Pagina 2 van 2
Re: Luxtram
Geplaatst: 24 feb 2024, 22:55
door desirootje
Unesco kan echt de pot op, ze hebben hetzelfde gedaan in Dresden toen ze daar een brug wouden bouwen die ze echt nodig hadden. In dit geval slaat het echt op niets sinds Luxemburg al trams had voor Unesco bestond en hoezo zijn asfalt en nieuwe gebouwen in de stad dan geen bedreiging voor het erfgoed... Moeten we weer gaslampen introduceren om het historisch karakter te behouden?
Unesco gedraagt zich soms als een bende NIMBY's, dus ik trek mijn vorige bericht over deze beslissing zeker niet in.
Re: Luxtram
Geplaatst: 24 feb 2024, 23:02
door groentje
Je kan het overbodig vinden, maar ik zie niet meteen wat het probleem ermee is. En als het de wind uit de zeilen haalt van de tegenstanders, dan kan ik het zelfs alleen maar toejuichen.
Re: Luxtram
Geplaatst: 25 feb 2024, 01:50
door Malista
In Luxemburg was er oorspronkelijk veel tegenstand tot de terugkeer van het tram. Meestal was de argumentatie in de trend van "te duur", "we hebben al een bus", "mijn auto is comfortabeler", ... Er is nog een hele tijd een discussie geweest of Luxemburg een tram-trein systeem moest krijgen, of een vernieuwde spoortunnel onder de stad, en er is zelfs een treinstation onder de luchthaven gebouwd.
Met behoorliik veel tegenstand zijn ze met het tram project begonnen. Het eerste traject in 2017 op de Kirchberg was een beetje vreemd. Het volledige tramnetwerk telde maar één straat, maar samen met het nieuwe treinstation was er wel een nuttige overstap mogelijkheid die het een meerwaarde gaf. Daarna zijn er een uitbreiden geopend die een betere aansluitingen gaf met regionale bussen (Place d'étoile) en dichter bij het stadscentrum (theatre) stopte. Ik was er eind 2021 bij toen het traject openging richting het centraal station. Sindsdien is de tram onmisbaar in de stad en tijdens de spituren is de maximumcapaciteit van de tram reeds bereikt.
Ik denk dat we er als Belgen jaloers mogen op zijn dat andere landen een openbaar vervoersproject op poten kunnen zetten, waar iedereen, meerderheid en oppositie, links en rechts, unaniem voor zijn.
Re: Luxtram
Geplaatst: 05 jul 2024, 12:22
door joverwimp
Re: Luxtram
Geplaatst: 05 jul 2024, 22:51
door Malista
Leuk weetje, het station van Howald zal vanaf deze zondag een volwaardige schakel worden in het stedelijk openbaar vervoer. Tot nu toe lag deze er vrij afgelaten bij, ze was zelfs vrij creepy. Maar met de opening van de tramhalte en het nieuwe busstation, zal men de bestaande buslijnen aanpassen om dit station beter te bedienen.
Re: Luxtram
Geplaatst: 02 aug 2024, 12:40
door joverwimp
Met zowat 100.000 passagiers per dag vervoert de tram er meer dan de CFL (28,7 miljoen in 2023)
Re: Luxtram
Geplaatst: 03 aug 2024, 12:23
door Malista
Ondertussen zitten we al aan 110 000 per dag voor één tramlijn die nog niet eens afgewerkt is. (nog een stuk dat op dubbelspoor moet gebracht worden en het traject naar de luchthaven)
Wel een kantekening is dat ik vermoed dat de mensen van Luxtram een berekening gebruiken in de trend van maandag to vrijdag buiten de schoolvakanties. Terwijl de CFL globaal op een jaar telt.
De tram is dan ook begonnen vanaf niets. Terwijl de CFL sinds de laatste 10 (?) jaar terug is begonnen met investeren. Dat wil zeggen dat ze zijn er nog niet in zijn geslaagd alle probleempunten op te lossen.