Tel bij die 150 meter gerust nog vele honderden meters op. Vooral een klassieke (goederen / reizigers) trein met alleen een luchtdrukrem begint na 150 meter pas echt te remmen.nighttrain schreef:Voor mij is remvermogen de uitkomst van een berekening na testen. een voertuig/loc gelanceerd aan 90km/h moet stoppen aan een bepaalde afstand. Ik dacht 150M?
Verder kan de remweg fors toenemen door de reactiesnelheid van de bestuurder/machinist, het rail/wielcontact en dus ook het remsysteem van de trein. Bij een snelheid van 140 km/h en is een machinist al blij als de remweg onder de 800 meter blijft.
Toegevoegde magneetremmen werken goed om de snelheid snel te verminderen, ook bij glad weer, maar tellen vaak niet mee bij het remvermogen.
Verder, een losse lok heeft altijd een slecht remvermogen, door het hoge eigen gewicht. Daarom is vaak de snelheid van een los rijdende lok begrenst tot een ruim lagere snelheid.