Dienstregeling 2024 (geldig vanaf december 2023)
-
- Berichten: 662
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: Dienstregeling december 2023
Naast de komst van S6 op lijn 89 is wel nog een opvallende aanpassing waarbij de halte van Liedekerke verschuift van de IC20 22XX naar de S3. Ook een paar IC13s 51XX stoppen in Liedekerke.
Re: Dienstregeling december 2023
Nog even en we moeten spreken van dienstregelingen van december, april, juni en september. Wat een zottekensspel!
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Dienstregeling december 2023
Kalm aan, deze wijzigingen zijn vanwege spoorwerken, we moeten blij zijn dat er weer wat meer over L26 kan rijden en de huidige situatie met de S10 die via spoor 3 rijdt is echt niet haalbaar op spoor 5...
Ik vraag me nu wel af of men de tijden van de S6 heeft verandert in december vanwege deze werken, het is mogelijk
Ik vraag me nu wel af of men de tijden van de S6 heeft verandert in december vanwege deze werken, het is mogelijk
Re: Dienstregeling december 2023
Dat is ook effectief zo, februari komt daar ook nog bij. De grootste wijzigingen zijn in december, op de andere momenten zijn het veelal kleine aanpassingen. Dat geldt trouwens ook voor de dienstregelingen van goederentreinen.
Re: Dienstregeling december 2023
Inderdaad, die periodes bestaan al heel lang, in sommige jaren is er een groter verschil tussen bepaalde periodes in het aanbod in andere jaren is dat minder groot. Om een aantal namen te geven van periodes die er bestaan voor reizigerstreinen (dit zijn ze niet allemaal)
(Niet)Toeristische periode (NTP/RTP)
(Niet) Jaarlijkse vakantie (NCV/RCV)
Hierbij dien ik te vermelden dat sommige periodes elkaar overlappen tijden het jaar.
Zo zal de periode RCV en RTP elkaar overlappen in juli/augustus.
Nu is het Paasvakantie en heb je enkel de RCV maar verder is het NTP.
Zo maakt men in totaal 11 periodes over een heel jaar waarbij je de meeste veranderingen kan gelijkstellen met de periodes zoals in het onderwijs. Veel van die data staat ook op de gele affiches onderaan vermeld. Daar maakt men dan gebruik van symbolen zoals driehoekje en vierkantje om periodes aan te duiden waarvan de desbetreffende data dan in de legende vermeld is.
(Niet)Toeristische periode (NTP/RTP)
(Niet) Jaarlijkse vakantie (NCV/RCV)
Hierbij dien ik te vermelden dat sommige periodes elkaar overlappen tijden het jaar.
Zo zal de periode RCV en RTP elkaar overlappen in juli/augustus.
Nu is het Paasvakantie en heb je enkel de RCV maar verder is het NTP.
Zo maakt men in totaal 11 periodes over een heel jaar waarbij je de meeste veranderingen kan gelijkstellen met de periodes zoals in het onderwijs. Veel van die data staat ook op de gele affiches onderaan vermeld. Daar maakt men dan gebruik van symbolen zoals driehoekje en vierkantje om periodes aan te duiden waarvan de desbetreffende data dan in de legende vermeld is.
Re: Dienstregeling december 2023
Neemt niet weg dat er enkele jaren geleden maar 5 periodes waren: ncv, rcv, ntp, rtp en L, die laatste voor de perioden waarin rcv en rtp niet samenvielen. Op dit ogenblik zijn er al minstens 6 perioden (A, E, S, T, Y, Z en misschien ontbreken er nog) als gevolg van de schoolvakanties die sterk van elkaar afwijken. Maar eigenlijk gaat het hier niet over deze (voorziene) rijperioden, maar over die wijzigingen die ingevoerd worden omdat men werken moet uitvoeren. Ik denk eerlijk gezegd dat de OV-gebruiker er baat bij heeft dat er zo weinig mogelijk tussentijdse aanpassingen zijn, wat nu gebeurt is een aanfluiting van de betrouwbaarheid voor treingebruikers. En ik heb het niet eens over de aansluitingen met bussen die vaak niet of veel te laat worden aangepast.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Dienstregeling december 2023
Die letters zijn er ook altijd geweest voor mij de laatste jaren. Ze verwijzen naar de som van de andere samen.
Bijvoorbeeld periode A= NCV+NTP om een klein voorbeeldje te geven, het geheel is wat uitgebreider natuurlijk. En zo ga je verder voor het hele jaar. Maar het aantal delen blijft gelijk en de verandering van periode gaat idd samen met schoolvakanties. Dat Wallonië en Vlaanderen nu andere schoolvakanties hebben heeft zijn effect.
Bijvoorbeeld periode A= NCV+NTP om een klein voorbeeldje te geven, het geheel is wat uitgebreider natuurlijk. En zo ga je verder voor het hele jaar. Maar het aantal delen blijft gelijk en de verandering van periode gaat idd samen met schoolvakanties. Dat Wallonië en Vlaanderen nu andere schoolvakanties hebben heeft zijn effect.
Re: Dienstregeling december 2023
Weet er iemand of we op lijn 26 vanaf 28 april terugkeren naar de theoretische dienstregeling met 2x S5, een S9 tot Nijvel en een S7 tot Halle? Volgens de huidige planner van de NMBS lijkt dat niet het geval te zijn.
- trainfreak
- Berichten: 2640
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Dienstregeling december 2023
Ik vrees er voor. De spreiding van de treinen lijkt me ook zoek.
Voor mijn werk spoor ik tot Haren, maar met 2 treinen per uur op 10 minuten van elkaar is dit wel een enorme achteruitgang naar de situatie van vroeger.
(En vanaf ergens in oktober zijn er weer werken, waardoor de uren nog maar eens veranderen)
Voor mijn werk spoor ik tot Haren, maar met 2 treinen per uur op 10 minuten van elkaar is dit wel een enorme achteruitgang naar de situatie van vroeger.
(En vanaf ergens in oktober zijn er weer werken, waardoor de uren nog maar eens veranderen)
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Dienstregeling december 2023
Tot en met 7 juni hebben ze om één of andere reden liggen spelen met de dienstregelingen op lijn 26, en dit heel last minute, pas een week of 2 geleden hebben ze de tijden van S5/S7 aangepast naar vertrek in Mechelen om xx:00 (S5) en xx:11 (S7) ipv xx:06 (S5) en xx:34 (S7).
Hierdoor zijn de diensten van rijdend personeel ook nog niet aangepast aan de nieuwe vertrektijden en is de halfuursfrequentie jammer genoeg verdwenen.
Er komen wel terug 2 S5-treinen richting Edingen maar hiervan 1 vanuit Mechelen en 1 met vertrek in Brussel-Luxemburg, welke gekoppeld is aan de S9 van/naar Landen.
Vanaf 10 juni staat de normale dienstregeling nog in de routeplanner, benieuwd of dat zo blijft of dat ze dat ook nog last-minute gaan aanpassen.
Bij de 2e fase vanaf oktober vermoed ik dat de dienstregeling terug gaat veranderen naar hoe die nu was (enkel 1 S5 en S19 ten zuiden van Brussel-Luxemburg).
Hierdoor zijn de diensten van rijdend personeel ook nog niet aangepast aan de nieuwe vertrektijden en is de halfuursfrequentie jammer genoeg verdwenen.
Er komen wel terug 2 S5-treinen richting Edingen maar hiervan 1 vanuit Mechelen en 1 met vertrek in Brussel-Luxemburg, welke gekoppeld is aan de S9 van/naar Landen.
Vanaf 10 juni staat de normale dienstregeling nog in de routeplanner, benieuwd of dat zo blijft of dat ze dat ook nog last-minute gaan aanpassen.
Bij de 2e fase vanaf oktober vermoed ik dat de dienstregeling terug gaat veranderen naar hoe die nu was (enkel 1 S5 en S19 ten zuiden van Brussel-Luxemburg).
Re: Dienstregeling december 2023
Bedankt voor de info, maar dit is opnieuw een flinke achteruitgang. Aan beide uiteinden slagen ze erin om slechte spreiding te creëren: Etterbeek Halle: 15/45; Mechelen-Bordet 11/49... en de reistijden tussen Mechelen en Vilvoorde worden extreem lang: 19', d.w.z. 6' langer dan de S1 die dezelfde stops bedient.Tot en met 7 juni hebben ze om één of andere reden liggen spelen met de dienstregelingen op lijn 26, en dit heel last minute, pas een week of 2 geleden hebben ze de tijden van S5/S7 aangepast naar vertrek in Mechelen om xx:00 (S5) en xx:11 (S7) ipv xx:06 (S5) en xx:34 (S7).
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Dienstregeling december 2023
Dat is inderdaad extreem lang, die treinen gaan nu 1 tot 3 minuten stilstaan in zowel Weerde als Eppegem.
Dit waarschijnlijk om het te laten uitkomen met de rijpaden op lijn 26 en met de (beperkte) perroncapaciteit in Mechelen voor de kering.
Re: Dienstregeling december 2023
Ik weet het, het is een persoonlijke verzuchting, maar het moet me even van het hart. Ik heb decennia na elkaar zo goed als alle dienstregelingen van het hele net grotendeels uit het hoofd gekend: ik kon o.m. zowat iedereen adequate informatie bezorgen over reiswegen, die ik daarna wel nog even verifieerde in het spoorboekje. Tegenwoordig is er geen beginnen meer aan en dat heeft -denk ik, hoop ik - niet te maken met enige intellectuele achteruitgang waar je als prille zeventiger nu eenmaal aan bloot gesteld wordt. Maar zoals er tegenwoordig met die dienstregelingen gegoocheld wordt, het is niet mooi meer. De grote schuldige aanwijzen is niet zo eenvoudig: andere reglementen voor o.a. infrabel, een vruchteloze maar bestaande bekommernis voor de stiptheid... wie zal het zeggen. Maar vooral: het gemak waarmee hele dienstregelingen overhoop gegooid kunnen worden door de informatica. Ik sta er bij en kijk ernaar, maar of dit nu de manier is om blijvende klanten aan te trekken, durf ik toch te betwijfelen. Alles lijkt er meer en meer op gericht dat je alleen nog eenvoudige reizen maakt, zonder overstap, van A naar B. Die vind je natuurlijk in de app en op de website, maar als je het wat ingewikkelder wil, kom je er zelden met die hulpmiddeltjes uit, tenzij je het risico wil lopen om veel later dan in de app voorzien ter plaatse te geraken. En het spoorboekje: dat duurt weken voor het helemaal op punt staat en als het dan eenmaal op punt staat, is het alweer voorbijgestreefd.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
- trainfan03
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55
Re: Dienstregeling december 2023
Ik weet niet of het correct is om dat te omschrijven als een frustratie, maar als het zo omschreven mag worden, dan deel ik die frustratie.
En ergens heb ik het gevoel dat met de dienstregeling die komt (in december 24) dat het om grote wijzigingen in uren gaat gaan op vele lijnen.
En ergens heb ik het gevoel dat met de dienstregeling die komt (in december 24) dat het om grote wijzigingen in uren gaat gaan op vele lijnen.
Re: Dienstregeling december 2023
Ik denk dat ik te oud geworden ben om van frustratie te spreken... Het is eerder een houding van: ze doen maar. In het bewustzijn dat ik veel aangenamere tijden heb meegemaakt als treinreiziger, ook al reden er toen geen treinen om het half uur (of om het kwartier), was er geen airco, was het onderhoud van de sporen op vele plaatsen dramatisch enz. Ik heb het eerder al geschreven: ik weet niet of ik vandaag nog treinliefhebber zou worden...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13