Ik zie pas nu jouw vraag over de trams in Lille. Ik heb daar in 1977 een jaar gewoond.
In de Stad zelf was er een netwerk van normaalspoor trams met twee assers. Die gingen in 1966 er uit.
Tussen Lille en Roubaix, en Lille en Tourcoing is er nog een meterspoor netwerk in een soort 'Y'. Dit heet de 'Mongy' in de volksmond. Het eindpunt in Lille is wel verplaatst van het centrale theater boven de grond naar het station, via een nieuw ondergronds stukje.
Dan heb je nog het geautomatiseerde netwerk, de VAL, een soort smalspoor Metro zonder bestuurder.
Je hebt ook een tramwegstichting 'Amitram'. Die hebben een leuke verzameling Mongy voertuigen, en zelfs twee breedspoor rijtuigen. Zij zijn gestald in een oude fabriek, die af en toe geopend is. Amitram exploiteerd ook een museumlijn langs een canal in Marquette bij Lille, zeker een bezoek waard.
http://www.amitram.asso.fr/. Daar staan 4 bakken in een kleine loods, waaronder een mooie Mongy bak uit de jaren 20 met draaistellen.
Heb je nog vragen, dan graag. Ik heb een boek over de tramweggeschiedenis in Lille.
Groetjes,