Betalen met "maestro" aan Nederlandse automaten?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Betalen met "maestro" aan Nederlandse automaten?

Bericht door KB »

Ik woon dichtbij de Nederlandse grens, waardoor voor een uitstap in Nederland het gebruik van het Nederlandse spoorwegennet wel handig kan zijn. Mijn laatste twee pogingen daartoe zijn echter mislukt omdat ik geen kaartje meer kon kopen aan de nochtans gebruiksvriendelijke automaat. Betalen met "maestro" was immers niet mogelijk en omdat ik geen Nederlandse bankpas heb en evenmin zoveel kleingeld (meer dan € 20) op zak had, was dat normaal mijn enige mogelijkheid. Beide keren heb ik een mail gestuurd naar de NS. De eerste keer hadden ze het over een technische storing, de tweede keer echter ging het over een beperking van de betaalmogelijkheden om "scimmen" tegen te gaan.
Mijn vragen: is die beperking tijdelijk (en hoe tijdelijk is tijdelijk)? Komt die beperking voor in enkele stations of is het algemener? Alvast bedankt voor de reacties.
L'union fait la force.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Betalen met "maestro" aan Nederlandse automaten?

Bericht door profke »

De eerste keer hadden ze het over een technische storing, de tweede keer echter ging het over een beperking van de betaalmogelijkheden om "scimmen" tegen te gaan.
Mijn vragen: is die beperking tijdelijk (en hoe tijdelijk is tijdelijk)? Komt die beperking voor in enkele stations of is het algemener? Alvast bedankt voor de reacties.

Skimmen... => om dat tegen te gaan wordt de "magnetische strook" van de bankkaarten gedisabled, of er wordt toch voor gezorgd dat die niet meer "aanvaard" wordt als de methode van checken dat dit de juiste (niet-gekopieerde) is.

wettelijk werd dit in belgie alleszins opgedrongen tegen een bep. tijdstip.
Als dat de reden van disablen is (kaartlzer baseert zich op strip ipv chip) dan blijft dit uitgeschakeld tot dat men dit repareert. (niewe kaartlzer, mogelijks nieuw rogramma)




Als da
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Betalen met "maestro" aan Nederlandse automaten?

Bericht door rvdborgt »

KB schreef:Mijn vragen: is die beperking tijdelijk (en hoe tijdelijk is tijdelijk)? Komt die beperking voor in enkele stations of is het algemener? Alvast bedankt voor de reacties.
De beperking is er sinds een tijdje op onbemande stations. Op stations met een loket zal de Maestro-functie wel werken. Die beperking is tijdelijk, heeft niet met skimmen te maken (daar zijn de automaten inmiddels goed tegen beveiligd) maar met fraude. Op welke manier onbemande stations daar gevoeliger voor zijn, dat zal een raadsel blijven - NS doet daar geen mededelingen over. NS gaat de automaten binnenkort uitrusten met kaartlezers die de chip uitlezen i.p.v. de magneetstrip en dan zal de Maestro-functie langzaamaan weer overal beschikbaar komen.
Op zijn website vertelt NS niks over deze beperking:
http://ns.nl/reizigers/regelen-en-kopen ... rtautomaat
Mocht je daardoor geen treinkaartje kunnen kopen, vraag de conducteur dan om een "uitstel van betaling" omdat de automaat defect was: de maestro-functie werkte immers niet.

Groetjes,
Rian
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Betalen met "maestro" aan Nederlandse automaten?

Bericht door ijzeren rijn 82 »

ik kan in Eindhoven met Maestro betalen , dat weet ik
maar papieren kaartjes zou vanaf volgend jaar verleden tijd zijn in heel Nederland
dan is alles OV chip
hoe ik dan de trein moet nemen weet ik niet , zo een kaart bestellen zie ik ook niet zitten voor die 2x per jaar dat ik in NL is mee rij
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Betalen met "maestro" aan Nederlandse automaten?

Bericht door Shrek »

ijzeren rijn 82 schreef:hoe ik dan de trein moet nemen weet ik niet , zo een kaart bestellen zie ik ook niet zitten voor die 2x per jaar dat ik in NL is mee rij
Zijn die dingen zo duur dan? In Londen en Parijs moet je er ook één aankopen :wink:
kars

Re: Betalen met "maestro" aan Nederlandse automaten?

Bericht door kars »

7,50 euro en 5 jaren geldig. Overigens kun je nog wel met een internationaal papieren treinkaartje in Nederland blijven reizen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Betalen met "maestro" aan Nederlandse automaten?

Bericht door rvdborgt »

ijzeren rijn 82 schreef:ik kan in Eindhoven met Maestro betalen , dat weet ik
maar papieren kaartjes zou vanaf volgend jaar verleden tijd zijn in heel Nederland
dan is alles OV chip
We gaan nog zien wanneer de papieren kaartjes gaan verdwijnen en wat voor tickets er zullen zijn voor gelegenheidsreizigers. Ik geloof niet dat dat volgend jaar al zal zijn, al was het alleen maar omdat eerst de kwesties "dubbel opstaptarief" en "1 keer in- en uitchecken per treinreis" moeten worden opgelost. En inderdaad, internationale treinkaartjes zullen niet op afzienbare tijd verchipt worden.

Groetjes,
Rian
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Betalen met "maestro" aan Nederlandse automaten?

Bericht door vasonline »

rvdborgt schreef:
ijzeren rijn 82 schreef:ik kan in Eindhoven met Maestro betalen , dat weet ik
maar papieren kaartjes zou vanaf volgend jaar verleden tijd zijn in heel Nederland
dan is alles OV chip
We gaan nog zien wanneer de papieren kaartjes gaan verdwijnen en wat voor tickets er zullen zijn voor gelegenheidsreizigers. Ik geloof niet dat dat volgend jaar al zal zijn, al was het alleen maar omdat eerst de kwesties "dubbel opstaptarief" en "1 keer in- en uitchecken per treinreis" moeten worden opgelost. En inderdaad, internationale treinkaartjes zullen niet op afzienbare tijd verchipt worden.

Groetjes,
Rian
Zijn de problemen met 'hacking' van de OV chipkaart opgelost?
Een tijdje terug stond dit nog in vele PC magazines...

Groetjes
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Betalen met "maestro" aan Nederlandse automaten?

Bericht door rvdborgt »

vasonline schreef:
rvdborgt schreef:We gaan nog zien wanneer de papieren kaartjes gaan verdwijnen en wat voor tickets er zullen zijn voor gelegenheidsreizigers. Ik geloof niet dat dat volgend jaar al zal zijn, al was het alleen maar omdat eerst de kwesties "dubbel opstaptarief" en "1 keer in- en uitchecken per treinreis" moeten worden opgelost. En inderdaad, internationale treinkaartjes zullen niet op afzienbare tijd verchipt worden.
Zijn de problemen met 'hacking' van de OV chipkaart opgelost?
Een tijdje terug stond dit nog in vele PC magazines...
Op termijn wordt de huidige chipkaart vervangen door een nieuwe. Ik vermoed ovr een paar jaar. Verder is dit minder een probleem van de reiziger dan van de vervoerders. Maar juist die zeggen in koor dat het allemaal wel meevalt.

Groetjes,
Rian
Sander14

Re: Betalen met "maestro" aan Nederlandse automaten?

Bericht door Sander14 »

rvdborgt schreef:Mocht je daardoor geen treinkaartje kunnen kopen, vraag de conducteur dan om een "uitstel van betaling" omdat de automaat defect was: de maestro-functie werkte immers niet.

Groetjes,
Rian
Met €35 toeslag dan, want zo zijn ze bij de NS dan ook weer!!!! Je kan in Roosendaal aan het loket een kaartje kopen (met €0,50 toeslag, beter dan €35 in de trein).
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Betalen met "maestro" aan Nederlandse automaten?

Bericht door rvdborgt »

Sander14 schreef:
rvdborgt schreef:Mocht je daardoor geen treinkaartje kunnen kopen, vraag de conducteur dan om een "uitstel van betaling" omdat de automaat defect was: de maestro-functie werkte immers niet.
Met €35 toeslag dan, want zo zijn ze bij de NS dan ook weer!!!! Je kan in Roosendaal aan het loket een kaartje kopen (met €0,50 toeslag, beter dan €35 in de trein).
Niks toeslag. Uitstel van betaling betekent dat je in de trein niks betaalt op vertoon van een legitimatiebewijs en dan een vervoerbewijs krijgt. Daarna krijg je van de klantenservice een overschrijvingsformulier.
Als je buiten je schuld geen kaartje kon betalen, dan betaal je de automatenprijs. De toeslag betaal je alleen als je wel een kaartje had kunnen kopen.

Groetjes,
Rian
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Betalen met "maestro" aan Nederlandse automaten?

Bericht door KB »

rvdborgt schreef:
Sander14 schreef:
rvdborgt schreef:Mocht je daardoor geen treinkaartje kunnen kopen, vraag de conducteur dan om een "uitstel van betaling" omdat de automaat defect was: de maestro-functie werkte immers niet.
Met €35 toeslag dan, want zo zijn ze bij de NS dan ook weer!!!! Je kan in Roosendaal aan het loket een kaartje kopen (met €0,50 toeslag, beter dan €35 in de trein).
Niks toeslag. Uitstel van betaling betekent dat je in de trein niks betaalt op vertoon van een legitimatiebewijs en dan een vervoerbewijs krijgt. Daarna krijg je van de klantenservice een overschrijvingsformulier.
Als je buiten je schuld geen kaartje kon betalen, dan betaal je de automatenprijs. De toeslag betaal je alleen als je wel een kaartje had kunnen kopen.

Groetjes,
Rian
Oké, maar weten de NS-conducteurs (en die van Veolia en co.) dit ook?
L'union fait la force.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Betalen met "maestro" aan Nederlandse automaten?

Bericht door rvdborgt »

KB schreef:
rvdborgt schreef:
Sander14 schreef:Met €35 toeslag dan, want zo zijn ze bij de NS dan ook weer!!!! Je kan in Roosendaal aan het loket een kaartje kopen (met €0,50 toeslag, beter dan €35 in de trein).
Niks toeslag. Uitstel van betaling betekent dat je in de trein niks betaalt op vertoon van een legitimatiebewijs en dan een vervoerbewijs krijgt. Daarna krijg je van de klantenservice een overschrijvingsformulier.
Als je buiten je schuld geen kaartje kon betalen, dan betaal je de automatenprijs. De toeslag betaal je alleen als je wel een kaartje had kunnen kopen.
Oké, maar weten de NS-conducteurs (en die van Veolia en co.) dit ook?
Bij NS is het "uitstel van betaling" goed bekend. Ik weet niet hoe dat bij Veolia werkt, maar ik weet wet dat Veolia niet bepaald blij was met het uitzetten van Maestro, met name in Limburg, waar veel toeristen komen. Ik zou er in voorkomend geval altijd op aansturen dat ik geen treinkaartje *kon* kopen, ook al wilde ik.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Betalen met "maestro" aan Nederlandse automaten?

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:
Sander14 schreef:
rvdborgt schreef:Mocht je daardoor geen treinkaartje kunnen kopen, vraag de conducteur dan om een "uitstel van betaling" omdat de automaat defect was: de maestro-functie werkte immers niet.
Met €35 toeslag dan, want zo zijn ze bij de NS dan ook weer!!!! Je kan in Roosendaal aan het loket een kaartje kopen (met €0,50 toeslag, beter dan €35 in de trein).
Niks toeslag. Uitstel van betaling betekent dat je in de trein niks betaalt op vertoon van een legitimatiebewijs en dan een vervoerbewijs krijgt.
Hoe zit dat als je een legitimatiebewijs voorlegt waar geen adres op staat?
kars

Re: Betalen met "maestro" aan Nederlandse automaten?

Bericht door kars »

In Nederland staat er sowieso geen adres op je legitimatiebewijs, dus dat is geen probleem.
Plaats reactie