mobiele dekking
mobiele dekking
Het dataportaal van het BIPT is up-to-date gebracht met recente info betreffende de dekking en kwaliteit van de Belgische mobiele netwerken.
Nieuw is dat dit jaar deze testen ook uitgevoerd werden op de meest gebruikte treinlijnen in België. Met een gemiddelde kans op een verbinding in de trein van 98,2% en een gemiddelde downloadsnelheid van 55 Mbps worden performante resultaten gehaald.
https://www.bipt.be/consumenten/publica ... in-treinen
Nieuw is dat dit jaar deze testen ook uitgevoerd werden op de meest gebruikte treinlijnen in België. Met een gemiddelde kans op een verbinding in de trein van 98,2% en een gemiddelde downloadsnelheid van 55 Mbps worden performante resultaten gehaald.
https://www.bipt.be/consumenten/publica ... in-treinen
Re: mobiele dekking
En toch zijn er nog een paar vervelende gaten. Het Orangenetwerk in Jette, bijvoorbeeld.
Re: mobiele dekking
Sorry for English.
There are 2-3 places on line 50A between Gent-Sint-Pieters and Brussel-Zuid where Base have no signal. If I join a phone meeting at Gent, I will have to rejoin at least twice during the journey to Brussels.
There are 2-3 places on line 50A between Gent-Sint-Pieters and Brussel-Zuid where Base have no signal. If I join a phone meeting at Gent, I will have to rejoin at least twice during the journey to Brussels.
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Re: mobiele dekking
Sommige dingen weet je natuurlijk wel op voorhand. De betere dekking op spoorlijnen is één van de redenen dat ik bij proximus klant ben en niet bij orange.
Re: mobiele dekking
Proximus valt consistent weg op l25 bij Mortsel en in de tunnel bij Antwerpen-Centraal. Teleurstellend dat dit al jaren aansleept imo.
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: mobiele dekking
Misschien ergens geleerd dat radiogolven het niet zo goed doen in tunnels en dergelijke :) ?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: mobiele dekking
Daar zijn oplossingen voor:jan_olieslagers schreef: ↑12 feb 2022, 15:30 Misschien ergens geleerd dat radiogolven het niet zo goed doen in tunnels en dergelijke ?
https://www.prorail.nl/nieuws/mobiel-be ... dafone,HSL)%20met%20een%20mobiel%20netwerk.
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: mobiele dekking
... en daar is budget voor nodig.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: mobiele dekking
Zeg maar gerust heel de lijn 35... Die lijn heeft veel gaten in het netwerk zitten. Zowel met Proximus & Telenet
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: mobiele dekking
Een beetje amusant om me af te vragen: van wie verwacht men nu eigenlijk WiFi-aanbod?
* van de primaire aanbieders (Telenet-Proximus-Orange-...)
* van de spooroperator (Infrabel)
* van de treinoperator (NMBS / Thalys / ICE / ... )
Eigenlijk zou ik het logisch vinden dat de spooroperator er voor zorgt, maar die gaat dat natuurlijk niet gratis doen. Het kost een pak geld en dat moet ergens vandaan komen. Sommige treinoperators hebben al een aanbod, dacht ik; of waarom staan er die dikke bubbels op de Thalys-treinen? Kan de vergunnende overheid hier een voorwaarde van maken? Eén politieke partij opperde recentelijks zelfs om het recht op internettoegang in te schrijven in de grondwet, misschien kunnen die al eens beginnen met wifi langs het hele spoornet verplicht te maken? Of verplicht in alle reizigersmateriaal?
* van de primaire aanbieders (Telenet-Proximus-Orange-...)
* van de spooroperator (Infrabel)
* van de treinoperator (NMBS / Thalys / ICE / ... )
Eigenlijk zou ik het logisch vinden dat de spooroperator er voor zorgt, maar die gaat dat natuurlijk niet gratis doen. Het kost een pak geld en dat moet ergens vandaan komen. Sommige treinoperators hebben al een aanbod, dacht ik; of waarom staan er die dikke bubbels op de Thalys-treinen? Kan de vergunnende overheid hier een voorwaarde van maken? Eén politieke partij opperde recentelijks zelfs om het recht op internettoegang in te schrijven in de grondwet, misschien kunnen die al eens beginnen met wifi langs het hele spoornet verplicht te maken? Of verplicht in alle reizigersmateriaal?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: mobiele dekking
Op de Thalys en ICE-treinen heb je inderdaad, ook in België, toegang tot het internet, en volgens mij werken zij gewoon met de primaire aanbieders, want vanaf dat je de grens passeert valt het internet een aantal minuutjes weg, hoogstwaarschijnlijk omdat het systeem moet "switchen" van operator.jan_olieslagers schreef: ↑14 feb 2022, 16:24 Een beetje amusant om me af te vragen: van wie verwacht men nu eigenlijk WiFi-aanbod?
* van de primaire aanbieders (Telenet-Proximus-Orange-...)
* van de spooroperator (Infrabel)
* van de treinoperator (NMBS / Thalys / ICE / ... )
Eigenlijk zou ik het logisch vinden dat de spooroperator er voor zorgt, maar die gaat dat natuurlijk niet gratis doen. Het kost een pak geld en dat moet ergens vandaan komen. Sommige treinoperators hebben al een aanbod, dacht ik; of waarom staan er die dikke bubbels op de Thalys-treinen? Kan de vergunnende overheid hier een voorwaarde van maken? Eén politieke partij opperde recentelijks zelfs om het recht op internettoegang in te schrijven in de grondwet, misschien kunnen die al eens beginnen met wifi langs het hele spoornet verplicht te maken? Of verplicht in alle reizigersmateriaal?
In Nederland werkt men ook zo (bron: https://techacademy.id.nl/blog/de-opkom ... -de-trein/), hier plaatst men op het dak modems met sim-kaarten en werken ze met 3 operatoren (KPN, T-Mobile en Vodafone)
Re: mobiele dekking
Een jaar of twee geleden was er gratis internet op sommige treinen van de lijn Oostende-Eupen, bij wijze van proef. Lang heeft het niet geduurd.jan_olieslagers schreef: ↑14 feb 2022, 16:24 Een beetje amusant om me af te vragen: van wie verwacht men nu eigenlijk WiFi-aanbod?
* van de primaire aanbieders (Telenet-Proximus-Orange-...)
* van de spooroperator (Infrabel)
* van de treinoperator (NMBS / Thalys / ICE / ... )
Eigenlijk zou ik het logisch vinden dat de spooroperator er voor zorgt, maar die gaat dat natuurlijk niet gratis doen. Het kost een pak geld en dat moet ergens vandaan komen. Sommige treinoperators hebben al een aanbod, dacht ik; of waarom staan er die dikke bubbels op de Thalys-treinen? Kan de vergunnende overheid hier een voorwaarde van maken? Eén politieke partij opperde recentelijks zelfs om het recht op internettoegang in te schrijven in de grondwet, misschien kunnen die al eens beginnen met wifi langs het hele spoornet verplicht te maken? Of verplicht in alle reizigersmateriaal?
Re: mobiele dekking
Vandaag sinds lang nog eens de trein genomen tussen Oostende en Bru-Zuid, en ook in het West- en Oost-Vlaamse binnenland blijkt er nog werk aan de winkel qua ontvangst..
Operator: Orange, gebruikt toestel: Nokia 6.1 (2018, mid-range toestel van die tijd). Tussen Oostende en Brugge prima ontvangst, na Beernem ging het maar naar 1 blokje 4G of zelfs 2 blokjes HSPA (3.5G)..
(En toppunt van al, blijkbaar weten ze het zelf ook, gezien hun eigen dekkingskaart!) De pijltjes duiden effectief de dekkingsgaten op L50A aan. De lijn daaronder is de E40, die een ruw parallel (maar niet identiek) parcours volgt tot Gent.
Zat in IC 510 in een M7 AB rijtuig, hebben die 4G-repeaters ? (ik vermoed van wel, of hebben hun ramen een speciale coating die wel RF-signalen doorlaat maar geen UV/warmte)
Operator: Orange, gebruikt toestel: Nokia 6.1 (2018, mid-range toestel van die tijd). Tussen Oostende en Brugge prima ontvangst, na Beernem ging het maar naar 1 blokje 4G of zelfs 2 blokjes HSPA (3.5G)..
(En toppunt van al, blijkbaar weten ze het zelf ook, gezien hun eigen dekkingskaart!) De pijltjes duiden effectief de dekkingsgaten op L50A aan. De lijn daaronder is de E40, die een ruw parallel (maar niet identiek) parcours volgt tot Gent.
Zat in IC 510 in een M7 AB rijtuig, hebben die 4G-repeaters ? (ik vermoed van wel, of hebben hun ramen een speciale coating die wel RF-signalen doorlaat maar geen UV/warmte)