Het Groot Belgisch Treinen Forum

forum voor treinenthousiasten
Het is momenteel 07 Sep 2010, 02:50

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Titel: Re: MIVB nieuws
BerichtGeplaatst: 23 Jul 2010, 21:14 

MIVB kan vanaf 2011 fors meer mensen vervoeren op noord-zuidas

BRUSSEL - Vanaf 2011 breidt de MIVB de capaciteit van de noord-zuidas uit. Daarvoor staan de komende weken belangrijke infrastructuurwerken op stapel.
Vanaf 2011 kan de MIVB extra lange trams (bijna 50 meter lang) inzetten op de noord-zuidas.

Garagespoor

'Hierdoor kunnen we liefst 700 extra reizigers per uur vervoeren', zegt An Van hamme, woordvoerster van de Brusselse vervoermaatschappij.

'Dat is belangrijk want momenteel is er vaak tijdens de spitsuren een capaciteitsprobleem op de noord-zuidas.'

Om dat plan te realiseren, staan er de komende weken wel belangrijke werken op stapel. Het zogenoemde garagespoor wordt aangepast. Na de werken kunnen er twee in plaats van één extra lange tram (type T4000) stand-by staan op het reservespoor.

Werken deze zomer

De MIVB maakt van de kalmere zomerperiode ook gebruik om de sporen in de Vooruitgangstraat in Schaarbeek te vernieuwen. Op de kruising tussen de Vooruitgangstraat en de Thomastunnel komen nieuwe sporen. Tramlijnen3, 25, 33, 55 en 94 worden daarvoor in fasen onderbroken vanaf vandaag tot en met 8augustus.

De eerste fase loopt tot en met zondag 18juli. Het verkeer is dan verboden in de Thomastunnel en de Vooruitgangstraat, tussen de ingang van de premetrotunnel en de Thomastunnel.

Als gevolg hiervan is tram3 onderbroken tussen Noordstation en Jules De Trooz. Lijnen25 en 55 zijn beperkt tot Liedts. Tram33 is onderbroken tussen Noord en Liedts. Tram94 wordt onderbroken tussen Jules De Trooz en Liedts. De MIVB zet pendelbussen in.

De tweede fase is gepland van maandag 19juli tot en met zondag 8augustus. De trams rijden dan opnieuw normaal door de Thomastunnel, maar de Vooruitgangstraat blijft afgesloten tussen de toegang naar de premetrotunnel en de Thomastunnel.

Tram 94 rijdt dan opnieuw normaal, maar tram3 wordt onderbroken tussen het Noordstation en Thomas.

Voorts wordt tram25 beperkt tot Liedts en tram33 is onderbroken tussen Noord en Liedts. Tram55 wordt beperkt tot Thomas.

Lijn55 en het gedeelte van lijn3 tussen Esplanade en Thomas vormen samen één lijn tussen Bordet (station) en Esplanade. Ook dan zet de MIVB pendelbussen in.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=A12SU7NO

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2010, 16:15 

Verdubbeling ticketverkoop in MIVB-stations met toegangspoortjes

5 augustus 2010

In de 8 Brusselse metrostations waar de toegangspoortjes zijn geactiveerd is de ticketverkoop verdubbeld. Dat meldt de MIVB donderdag.

De Brusselse vervoersmaatschappij activeerde sinds 5 juli de toegangspoortjes in 8 metrostations. Tegen 2013 moeten de 69 (pre)metrostations over toegangscontrole beschikken. De vervoersmaatschappij greep bewust de kalmere vakantieperiode aan om de reizigers geleidelijk aan het idee te laten wennen dat het ticket of abonnement valideren verplicht is. "De klantenstroom via de toegangsdeurtjes verloopt vlot.

Om tijd te winnen is het zaak dat de klanten hun vervoerbewijs al klaarhouden bij het betreden van het station", aldus de MIVB. De invoering van de toegangscontrole heeft volgens de vervoersmaatschappij twee doelstellingen: het veiligheidsgevoel van de metroreizigers opkrikken en het aantal zwartrijders inperken. Op maandag 9 augustus worden ook in de stations Veeweyde en Kruidtuin de toegangspoortjes geactiveerd.

Bron: Metro Time

Dat betekend dat het zwart rijden toch wel veel groter was dan gedacht en dat het door de toeganspoortjes zwartrijders nu verplicht worden een kaartje te kopen. Jaja, het systeem van toegangspoortjes zal zich snel terugbetalen volgens mij.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2010, 07:49 
Gebruikers-avatar

Meer controle had wellicht ook al heel wat geholpen, denk ik. Niet dat er geen controle is (ik heb in mijn 3 jaar Brussel al 1x controle gehad, en een tweede keer een controleploeg op een andere tram zien opstappen), maar dus duidelijk te weinig. Bij De Lijn trouwens ook, hoor.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2010, 10:28 

groentje schreef:
Meer controle had wellicht ook al heel wat geholpen, denk ik. Niet dat er geen controle is (ik heb in mijn 3 jaar Brussel al 1x controle gehad, en een tweede keer een controleploeg op een andere tram zien opstappen), maar dus duidelijk te weinig. Bij De Lijn trouwens ook, hoor.

tja, maar als je ziet dat bij De Lijn de kostendekking door ticketverkoop minder dan 20% is dan weet je wel waarom ze er niet meer moeite voor doen.
Bijna iedereen reist toch al op kosten van de vlaamse regering, dus die paar reizigers extra maken het verschil ook niet.

Hoe is eigenlijk de kostendekking bij de MIVB?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2010, 10:46 
Gebruikers-avatar

Toch wel een pak beter, maar natuurlijk, het gaat hier om een stadsvervoersbedrijf, waar de tarieven ook nog eens makkelijk het dubbele zijn. Mijn MTB-jaarabonnement heeft me 495 euro gekost, voor dat geld zou ik 2 Omnipassen gehad hebben, en nog geld over.
Volgens dit artikel in De Morgen bedroeg de dekkingsgraad maar liefst 52,55%.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2010, 10:57 

groentje schreef:
Toch wel een pak beter, maar natuurlijk, het gaat hier om een stadsvervoersbedrijf, waar de tarieven ook nog eens makkelijk het dubbele zijn. Mijn MTB-jaarabonnement heeft me 495 euro gekost, voor dat geld zou ik 2 Omnipassen gehad hebben, en nog geld over.

Als ik even mag doorredeneren, dan kan je stellen dat als in Brussel eindelijk eens het autoverkeer zou teruggedrongen worden zoals in Amsterdam of zo, dus vijfhoek grotendeels verkeersvrij en parkings richting grote ring verplaatsen, dat men wel eens bijna rendabel kan zijn.
Dat zou de aantrekkelijkheid voor de overheid om extra te investeren in netwerk en rollend materieel danig verhogen.

goh, dromen mag toch zeker: de auto in Brussel terugdringen, wat een grap :?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2010, 12:39 

Toeval of niet maar men wil nu binnen de kleine ring van Brussel overal een zone 30 invoeren. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2010, 12:48 
Gebruikers-avatar

groentje schreef:

Inderdaad, de dekkingsgraad schommelt al lang rond de 50% en blijft stijgen. Desondanks zijn de tarieven zeer redelijk in vergelijking met soortgelijke steden. De enigen die echt klagen over hoge tarieven zijn mensen die de (bijna belachelijk lage) tarieven van De Lijn gewend zijn...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2010, 14:06 

Idd 500 € is zeker niet overdreven voor wat je er voor in de plaats krijgt.
Die Zone30 is hopelijk maar een opstapje om de auto verder terug te dringen, maar ik vrees dat het in Brussel nogal lang gaat duren eer de vijfhoek grotendeels verkeersvrij is.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn UTC + 1 uur