Railtime verdwijnt over 2 weken
Railtime verdwijnt over 2 weken
Over twee weken kunnen treinreizigers het treinverkeer niet meer volgen via de website en app Railtime. De informatie over de dienstregeling wordt geïntegreerd op de website en app van de NMBS.
Op 17 april verdwijnt Railtime, zo meldt de NMBS.
Railtime werd oorspronkelijk ontwikkeld door spoorwegnetbeheerder Infrabel, maar na de hervorming van de spoorwegen kwam de reizigersinformatie terecht bij de NMBS.
De twee verschillende diensten leidde volgens de NMBS soms tot ‘tegenstrijdige informatie en een zekere verwarring bij de klanten’.
Daarom werd beslist alles te centraliseren. ‘We weten dat er heel wat mensen gebruikmaken van Railtime, dus hebben we erop gelet dat alle functies van Railtime opgenomen zijn in de tools van NMBS’, benadrukt de spoorwegmaatschappij.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150403_01613533
Op 17 april verdwijnt Railtime, zo meldt de NMBS.
Railtime werd oorspronkelijk ontwikkeld door spoorwegnetbeheerder Infrabel, maar na de hervorming van de spoorwegen kwam de reizigersinformatie terecht bij de NMBS.
De twee verschillende diensten leidde volgens de NMBS soms tot ‘tegenstrijdige informatie en een zekere verwarring bij de klanten’.
Daarom werd beslist alles te centraliseren. ‘We weten dat er heel wat mensen gebruikmaken van Railtime, dus hebben we erop gelet dat alle functies van Railtime opgenomen zijn in de tools van NMBS’, benadrukt de spoorwegmaatschappij.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150403_01613533
Re: Railtime verdwijnt over 2 weken
We zullen zien of dat klopt. Het opvragen van een treinnummer vind ik best handig, maar is toch al behoorlijk specialistenwerk, de mogelijkheid om een herinnering te krijgen een paar minuten voor vertrek is ook leuk, en voor de statistici onder ons, om de stiptheid van een treinserie te kunnen volgen gedurende iets meer dan een dag is ook nuttig, maar dat laatste zou de NMBS wellicht liever uitzetten...
Re: Railtime verdwijnt over 2 weken
Als de NMBS app Railtime moet vervangen zijn we qua navigatie verder weg dan ooit. Ik slaag er niet in om in de Apple versie alleen de treinen aan te duiden voor een station. Wel IC & P enerzijds en L anderzijds apart, maar de twee samen zonder bussen te afficheren, daar slaag ik niet in. Iemand die weet hoe ik dit moet aanpakken ? En wat met aankomst van de treinen ? Ik zie nergens een tabblad waar dit zichtbaar is. Als ze bij de NMBS nu al beweren dat ze alle functies van Railtime overnamen, dan wil ik graag horen hoe ik twee bovenstaande onderdelen kan zichtbaar maken. Ik vermoed dat ik iets over het hoofd zag.
Re: Railtime verdwijnt over 2 weken
't Is dan te hopen dat nmbs.be dan wel de juiste informatie levert.Stef schreef: De twee verschillende diensten leidde volgens de NMBS soms tot ‘tegenstrijdige informatie en een zekere verwarring bij de klanten’.
Daarom werd beslist alles te centraliseren. ‘We weten dat er heel wat mensen gebruikmaken van Railtime, dus hebben we erop gelet dat alle functies van Railtime opgenomen zijn in de tools van NMBS’, benadrukt de spoorwegmaatschappij.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150403_01613533
Ik gebruik de Railtime-website in een webbrowser. Deze laadt veel sneller dan de NMBS-site (bvb op een Wifiportal van Telenet of de gratis Wifi voor NMBS-sites in een station). Dat is iets dat ze niet kunnen oplossen denk ik.
Het probleem dat AM62 aanhaalt heb ik ook op de webversie van de NMBS-site in Safari: de ene keer geeft deze pagina ook alle bussen, de andere keer niet. RailTime geeft dan wel pas de vertraging aan vanaf 6 minuten, maar de vertragingscijfers blijven wel beschikbaar. Op de NMBS-site verdwijnen de vertragingscijfers eens de trein het eindstation bereikte. M.a.w., je moet steeds met een boekje rondlopen om je vertragingen te noteren.
Re: Railtime verdwijnt over 2 weken
Juist daar hebben ze wel aan gedacht:rdv schreef:Op de NMBS-site verdwijnen de vertragingscijfers eens de trein het eindstation bereikte. M.a.w., je moet steeds met een boekje rondlopen om je vertragingen te noteren.
http://sncb-siv.hafas.de/bin/help.exe/n ... ertificate
Je moet dan wel het treinnummer weten.
Groetjes,
Rian
Re: Railtime verdwijnt over 2 weken
Spijtig, ook als treinbestuurder vind ik de GSM app heel handig om te weten of de trein op tijd zal aankomen of niet.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Railtime verdwijnt over 2 weken
Spijtig dat ze de Railtime functies in de NMBS app hebben gestoken en niet omgekeerd. De Railtime app stond veel, veel verder.
Re: Railtime verdwijnt over 2 weken
Ik vind de officiele NMBS site weinig gebruiks-en klantvriendelijk!
Railtime gaf vlotte informatie.
Nu zal alles via de (logge) website van de (logge) NMBS moeten opgezocht worden!
Waarom het gemakkelijk maken als het moeilijk ook gaat!
Railtime gaf vlotte informatie.
Nu zal alles via de (logge) website van de (logge) NMBS moeten opgezocht worden!
Waarom het gemakkelijk maken als het moeilijk ook gaat!
Re: Railtime verdwijnt over 2 weken
spijtig... Bij wijze van test prober ik de laatste dagen de NMBS app te gebruiken ipv Railtime app...
Geef mij maar Railtime hoor, als ik info over bussen wil dan gebruik ik wel de Delijn app...
Geef mij maar Railtime hoor, als ik info over bussen wil dan gebruik ik wel de Delijn app...
Re: Railtime verdwijnt over 2 weken
Een spijtige zaak. Railtime was goed omdat het snel deed wat het moest doen: dienstregeling weergeven. Je kon in 2 tiks de nodige info op het scherm toveren. De NMBS is daarentegen een logge app die te veel info toont. In 2 klikken krijg je zeker niets op het scherm. Als je dan het station selecteert, moet je nog de bussen wegfilteren ... erg omslachtig. Een NMBS light app zonder al die overbodige info zou erg handig zijn, zo zouden we de keuze ook kunnen houden.
Ik ken veel blinden en slechtzienden die met de voiceover (spraak) op de iPhone de Railtime app gebruiken, deze werkt ook voor hen erg snel. Nu ze naar de NMBS app moeten overschakelen, wordt het opzoeken van treinen ook veel complexer. Probeer het maar eens om die app blind te bedienen, het is voor ons al omslachtig.
Ik ken veel blinden en slechtzienden die met de voiceover (spraak) op de iPhone de Railtime app gebruiken, deze werkt ook voor hen erg snel. Nu ze naar de NMBS app moeten overschakelen, wordt het opzoeken van treinen ook veel complexer. Probeer het maar eens om die app blind te bedienen, het is voor ons al omslachtig.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Railtime verdwijnt over 2 weken
Het is duidelijk waarom ze het doen. Railtime was teveel een schandpaal voor de NMBS omdat vertragingen nauwkeurig napleegbaar zijn.
-
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: Railtime verdwijnt over 2 weken
Erg jammer inderdaad, Railtime was een van de meest gebruiksvriendelijke tools om snel een leuke reisplanning op te kunnen stellen.
Met de site van de NMBS heb ik eerlijk gezegd niet zoveel op en voor mobiele reisinformatie van de Belgische treinen kan ik nu net zo goed de NS International-app die ik toch al geïnstalleerd heb gebruiken, die geeft praktisch dezelfde informatie weer. Eigenlijk kunnen al die HaCon/Hafas-apps (DB hetzelfde laken een pak) mij niet zo bekoren.
Met de site van de NMBS heb ik eerlijk gezegd niet zoveel op en voor mobiele reisinformatie van de Belgische treinen kan ik nu net zo goed de NS International-app die ik toch al geïnstalleerd heb gebruiken, die geeft praktisch dezelfde informatie weer. Eigenlijk kunnen al die HaCon/Hafas-apps (DB hetzelfde laken een pak) mij niet zo bekoren.
Re: Railtime verdwijnt over 2 weken
Over de app van de NMBS ben ik eigenlijk helemaal niet zo negatief als de meesten hier: ik vind 'm behoorlijk goed werken, en eigenlijk beter dan de Railtime-app.
De Railtime-app is op sommige punten nogal onhandig, bijvoorbeeld als je iets wilt opzoeken op een ander moment dan nu (het venstertje met "nu meteen"/vroeger/later/datumselectie). Ook is het ergerlijk dat vertragingen pas vanaf 5 minuten getoond worden.
Wat de websites betreft echter een heel ander beeld: die van de NMBS is inderdaad erg log, onhandig en vaak onduidelijk. Veel handige functies ontbreken ook. Aan de Railtime-site kun je ook wel e.e.a. opmerken, maar hij is toch alvast een stuk lichter en gebruiksvriendelijker.
Wat me nog het meeste zorgen baart, is dat een van de beide informatiebronnen verdwijnt. In de praktijk zijn er op dat gebied duidelijke verschillen qua timing en inhoud van de informatie (bij storingen, spoorwijzigingen, vertragingen, ...), en nu zal alles afhangen van één enkele bron.
De Railtime-app is op sommige punten nogal onhandig, bijvoorbeeld als je iets wilt opzoeken op een ander moment dan nu (het venstertje met "nu meteen"/vroeger/later/datumselectie). Ook is het ergerlijk dat vertragingen pas vanaf 5 minuten getoond worden.
Wat de websites betreft echter een heel ander beeld: die van de NMBS is inderdaad erg log, onhandig en vaak onduidelijk. Veel handige functies ontbreken ook. Aan de Railtime-site kun je ook wel e.e.a. opmerken, maar hij is toch alvast een stuk lichter en gebruiksvriendelijker.
Wat me nog het meeste zorgen baart, is dat een van de beide informatiebronnen verdwijnt. In de praktijk zijn er op dat gebied duidelijke verschillen qua timing en inhoud van de informatie (bij storingen, spoorwijzigingen, vertragingen, ...), en nu zal alles afhangen van één enkele bron.
Re: Railtime verdwijnt over 2 weken
De NMBS app is niet gebruiksvriendelijk. Ik moet vrij vaak overstappen en dan is het makkelijk om zoals nu te klikken op de plaatsnaam (bij Railtime) om reeds vooruit te kijken.
Met de NMBS-app kan je er ook geraken maar met een omweg, want dan moet je klikken op het station en vervolgens op aankomst/vertrek. Verder zit je nog bij die onnozele opsplitsing in IC enerzijds en L anderzijds. Probeer in last-minute maar eens te zoeken als je in Brussel-Zuid staat. Je ziet meer bussen dan treinen verschijnen ... of je moet telkens schakelen met die filter tussen IC en L...
Hebben die NMBS app-bouwers al eens een trein genomen (of moeten overstappen op een andere trein) ?
Met de NMBS-app kan je er ook geraken maar met een omweg, want dan moet je klikken op het station en vervolgens op aankomst/vertrek. Verder zit je nog bij die onnozele opsplitsing in IC enerzijds en L anderzijds. Probeer in last-minute maar eens te zoeken als je in Brussel-Zuid staat. Je ziet meer bussen dan treinen verschijnen ... of je moet telkens schakelen met die filter tussen IC en L...
Hebben die NMBS app-bouwers al eens een trein genomen (of moeten overstappen op een andere trein) ?
-
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: Railtime verdwijnt over 2 weken
Dat probleem met het niet tegelijkertijd kunnen gebruiken van meerdere filters heeft de app van DB ook.
Merkwaardig genoeg heeft de app van NS International dat dan weer niet, daar kunnen meerdere filters tegelijk gebruikt worden. Alleen kan die app dan weer geen bus, tram en metroverbindingen weergeven en die heeft ook last van wat wazige problemen die in de Hafas-database zitten.
Merkwaardig genoeg heeft de app van NS International dat dan weer niet, daar kunnen meerdere filters tegelijk gebruikt worden. Alleen kan die app dan weer geen bus, tram en metroverbindingen weergeven en die heeft ook last van wat wazige problemen die in de Hafas-database zitten.