2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot
2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot
hoi tbs en iedereen,
We reden van Brussel-Zuid naar Halle en ongeveer in Buizingen verscheen een dubbel
oranje en daaronder 12. Ik verschoot mij een bult dat bij dubbel oranje dit cijfer verscheen.
Normaal als het oranje ga je afremmen tot 40 km/ h en dan afwachten wat het volgend sein
zegt.
Wij hebben deze reactie ook uitgevoerd en bleek dat het volgend sein op geel groen stond vertikaal met onder 7 geschreven.
Ik veronderstel dat de logica hier van de nmbs zoek is of vergis ik mij.
De halte was Halle zelf .
Ik denk dat ik de HLT nog eens moet doornemen en zien waar deze regel zich bevindt.
Het blijft me bezig houden.
Kunnen jullie wat meer uitleg geven
Alvast bedankt
franco
We reden van Brussel-Zuid naar Halle en ongeveer in Buizingen verscheen een dubbel
oranje en daaronder 12. Ik verschoot mij een bult dat bij dubbel oranje dit cijfer verscheen.
Normaal als het oranje ga je afremmen tot 40 km/ h en dan afwachten wat het volgend sein
zegt.
Wij hebben deze reactie ook uitgevoerd en bleek dat het volgend sein op geel groen stond vertikaal met onder 7 geschreven.
Ik veronderstel dat de logica hier van de nmbs zoek is of vergis ik mij.
De halte was Halle zelf .
Ik denk dat ik de HLT nog eens moet doornemen en zien waar deze regel zich bevindt.
Het blijft me bezig houden.
Kunnen jullie wat meer uitleg geven
Alvast bedankt
franco
Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot
twee gele met 12 is correct. Je moet altijd het seinbeeld en de cijfers als iets afzonderlijk bezien.
De twee gele zegt u dat het volgende sein gesloten is, de 12 geeft u de snelheid weer die toegestaan in de wissel voor u. Doch als je twee opdrachten krijgt is de meest beperkende altijd van toepassing.
De twee gele zegt u dat het volgende sein gesloten is, de 12 geeft u de snelheid weer die toegestaan in de wissel voor u. Doch als je twee opdrachten krijgt is de meest beperkende altijd van toepassing.
hoi Steven
dus de reactie om naar 40km/h te gaan was juist en dan afwachten wat het volgende
sein zegt
bedankt voor de reactie
dus de reactie om naar 40km/h te gaan was juist en dan afwachten wat het volgende
sein zegt
bedankt voor de reactie
Ja dat was correct. Als het seinbeeld groen was mocht je optrekken naar 120 km/h.COCOKEN007 schreef:hoi Steven
sein zegt
bedankt voor de reactie
Het rare aan die situatie in Halle is dat je het sein voor de wissel van 120 groen geel horizontaal krijgt en er geen snelheidsbordje van het verwittigingssein aan het sein hangt.
Zodat je dus naar 40 km/h zou afremmen. Maar het daaropvolgende sein (uw sein dat je zag met de 12) kan enkel het lichtcijfer 12 weergeven...
Waarom dan die 12, iets "niets" geven dan niet beter ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
omdat de maximumsnelheid op de lijn 160 is en de wissel in afwijkende stand aan 120 mag bereden worden. Doch als het sein bij die 12 op 2 gele staat is dit laatste de meest beperkende opdracht en mag je die 12 niet op slag gaan uitvoeren natuurlijk.
Wanneer je daar aankomt aan 160 moet je dus remmen tot 120 aan het sein zelf en voorbereiden om te kunnen stoppen aan het volgende....dwz. 40km 300m voor dat sein (TBL)
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
groen geel horizontaal / twee gele + 12 / rood.
Dat is de opeenvolging die je daar kan krijgen, maar met een nuance die belangrijk is. Als een TB een seinbeeld groen geel horizontaal krijgt zonder verdere aanduiding moet hij er van uitgaan dat het laagste cijfer dat hij op het volgende sein kan krijgen een 4 is.
Doch het bewuste sein kan naar het schijnt enkel een 12 geven. Elke TB die zijn regels dus toepast remt af naar 40 km/u, komt aan het sein en ziet de 12 doch ook die 2 gele en zal dus verder rijden aan 40 km/u.
verdere aanduidingen op een seinbeeld groen geel horizontaal kunnen op twee verschillende manieren.
Een klein wit driehoekje onder het sein dat de laagste snelheid aan het volgende sein weergeeft indien men daar groen geel horizontaal krijgt.
Digitaal door een lichtcijfer dat BOVEN het seinbeeld groen geel horizontaal staat en normaal al de snelheid weergeeft dat men bij het volgende sein ONDER het sein zal zien.
Dat is de opeenvolging die je daar kan krijgen, maar met een nuance die belangrijk is. Als een TB een seinbeeld groen geel horizontaal krijgt zonder verdere aanduiding moet hij er van uitgaan dat het laagste cijfer dat hij op het volgende sein kan krijgen een 4 is.
Doch het bewuste sein kan naar het schijnt enkel een 12 geven. Elke TB die zijn regels dus toepast remt af naar 40 km/u, komt aan het sein en ziet de 12 doch ook die 2 gele en zal dus verder rijden aan 40 km/u.
verdere aanduidingen op een seinbeeld groen geel horizontaal kunnen op twee verschillende manieren.
Een klein wit driehoekje onder het sein dat de laagste snelheid aan het volgende sein weergeeft indien men daar groen geel horizontaal krijgt.
Digitaal door een lichtcijfer dat BOVEN het seinbeeld groen geel horizontaal staat en normaal al de snelheid weergeeft dat men bij het volgende sein ONDER het sein zal zien.
Sorry.... maar moet er een cijfer branden op het sein na een groen geel horizontaal ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Heel kort en krachtig: ja, het moet.dentheo schreef:Sorry.... maar moet er een cijfer branden op het sein na een groen geel horizontaal ?
Zonder dat cijfer spreken we zelfs van een seinincident, een
Miszending is het gevolg.
Miszending is het gevolg.
Als twee seinbeelden die elkaar opvolgen als abnormaal worden beschouwd dan moet men er van uitgaan in dit geval dat de reisweg voor die trein is heraangelegd en bijgevolg is er een "vermoeden" van miszenden van de trein voor bovenstaande situatie.
Nils schreef:Heel kort en krachtig: ja, het moet.dentheo schreef:Sorry.... maar moet er een cijfer branden op het sein na een groen geel horizontaal ?
Maar ik begrijp uit heel de discussie dat er zo wat mag staan , als het maar groter is dan 4 en erop letten hoeft ook niet...groots toch, zo'n reglement.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
het cijfer heeft wel degelijk een nut. Maar soms krijg je meerdere opdrachten tegelijk zoals de twee gele die duidelijk maken dat het volgende sein dicht staat dan moet je dat eerst respecteren natuurlijk. Het is beter om zoiets ook is in de praktijk te zien en uit te voeren. Het heeft voldoende logica zeker wat dit gedeelte betreft.