Online reserveren: zelfde trein, maar andere reiswensen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Online reserveren: zelfde trein, maar andere reiswensen

Bericht door Terminus »

Na meer dan een week zoeken, heb ik nog geen antwoord gevonden... dus leg ik mijn vraag even voor aan mijn collega's op het forum.

Ik bezit zelf sinds kort een FIP-kaart en wil met mijn partner binnenkort de nachttrein in Duitsland nemen. Ik moet enkel de reserving voor de ligplaatsen betalen, zij heeft geen voordelen in het buitenland en kan dus in het beste geval een "sparpreis" of "Europaspecial" nemen.

Maar is er een manier dat je beiden (dus mijn reservering en haar Sparpeis/Europaspecial) gelijktijdig kan reserveren? Op de sites van de NMBS en DB vind ik alvast die mogelijkheid niet. En via de loketten passeren kost natuurlijk een (liever te vermijden) balietoeslag.

Iemand die hier enige ervaring mee heeft?
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Online reserveren: zelfde trein, maar andere reiswensen

Bericht door Kristofke »

Dit is niet mogelijk.

Je zal toch naar het loket moeten, kan zijn dat fip tickets samen met gewone tickets de dossierkosten toch vervallen, want er is geen alternatief.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Online reserveren: zelfde trein, maar andere reiswensen

Bericht door rvdborgt »

Kristofke schreef:Je zal toch naar het loket moeten, kan zijn dat fip tickets samen met gewone tickets de dossierkosten toch vervallen, want er is geen alternatief.
"Geen alternatief" is geen argument voor de NMBS, maar het is inderdaad goed mogelijk dat er ook met maar 1 FIP-gerechtigde in het reisgezelschap geen boekingskosten zijn.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Online reserveren: zelfde trein, maar andere reiswensen

Bericht door Steven »

mijn vaststelling tot nu toe was dat met 1 fipgerechtigde in het dosier de kosten al vervallen (of ik moet iets over het hoofd gezien hebben).
Je hebt recht op fip biljetten, opgelet niet op alle nachttreinen mag en kan je die gebruiken. Toen de Parijs/Brussel/berlijn nog reeds was er een speciaal tarief voor FIP mensen.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Online reserveren: zelfde trein, maar andere reiswensen

Bericht door Terminus »

Bedankt voor jullie opmerkingen!
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Online reserveren: zelfde trein, maar andere reiswensen

Bericht door Kristofke »

rvdborgt schreef:
Kristofke schreef:Je zal toch naar het loket moeten, kan zijn dat fip tickets samen met gewone tickets de dossierkosten toch vervallen, want er is geen alternatief.
"Geen alternatief" is geen argument voor de NMBS, maar het is inderdaad goed mogelijk dat er ook met maar 1 FIP-gerechtigde in het reisgezelschap geen boekingskosten zijn.

Groetjes,
Rian
Er is een andere mogelijkheid ja, online apart boeken, en dan aan het loket je fip gaan omruilen met een zetelreservatie naast die van je partner. (in hoeverre dat het boekbaar is).

FIP's zijn meestal kosteloos omruilbaar voor vertrek.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Online reserveren: zelfde trein, maar andere reiswensen

Bericht door Terminus »

Hallo,

Ik weet ook dat je met een beetje geluk, wanneer je de twee verschillende tickets online snel na elkaar boekt, in dezelfde couchette kan liggen. Maar 100 procent zeker ben je nooit...

@Kristofke: In station Mechelen wisten ze me onlangs te zeggen dat een ticket/reservatie omruilen voor dezelfde trein niet kan.
Plaats reactie