Je citeerde me foutief, maar er zit in het algemeen wel iets in het idee van het inplannen van "fantoomtreinen".
Het is bekend (en verstandig) dat er nu ook een percentage reserve zit ingebouwd tussen de rijpaden zoals in de kritische zone van de Noordzuidverbinding.
Stel nu eens dat uit de statistieken blijkt dat een IC-trein (of twee na elkaar) regelmatig 5 of 10 minuten vertraging heeft/hebben in de NZV, en dat die vertraging dan (ik zeg maar iets) richting Antwerpen steeds verder uitloopt omdat de trein(en) op het vervolgtraject op andere gereserveerde rijpaden stuiten.
Als Infrabel nu eens dat "percentage reserve" inplant in de vorm van een "virtueel rijpad" van een fantoomtrein door de Noordzuidverbinding richting Antwerpen, 5 of 10 minuten na het pad van de echte IC-trein(en) in die richting, maar dan wel zo dat het vervolg van dat rijpad niet problematisch botst op andere rijpaden.
Dat virtueel rijpad is dus gewoon gevormd uit de reserveminuten die er nu al zijn, maar dan in een vorm die bruikbaar is wanneer een van die voorgaande IC-treinen naar Antwerpen vertraging oploopt. Misschien niet met het volledig aantal minuten tussenafstand van de normale rijpaden, maar wel in een vorm die in de dagelijkse praktijk nu al gebruikt wordt om bv. een trein met vertraging ertussen te laten, direct na het pad van een voorligger.
In de dagelijkse praktijk kan dat fantoompad dan gebruikt worden voor gelijk welke (vertraagde) trein op het moment zelf daar nuttig gebruik van kan maken. Met als bonus dat richting Antwerpen er geen vervolgvertraging optreedt.
Of, als die vertraagde treinen er niet zijn. om een P-trein zoals de Dampoortexpres uit het eerdere voorstel toch onverhoopt 5 minuten vroeger dan gepland te laten aankomen