Dat was de eerste versie van Wifi op treinen, en SNCF was daar (als meerderheids-aandeelhouder van Thalys) al in 2006 op hun gerenoveerde TGV-R stellen mee begonnen. Die versie werkte niet via 3G of 3.5G (HSDPA/HSUPA), maar via satelliet. Via satelliet is de latency wel enorm traag (vanwege de afstand die het signaal moet afleggen), maar is de bandbreedte wel min-of-meer consistent (als je aan goede QoS doet).jan_olieslagers schreef: ↑14 feb 2022, 16:24Sommige treinoperators hebben al een aanbod, dacht ik; of waarom staan er die dikke bubbels op de Thalys-treinen?
Rond 2014 (?) is men dan overgeschakeld op de nieuwe versie via 4G, en die heeft enkel die antennes nodig. De gebruikte modems zijn inderdaad multi-bonding routers waar dan meerdere sim-kaarten inzitten van verschillende operators. In sommige van onze journalistenwagens staan die ook, en kunnen ze al zaken beginnen doorsturen die in de wagen afgemonteerd zijn ipv op een slot voor de satelliet te moeten wachten.