Kan gebeuren
Zag wel dat het héél lang duurde eer deze vertrok, is pas rond 36 weggereden (de IC naar Genk was er al) en hij was op tijd binnen gekomen
Zou die over HLE 2 gereden zijn, kan/mag dat intussen in het bijzonder met een M7 Bmx? Het vermelde spoor in Ans (1) wijst daarop net als het feit dat er geen noemenswaardige vertraging opgelopen is tussen Leuven (+1) en Ans (+3), maar op een goede dag is dat ook via L36 mogelijk natuurlijk.
Hoog tijd dan dat de Oostende - Eupen ook met homogene M7-stammen gaat rijden, ik zie geen enkele goede reden meer waarom het huidige (en qua capaciteit ontoereikende) gedoe met M7 + I11/I10/I6 aangehouden moet worden...
Steve schreef: ↑17 apr 2024, 15:28
Zou die over HLE 2 gereden zijn, kan/mag dat intussen in het bijzonder met een M7 Bmx?
Steve schreef: ↑17 apr 2024, 15:54
Hoog tijd dan dat de Oostende - Eupen ook met homogene M7-stammen gaat rijden, ik zie geen enkele goede reden meer waarom het huidige (en qua capaciteit ontoereikende) gedoe met M7 + I11/I10/I6 aangehouden moet worden...
Dat M7 Bmx over L2 mag, was hier al eens vermeld.
Maar was een probleem niet dat het bijhorende stuurstandrijtuig M7 BDx bij problemen niet met een opdrukloc de helling van Ans kan opgeduwd worden? Is dat nog altijd een reden dat we de homogene M7 niet veel zullen zien tussen Luik en Brussel, of is er een andere oplossing?
Ook deze samenstelling is gewoon via de helling van Ans gereden, net zoals de IC 17xx en een reeks andere treinen (bv. de P's met M7+M4) op elk uur van de dag. Dat niet kunnen opdrukken geldt trouwens evenzeer voor de motorstellen, waar je zo'n M7-stam toch enigszins gelijk mee kunt stellen, zeker met de beperking tot 5 getrokken rijtuigen per Bmx. Ik zie dus nog altijd niet wat verschil dat concreet maakt.
Lorre schreef: ↑17 apr 2024, 13:43
IC412 Kortrijk-Welkenraedt is onderweg met 6 M7 ipv de gebruikelijke HLE18+8M6+HLE18 combinatie. Net gespot in Brussel-Noord
E438 beperkt tot Brussel-Zuid dar de machinist die moest aflossen geen M7 kent.
Kan gebeuren
Zag wel dat het héél lang duurde eer deze vertrok, is pas rond 36 weggereden (de IC naar Genk was er al) en hij was op tijd binnen gekomen
Trein kan niet vertrekken uit Gent omdat er te veel mensen op zitten
De trein van 8.24 uur in het station van Gent Sint-Pieters richting Brussel zat vanmorgen zo vol dat de conducteur omriep dat hij niet kon vertrekken. De trein kon pas weer rijden nadat een grote groep reizigers was uitgestapt.
Wanneer is vol echt te vol? Volgens Günther Blauwens, algemeen secretaris bij ACOD Spoor ligt die beslissing in handen van de treinbegeleider. "Het is echt zeer uitzonderlijk dat een trein zo vol zit dat hij niet kan rijden, maar we zaten vanmorgen dan ook met een zeer uitzonderlijke situatie. Een aantal treinen was niet komen opdagen waardoor een grote groep reizigers op het perron stond te wachten om de eerstvolgende trein te nemen. Die moest bestaan uit tien rijtuigen maar had er uiteindelijk maar drie."
Een treinbegeleider neemt zo’n maatregel niet lichtzinnig, verzekert Blauwens. Hij moet echt alles in rekening nemen en overlegt ook met de treinbestuurder en het overige personeel. "Het is een kwestie van veiligheid. Er zijn al situaties geweest waarbij mensen flauwvielen in een overvolle trein. Hen daaruit evacueren is echt geen sinecure." Bovendien moet in een noodgeval ook altijd een vluchtweg mogelijk zijn voor de treinbestuurder.
Die moest bestaan uit tien rijtuigen maar had er uiteindelijk maar drie.
Een treinbegeleider neemt zo’n maatregel niet lichtzinnig, verzekert Blauwens.
Hij bestond inderdaad uit meer dan drie rijtuigen, tien zelfs, gewoon niet de geplande tien.
Ik heb de trein in kwestie heel de tijd dat hij aan het perron stond gezien, en deze zat zeker niet overvol. In de achterste rijtuigen was er nog plaats genoeg. De I6A, die zat stampvol, maar indien iedereen eens rond zich had gekeken, dan was er waarschijnlijk wel een mogelijkheid tot het evenredig verdelen van alle reizigers op een veilige manier.
Om even verder te duiden.
Wat gebeurde er al in Gent voor deze trein van 8u24 en die dus het nieuws haalde?
Dit was er aan de hand met de treinen via de snelle lijn naar Brussel voor 8u24:
7u55: reed met 1 Desiro ipv 8 M6 (IC407)
8u00: afgeschaft en dus geen 9 M6's (IC2807)
8u16: afgeschaft en dus geen 10-12 M4's (P7009)
En dus kreeg de trein 8u24 (IC507) niet alleen zijn eigen reizigers maar ook die van de 2.5 treinen voor hem erbij te verwerken.
Olivier_Doorne schreef: ↑19 apr 2024, 12:13
Om even verder te duiden.
Wat gebeurde er al in Gent voor deze trein van 8u24 en die dus het nieuws haalde?
Dit was er aan de hand met de treinen via de snelle lijn naar Brussel voor 8u24:
7u55: reed met 1 Desiro ipv 8 M6 (IC407)
8u00: afgeschaft en dus geen 9 M6's (IC2807)
8u16: afgeschaft en dus geen 10-12 M4's (P7009)
En dus kreeg de trein 8u24 (IC507) niet alleen zijn eigen reizigers maar ook die van de 2.5 treinen voor hem erbij te verwerken.
Waarbij het dus in hoofdzaak modern materiaal (M6) is dat uitviel...
Maar de vakbondsman bij de journalist van VRT klaagt in eerste instantie over oud materiaal dat ze met moeite rijvaardig kunnen houden en zo...
Olivier_Doorne schreef: ↑19 apr 2024, 12:13
Om even verder te duiden.
Wat gebeurde er al in Gent voor deze trein van 8u24 en die dus het nieuws haalde?
Dit was er aan de hand met de treinen via de snelle lijn naar Brussel voor 8u24:
7u55: reed met 1 Desiro ipv 8 M6 (IC407)
8u00: afgeschaft en dus geen 9 M6's (IC2807)
8u16: afgeschaft en dus geen 10-12 M4's (P7009)
En dus kreeg de trein 8u24 (IC507) niet alleen zijn eigen reizigers maar ook die van de 2.5 treinen voor hem erbij te verwerken.
En de E507 die op zijn beurt enkel maar enkeldekrijtuigen had ipv de voorzien 6M7.