Concentratie seinhuizen
Concentratie seinhuizen
Hallo!
Hieronder een lijst van de voor mij twijfelgevallen waarvan ik niet goed weet of ze nog bestaan of zullen blijven bestaan. Wie kan mij helpen?
Blok 3 Vilvoorde
Blok 5 Denderleeuw - Reizigersverkeer
Seinhuis VI Gent-Merelbeke vorming
Seinhuis Brussel-Schaarbeek Groep R
Blok 9 Dendermonde
Blok 6 Gent-Sint-Pieters
Blok 12 Deinze
Seinhuis I Gent-Merelbeke vorming
Blok 19 Hasselt
Blok 15 Aalst
Blok 9 Oudenaarde
Blok 5 Denderleeuw
Blok 7 Zottegem
Blok 10 Geraardsbergen
Blok 8 Oostende
Hieronder een lijst van de voor mij twijfelgevallen waarvan ik niet goed weet of ze nog bestaan of zullen blijven bestaan. Wie kan mij helpen?
Blok 3 Vilvoorde
Blok 9 Dendermonde
Blok 6 Gent-Sint-Pieters
Blok 12 Deinze
Blok 19 Hasselt
Blok 15 Aalst
Blok 9 Oudenaarde
Blok 5 Denderleeuw
Blok 7 Zottegem
Blok 10 Geraardsbergen
Blok 8 Oostende
Re: Welke blokposten zijn nog actief?
Zeker nog in dienst: Vilvoorde, Denderleeuw, Dendermonde, AalstJeroen schreef:Hallo!
Blok 3 Vilvoorde
Blok 9 Dendermonde
Blok 6 Gent-Sint-Pieters
Blok 12 Deinze
Blok 19 Hasselt
Blok 15 Aalst
Blok 9 Oudenaarde
Blok 5 Denderleeuw
Blok 7 Zottegem
Blok 10 Geraardsbergen
Blok 8 Oostende
Zeker buiten dienst: Merelbeke vorming, Oostende
van de andere kan ik niets bevestigen of ontkennen.
Dank u, Steven! Is het enige seinhuis van Merelbeke-vorming seinhuis I of VI of XIII? Ik hoor zo overal wat vanalles, ze hebben er daar precies veel (gehad)Steven schreef:Zeker buiten dienst: Merelbeke vorming, Oostende

Er waren overal veel seinhuizen hoor, vroeger waren er van Brussel zuid naar Vorst rijtuigen ook al zeker 4 seinhuizen om alles te regelen.
Het is gewoon eigen aan de techniek he. Als je seinhuizen hebt met mechanische overbrengingen om de seinen en wissels te bedienen is de actieradius van elk seinhuis heel beperkt.Jeroen schreef:Waarom waren er zoveel voor zo een kleine oppervlakte?
Bovendien was er vroeger geen treindetectie, alles moest dus zichtbaar zijn voor de seingever 

Niet noodzakelijk, maar alle bewegingen moesten wel telefonisch doorgegeven worden. Per spoor bestond hiervoor een blokboekje. In een drukke zone als Brussel beperkt dat ook de actieradius want die seingever heeft natuurlijk ook maar één hoofd en twee armen.Shrek schreef:Bovendien was er vroeger geen treindetectie, alles moest dus zichtbaar zijn voor de seingever
In Merelbeke heb je enkel nog S VIII dat in dienst is.Jeroen schreef:Dank u, Steven! Is het enige seinhuis van Merelbeke-vorming seinhuis I of VI of XIII? Ik hoor zo overal wat vanalles, ze hebben er daar precies veel (gehad)Steven schreef:Zeker buiten dienst: Merelbeke vorming, Oostende
(Bediening wissels en seinen van de TW en de koer)

Zottegem is ook nog actief.
Staat dit trouwens niet vermeld op de technische netkaarten van Infrabel? De laatste kan je vinden op railaccess.be.
Staat dit trouwens niet vermeld op de technische netkaarten van Infrabel? De laatste kan je vinden op railaccess.be.
Daar staan ook nog 'oude' seinhuizen op zoals Ternat, De Pinte en Tielt. Die zijn toch niet meer bemand?Dietrich schreef:Staat dit trouwens niet vermeld op de technische netkaarten van Infrabel? De laatste kan je vinden op railaccess.be.
Voor Ternat ben ik niet zeker, maar De Pinte en Tielt worden op afstand bediend vanuit respectievelijk Gent-St-Pieters en Deinze, maar kunnen elk terug in dienst worden gezet, wat occasioneel gebeurt bij werken.
Ah ok, bedankt! Ik ben echter op zoek naar de posten die nog steeds worden bemand en aldus een eigen radionet hebben.groentje schreef:Voor Ternat ben ik niet zeker, maar De Pinte en Tielt worden op afstand bediend vanuit respectievelijk Gent-St-Pieters en Deinze, maar kunnen elk terug in dienst worden gezet, wat occasioneel gebeurt bij werken.