemand mij vertellen welk materieel rijd op lijn 15 tussen Mol en Neerpelt/Hasselt?
LML

Bericht door LML »

vismj schreef:Kan iemand mij vertellen welk materieel rijd op lijn 15 tussen Mol en Neerpelt/Hasselt?
Reizigersmaterieel: Dan zijn we heel rap klaar: enkel de MW41.
Goederenmaterieel: meestal R-locs type 77/78 (voor zover ik weet).
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie