Breaks en graffiti
Breaks en graffiti
Ik ben onlangs van Oudenaarde naar Ieper geweest in een break (AM80) en heel het stel was bekladderd met graffiti... bij een tussenstop in Kortrijk een aantal Breaks gezien en weer waren die bijna allemaal bekladderd met graffiti...
Het is toch opvallend dat het vooral de breaks zijn die met graffiti beschilderd zijn... Hoe komt dat andere stellen zoals de AM96, maar ook bvb de M4-rijtuigen dat fenomeen nie kennen? 'Overnachten' die in een overdekte ruimte dan?
Het is toch opvallend dat het vooral de breaks zijn die met graffiti beschilderd zijn... Hoe komt dat andere stellen zoals de AM96, maar ook bvb de M4-rijtuigen dat fenomeen nie kennen? 'Overnachten' die in een overdekte ruimte dan?
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Breaks en graffiti
Ik heb ook al Deense Neuzen gezien die aardig onder de graffiti zaten hoor. Maar inderdaad, Breaks zijn echt wel het favoriete doelwit van graffitispuiters. Waarom die zo vaak onder de graffiti zitten, geen idee. Misschien omdat die al bijna 20 jaar niet meer overschilderd geweest zijn? De verf op AM96 en M4 is recenter.Annielover schreef:Hoe komt dat andere stellen zoals de AM96, maar ook bvb de M4-rijtuigen dat fenomeen nie kennen? 'Overnachten' die in een overdekte ruimte dan?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Breaks en graffiti
Ik denk dat het meer te maken heeft met de plaatsen waar treinen overnachten, dan met het type. De grootsteden en grensstreken zullen volgens mij gevoeliger zijn aan grafiti.




Re: Breaks en graffiti
Ja, maar de klassiekjes zijn zelfs nog ouder en die zijn niet beklad met graffiti...Dieselfreak schreef:Waarom die zo vaak onder de graffiti zitten, geen idee. Misschien omdat die al bijna 20 jaar niet meer overschilderd geweest zijn? De verf op AM96 en M4 is recenter.Annielover schreef:Hoe komt dat andere stellen zoals de AM96, maar ook bvb de M4-rijtuigen dat fenomeen niet kennen? 'Overnachten' die in een overdekte ruimte dan?
Re: Breaks en graffiti
Dat lijkt me inderdaad logisch, de stelplaats van de breaks is toch in Kinkempois (Luik) of Hasselt dacht ik, en Luik heeft nu niet bepaald de reputatie van een voorbeeldstad te zijn...Stef schreef:Ik denk dat het meer te maken heeft met de plaatsen waar treinen overnachten, dan met het type. De grootsteden en grensstreken zullen volgens mij gevoeliger zijn aan grafiti.

- trainfreak
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Breaks en graffiti
De stellen blijven vaak staan waar ze de avond ervoor geëindigd zijn. Bijvoorbeeld in De Panne en 's morgens verzekeren ze dan de eerste trein.Annielover schreef:Dat lijkt me inderdaad logisch, de stelplaats van de breaks is toch in Kinkempois (Luik) of Hasselt dacht ik, en Luik heeft nu niet bepaald de reputatie van een voorbeeldstad te zijn...Stef schreef:Ik denk dat het meer te maken heeft met de plaatsen waar treinen overnachten, dan met het type. De grootsteden en grensstreken zullen volgens mij gevoeliger zijn aan grafiti.
Jij hebt het eerder over de eigenaarswerkplaats (bij bijvoorbeeld reeks 13 is dit Merelbeke).
Re: Breaks en graffiti
Ah oke, ik vroeg mij al af hoe ze dan die trein van Luik naar De Panne reden om de eerste dienst te verzekeren... bedankt om me te corrigeren:) Maar die depots waar de stellen blijven staan na hun laatste dienst zijn dan vrij toegankelijk voor iedereen? Want ik kom nog redelijk veel in De Panne en je kan gewoon die stelplaats betreden... toch raar dan dat er niet meer treinen met graffiti beklad zijn?trainfreak schreef:De stellen blijven vaak staan waar ze de avond ervoor geëindigd zijn. Bijvoorbeeld in De Panne en 's morgens verzekeren ze dan de eerste trein.Annielover schreef:Dat lijkt me inderdaad logisch, de stelplaats van de breaks is toch in Kinkempois (Luik) of Hasselt dacht ik, en Luik heeft nu niet bepaald de reputatie van een voorbeeldstad te zijn...Stef schreef:Ik denk dat het meer te maken heeft met de plaatsen waar treinen overnachten, dan met het type. De grootsteden en grensstreken zullen volgens mij gevoeliger zijn aan grafiti.
Jij hebt het eerder over de eigenaarswerkplaats (bij bijvoorbeeld reeks 13 is dit Merelbeke).
Re: Breaks en graffiti
En weet je ook hoe het met de MW41 zit, Stef? Die moeten toch bijgetankt worden en dat gebeurd ook in Merelbeke denk ik... voor de MW41's die bvb in Oudenaarde opgesteld staan moeten die dan na de laatste dienst nog helemaal naar Merelbeke rijden om daar te worden getankt en weer naar Oudenaarde om de eerste dienst (vanaf Ronse) te kunnen verzekeren? of hoe gebeurd dat dan?:)Stef schreef: Jij hebt het eerder over de eigenaarswerkplaats (bij bijvoorbeeld reeks 13 is dit Merelbeke).
- trainfreak
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Breaks en graffiti
Sommige zijn 'vrij' toegankelijk, andere dan weer niet.
Het hangt er wat van af.
Bij sommige is er natuurlijk wel wat meer controle. Zo zullen er in Gent meer bewegingen zijn dan in De Panne.
Ze worden natuurlijk ook niet overal beklad he. De graffitispuiters weten ook wel waar ze heb beste kans hebben om niemand tegen te komen...
Het hangt er wat van af.
Bij sommige is er natuurlijk wel wat meer controle. Zo zullen er in Gent meer bewegingen zijn dan in De Panne.
Ze worden natuurlijk ook niet overal beklad he. De graffitispuiters weten ook wel waar ze heb beste kans hebben om niemand tegen te komen...
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Breaks en graffiti
Maar die zijn rood, en misschien is dat niet zo aantrekkelijk voor graffitispuiters? En de witte klassiekjes zijn dan weer een stuk recenter herschilderd.Annielover schreef:Ja, maar de klassiekjes zijn zelfs nog ouder en die zijn niet beklad met graffiti...Dieselfreak schreef:Waarom die zo vaak onder de graffiti zitten, geen idee. Misschien omdat die al bijna 20 jaar niet meer overschilderd geweest zijn? De verf op AM96 en M4 is recenter.
Maar ik vermoed dat het inderdaad meer te maken heeft met de plaats waar de treinen lang stilstaan.
Laatst gewijzigd door Dieselfreak op 11 jan 2011, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: Breaks en graffiti
Ik denk dat de meeste bekladdingen toch wel rond Brussel, Luik, Charleroi, maar ook Antwerpen gebeuren denk ik
Ik kan mij herinneren dat ik een paar jaar geleden, wat gasten rond 1 uur s'nachts over de "omheinig" naar Schaarbeek Vorming zag klimmen, weliswaar met de nodige rugzakken
Ik kan mij herinneren dat ik een paar jaar geleden, wat gasten rond 1 uur s'nachts over de "omheinig" naar Schaarbeek Vorming zag klimmen, weliswaar met de nodige rugzakken

Re: Breaks en graffiti
trainfreak schreef:De stellen blijven vaak staan waar ze de avond ervoor geëindigd zijn. Bijvoorbeeld in De Panne en 's morgens verzekeren ze dan de eerste trein.Annielover schreef:Dat lijkt me inderdaad logisch, de stelplaats van de breaks is toch in Kinkempois (Luik) of Hasselt dacht ik, en Luik heeft nu niet bepaald de reputatie van een voorbeeldstad te zijn...Stef schreef:Ik denk dat het meer te maken heeft met de plaatsen waar treinen overnachten, dan met het type. De grootsteden en grensstreken zullen volgens mij gevoeliger zijn aan grafiti.
Jij hebt het eerder over de eigenaarswerkplaats (bij bijvoorbeeld reeks 13 is dit Merelbeke).
In Poperinge blijven er 's nachts ook heel wat treinen staan. Vooral breaks, maar ook 2 M6 stammen en een stam met I10 rijtuigen.
Vroeger had men hier ook vaak last van graffitispuiters, maar sinds enkele jaren staat er nu een omheining die al veel vandalen heeft afgeschrikt.
Re: Breaks en graffiti
Er rijden zowel van de oude als vernieuwde klassiekjes genoeg stellen rond die wel last hebben van die kladschilders maak u daar geen illusies over.Annielover schreef: Ja, maar de klassiekjes zijn zelfs nog ouder en die zijn niet beklad met graffiti...
Re: Breaks en graffiti
Mja, ik ben in heel mijn leven héél weinig klassiekjes met graffiti tegengekomen in vergelijking met de break's...

Inderdaad, in hét uiterste westen van België (De Panne dus) zal er wrs geen geen controle zijn... ben daar al eens gepasseerd om 23u 's avonds en idd, geen omheining, noch bewaking, noch enige beweging... dé ideale plaats voor graffiti te spuiten!trainfreak schreef:Sommige zijn 'vrij' toegankelijk, andere dan weer niet.
Het hangt er wat van af.
Bij sommige is er natuurlijk wel wat meer controle. Zo zullen er in Gent meer bewegingen zijn dan in De Panne.
Ze worden natuurlijk ook niet overal beklad he. De graffitispuiters weten ook wel waar ze heb beste kans hebben om niemand tegen te komen...
Re: Breaks en graffiti
Was vroeger ook al een probleem toen er treinen "overnachtten" in Turnhout, bijna dagelijks werden die beschilderd.
Turnhout is volgens mij toch geen stad met een probleem qua criminaliteit.
Het had daar gewoon te maken met de makkelijke toegankelijkheid en gebrek aan controle.
Turnhout is volgens mij toch geen stad met een probleem qua criminaliteit.
Het had daar gewoon te maken met de makkelijke toegankelijkheid en gebrek aan controle.