In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus
Ben benieuwt of het hier wel goed gaat uitpakken. In Nederland weet ik niet of het wel goed gaat, al die oudere mensen die nu blij dat het komt, lopen straks te zeuren dat ze er niks van begrijpen...
Persoonlijk heb ik geen probleem met de huidigge kaardjes van De Lijn, ik heb persoonlijk nog nooit een kaardje nodig gehad van de NMBS maar wel gezien, volgens mij heb ook niemand problemen daar mee. In NL heb ik helemaal geen probleem met de buskaardjes en/of trein kaardjes.
[offtopic] Hoe willen ze volgend jaar in NL met het kinderboeken geschenk gaan rijden, gaat denk niet passen in die poordjes van OV-Chipkaard [/offtopic]
Persoonlijk heb ik geen probleem met de huidigge kaardjes van De Lijn, ik heb persoonlijk nog nooit een kaardje nodig gehad van de NMBS maar wel gezien, volgens mij heb ook niemand problemen daar mee. In NL heb ik helemaal geen probleem met de buskaardjes en/of trein kaardjes.
[offtopic] Hoe willen ze volgend jaar in NL met het kinderboeken geschenk gaan rijden, gaat denk niet passen in die poordjes van OV-Chipkaard [/offtopic]
MIVB trekt de kar van geïntegreerd ticket
Brussel - De MIVB wil volgend jaar al van start gaan met een geïntegreerd ticket waarbij de passagier met één toegangskaart ook gebruik kan maken van het openbaar vervoer van andere maatschappijen. De NMBS, De Lijn en TEC willen tegen 2010 meestappen in het project rond een geïntegreerd ticket.
Dat er een nieuw ticketingsysteem komt bij de MIVB is niet nieuw. Vanaf dit najaar verdwijnen de huidige magnetische kartonnen kaartjes en maken ze plaats voor Mobib, een plastic kaart die eruit ziet als een bankkaart. De chipkaart wordt stelselmatig ingevoerd en zal ontwaard kunnen worden in een rood bakje, dat nu al te zien is in de metrostations.
Nieuw is dat deze nieuwe chipkaart in de toekomst ook gebruikt zal kunnen worden voor diensten van de NMBS, De Lijn en Tec. Tegen 2010 willen de vier openbaar vervoersmaatschappijen gebruik maken van eenzelfde ticket. De MIVB trekt de kar door volgend jaar al een dergelijk ticket op de markt te brengen, zegt Kris Lauwers, adjunct-directeur-generaal van de MIVB. "Wij hadden ons project al een tijdje lopen. Onze de nieuwe tickets zullen in een eerste fase alleen bij de MIVB bruikbaar zijn, maar tegen 2010 zullen de mogelijkheden veralgemeend worden en kunnen mensen ook bij een andere maatschappij terecht met hun ticket."
Voor de klant betekent dit concreet dat het gedaan is met het op zak hebben van verschillende abonnementen en tickets. "Het project zorgt ervoor dat de klant informatie van alle netten kan plaatsen op één kaart. Behalve bijvoorbeeld een abonnement van De Lijn en een tienrittenkaart van de MIVB zou er zelfs wat extra geld op de kaart geplaatst kunnen worden, voor als je ergens komt waar je nog geen ticket van hebt," legt Lauwers uit.
Officieel
Lauwers benadrukt dat er echter nog geen officiële beslissing is om samen met de andere maatschappijen te werken aan een geïntegreerd ticket. Enkele kranten lieten namelijk uitschijnen dat de hele samenwerking al in kannen en kruiken is. Lauwers is er wel van overtuigd dat de beslissing binnenkort definitief genomen zal worden en dat de gezamenlijke maatschappij voor het project volgend jaar opgericht zal kunnen worden.
De MIVB droomt ook al van een volgende stap in de samenwerking en hoopt in de toekomst werk te kunnen maken van gemeenschappelijke abonnementen.
© FM Brussel
De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB introduceert vanaf januari 2008 een nieuw ticketsysteem: de MOBIB chipkaart. De 65-plussers krijgen de kaart als eerste. Tegen midden 2009 moeten alle 500.000 abonnees over een 'contactloze' MOBIB-kaart beschikken.
Vijf jaar geldig
De kaart zal vijf jaar geldig zijn, 5 euro kosten en vervangt de huidige tickets met magneetstroken, een systeem dat al veertien jaar bestaat. "De kaart is steviger en dus minder aan slijtage overgeleverd, betrouwbaarder en gebruiksvriendelijker", luidt het bij de MIVB.
Rode toestellen
Ook de oranje ontwaardingstoestellen, die de kaart 'afstempelen' voor elke rit, worden vervangen. Er komen rode toestellen met een 'O' op. Wie de tram, bus of metro wil nemen, moet gewoon zijn kaart voor de 'O' houden en wachten op de biep. Tegen 1 juli 2008 zal het hele MIVB-net zijn uitgerust met de nieuwe toestellen. De oranje toestellen blijven staan tot het nieuwe systeem algemeen is ingevoerd.
Wachtrijen vermijden
65-plussers die een gratis MIVB-abonement hebben, krijgen het gloednieuwe vervoerbewijs als eerste. De MIVB stuurt de 164.000 betrokkenen daarover een brief begin december. Ze kunnen hun kaart enkel via De Post krijgen. Bedoeling is wachtrijen aan de loketten te vermijden. De bestaande abonnementen worden automatisch verlengd tot juni 2008, de tijd die nodig is om alle senioren de nieuwe kaart te bezorgen.
Na de verspreiding van de kaarten voor 65-plussers komen de andere MIVB-abonnees aan de beurt. Tegen midden 2009 moeten alle 500.000 abonnees over een MOBIB-kaart beschikken. (belga/svm)
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom men blijft vashtouden aan het principe dat ook mensen met een abonnement bij het instappen de ontwaarder moeten gebruiken. Dat leidt tot onnodige verlenging van de halteringstijd aan drukke haltes. Waarom mag het abonnement niet gewoon in de broek- of vestzak blijven?Jeroen schreef:Er komen rode toestellen met een 'O' op. Wie de tram, bus of metro wil nemen, moet gewoon zijn kaart voor de 'O' houden en wachten op de biep.
Dat mag! Het signaal zou nog altijd prima opgevangen moeten worden als de MoBiB-kaart in een broekzak, handtas, portefeuille enzovoort zit, dat is het voordeel.K V B schreef:Wat ik niet zo goed begrijp is waarom men blijft vashtouden aan het principe dat ook mensen met een abonnement bij het instappen de ontwaarder moeten gebruiken. Dat leidt tot onnodige verlenging van de halteringstijd aan drukke haltes. Waarom mag het abonnement niet gewoon in de broek- of vestzak blijven?Jeroen schreef:Er komen rode toestellen met een 'O' op. Wie de tram, bus of metro wil nemen, moet gewoon zijn kaart voor de 'O' houden en wachten op de biep.
Waarom ze het willen registreren? Dat zal ongetwijfeld wel iets met statistieken te maken hebben. Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom bijna alle vervoerbedrijven hier een 'papieren' abonnement afleveren, waarmee elke mogelijkheid verloren gaat om te kijken welke verplaatsingen de reizigers zoal uitvoeren en om daar eventueel het aanbod op aan te passen.
Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus
Straks één elektronisch ticket voor trein-tram-bus
18 januari 2008 -- Marc Husquinet
Het zal ten vroegste in 2010 zijn, maar het uniforme vervoersbewijs voor alle openbaar vervoer in België komt er. Aan de basis ligt allicht de Calypso-technologie van de elektronische Mobib-kaart die momenteel wordt getest bij de MIVB. Voor het beheer ervan werd Ubigo in de steigers gezet.
Eind mei 2006 raakten alle betrokken overheden het eens over de invoering van één enkel ticket voor zowel de NMBS, de MIVB, de TEC als De Lijn dat op alle openbarevervoersnetten in ons land kan worden gebruikt.
Het opgerichte platform haalt zijn mosterd bij het Mobib-project dat momenteel wordt getest door de MIVB. Het gaat om een smartcard, op basis van de Calypso-technologie, die kan dienen als vervoersbewijs en als elektronische portemonnee. Bij de MIVB is van deze chipkaart al sprake sinds 2003. De eerste tests lopen niet zonder problemen: er is bvb. warmteafgifte door de lezers en ook de tijd om data te lezen beantwoordt nog niet aan de verwachtingen. De kaart zal in een eerste fase gebruikt worden door het MIVB-personeel en door de 65-plussers die de kaart tegen het eind van het eerste kwartaal 2008 moeten ontvangen. De volledige roll-out is gepland tegen 2009.
De ontwikkeling van de chipkaart zou worden toevertrouwd aan Syntigo, het it-filiaal van de NMBS Holding, en is voor rekening van de NMBS. Het nieuw opgerichte Ubigo zal zich enkel inlaten met het controleren van de conformiteit met de normen (om de interoperabiliteit te garanderen) en met bepaalde aspecten zoals de elektronische portemonnee. De chip zal overigens "neutraal" zijn en uitsluitend zal dienen als drager van een vervoersbewijs (ticket of abonnement). Aandeelhouders van Ubigo worden de vier regionale vervoersmaatschappijen (elk voor 20%), plus de NMBS Holding. Elke partner heeft ook zijn inbreng in het project bekend gemaakt: 56,6 miljoen euro voor De Lijn, 48,3 miljoen voor de NMBS, 24,1 miljoen voor TEC en 23,5 miljoen euro voor de MIVB: in totaal 152,5 miljoen euro.
Bron: http://www.datanews.be/nl/news/90-8-161 ... m-bus.html
18 januari 2008 -- Marc Husquinet
Het zal ten vroegste in 2010 zijn, maar het uniforme vervoersbewijs voor alle openbaar vervoer in België komt er. Aan de basis ligt allicht de Calypso-technologie van de elektronische Mobib-kaart die momenteel wordt getest bij de MIVB. Voor het beheer ervan werd Ubigo in de steigers gezet.
Eind mei 2006 raakten alle betrokken overheden het eens over de invoering van één enkel ticket voor zowel de NMBS, de MIVB, de TEC als De Lijn dat op alle openbarevervoersnetten in ons land kan worden gebruikt.
Het opgerichte platform haalt zijn mosterd bij het Mobib-project dat momenteel wordt getest door de MIVB. Het gaat om een smartcard, op basis van de Calypso-technologie, die kan dienen als vervoersbewijs en als elektronische portemonnee. Bij de MIVB is van deze chipkaart al sprake sinds 2003. De eerste tests lopen niet zonder problemen: er is bvb. warmteafgifte door de lezers en ook de tijd om data te lezen beantwoordt nog niet aan de verwachtingen. De kaart zal in een eerste fase gebruikt worden door het MIVB-personeel en door de 65-plussers die de kaart tegen het eind van het eerste kwartaal 2008 moeten ontvangen. De volledige roll-out is gepland tegen 2009.
De ontwikkeling van de chipkaart zou worden toevertrouwd aan Syntigo, het it-filiaal van de NMBS Holding, en is voor rekening van de NMBS. Het nieuw opgerichte Ubigo zal zich enkel inlaten met het controleren van de conformiteit met de normen (om de interoperabiliteit te garanderen) en met bepaalde aspecten zoals de elektronische portemonnee. De chip zal overigens "neutraal" zijn en uitsluitend zal dienen als drager van een vervoersbewijs (ticket of abonnement). Aandeelhouders van Ubigo worden de vier regionale vervoersmaatschappijen (elk voor 20%), plus de NMBS Holding. Elke partner heeft ook zijn inbreng in het project bekend gemaakt: 56,6 miljoen euro voor De Lijn, 48,3 miljoen voor de NMBS, 24,1 miljoen voor TEC en 23,5 miljoen euro voor de MIVB: in totaal 152,5 miljoen euro.
Bron: http://www.datanews.be/nl/news/90-8-161 ... m-bus.html
Re:
Moet niet meer bij de lijn.....K V B schreef:Wat ik niet zo goed begrijp is waarom men blijft vashtouden aan het principe dat ook mensen met een abonnement bij het instappen de ontwaarder moeten gebruiken. Dat leidt tot onnodige verlenging van de halteringstijd aan drukke haltes. Waarom mag het abonnement niet gewoon in de broek- of vestzak blijven?Jeroen schreef:Er komen rode toestellen met een 'O' op. Wie de tram, bus of metro wil nemen, moet gewoon zijn kaart voor de 'O' houden en wachten op de biep.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Re:
Daar gaat het juist: bij alle vervoersbedrijven (MIVB, De Lijn en TEC) geldt dat momenteel, dus niet alleen bij De Lijn. Maar het zal ook bij alledrie veranderen; eerst de MIVB (over dit en een paar maanden is het operationeel), maar De Lijn en de TEC zullen ook volgen. De eerste 'hybride' Prodata's beginnen ook al op te duiken in De Lijn-bussen.dentheo schreef:Moet niet meer bij de lijn.....K V B schreef:Wat ik niet zo goed begrijp is waarom men blijft vashtouden aan het principe dat ook mensen met een abonnement bij het instappen de ontwaarder moeten gebruiken. Dat leidt tot onnodige verlenging van de halteringstijd aan drukke haltes. Waarom mag het abonnement niet gewoon in de broek- of vestzak blijven?Jeroen schreef:
Re: Re:
De lijn heeft al lang bekend gemaakt dat het niet meer hoeft..... nu al niet meer.MIVB-reiziger schreef:Daar gaat het juist: bij alle vervoersbedrijven (MIVB, De Lijn en TEC) geldt dat momenteel, dus niet alleen bij De Lijn. Maar het zal ook bij alledrie veranderen; eerst de MIVB (over dit en een paar maanden is het operationeel), maar De Lijn en de TEC zullen ook volgen. De eerste 'hybride' Prodata's beginnen ook al op te duiken in De Lijn-bussen.K V B schreef:Wat ik niet zo goed begrijp is waarom men blijft vashtouden aan het principe dat ook mensen met een abonnement bij het instappen de ontwaarder moeten gebruiken. Dat leidt tot onnodige verlenging van de halteringstijd aan drukke haltes. Waarom mag het abonnement niet gewoon in de broek- of vestzak blijven?Jeroen schreef:
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: In 2010 een kaartje voor trein, tram en bus
De huidige Prodata, Prodata 1, zou tegen 2010 verdwijnen. Het nieuwe systeem zou gebaseerd zijn op chip-technologie.
BDJ
BDJ