extra treinen door werken Leonardkruispunt
Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt
Zie: https://www.hetacv.be/actualiteit/nieuw ... 5591549864. Als ik het allemaal goed begrijp, wordt er nu al een aanzienlijk deel terugbetaald en stijgt dat nog in de toekomst. Niet dat de files daardoor korter geworden zijn...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 3780
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt
Okee, heel netjes, voorbeeldig. Maar op welke basis?Fietsvergoeding en OV wordt terugbetaald
* wettelijk verplicht?
* vastgelegd in collectieve arbeidsovereenkomst?
* standaardclausule in het aangeboden arbeidscontract?
* vrijblijvende geste vanwege werkgever?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt
Voor zover ik kan vinden is de werkgever verplicht een minimum percentage van de kosten van jouw abonnement te betalen. Hoeveel dat percentage bedraagt hangt af van de sector.
Tegenwoordig zouden de meeste bedrijven echter voor deze formule kiezen: 80% voor de werkgever, 20% voor de overheid.
Waarbij het voor jou als werknemer dus gratis is. Als ik eens rondkijk bij vrienden en kennissen krijgen diegene die de trein nemen inderdaad allemaal gratis een abbo van het werk.
Tegenwoordig zouden de meeste bedrijven echter voor deze formule kiezen: 80% voor de werkgever, 20% voor de overheid.
Waarbij het voor jou als werknemer dus gratis is. Als ik eens rondkijk bij vrienden en kennissen krijgen diegene die de trein nemen inderdaad allemaal gratis een abbo van het werk.
Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt
Voor wie het zich zou afvragen of misschien hopen op enigszins exotisch materieel: de extra treinen in kwestie bestaan "gewoon" uit Desiro's. Alvast de 18464 die ik daarnet zag passeren in Etterbeek vervoerde vooral lucht, wat natuurlijk geen verrassing is omdat 13 minuten eerder de vertrouwde S19 passeerde, die volledig hetzelfde traject volgt. De ene Desiro daar zat trouwens wel stampvol, dus je zou je kunnen afvragen of het niet nuttiger zou zijn om de Desiro van de 18464 te gebruiken om die S19 te versterken.
Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt
Idealiter zou het personeel van deze volle S19 de reizigers op de toegevoegde trein opmerkzaam moeten maken zodat de komende dagen een deel wellicht zal overstappen.
EDIT volgens Beluxtrains, en ook mijn eigen waarnemingen van S19-treinen op andere momenten tijdens de spits, zou de bedoelde S19 normaal gesproken ut drie Desiro's moeten bestaan. Hopelijk heeft men het materieel voor de extra ingelegde P-treinen niet "gecreëerd" door andere treinen op dit traject simpelweg in te korten!
EDIT volgens Beluxtrains, en ook mijn eigen waarnemingen van S19-treinen op andere momenten tijdens de spits, zou de bedoelde S19 normaal gesproken ut drie Desiro's moeten bestaan. Hopelijk heeft men het materieel voor de extra ingelegde P-treinen niet "gecreëerd" door andere treinen op dit traject simpelweg in te korten!
Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt
Vanochtend P 18466 op Brussel Luxemburg zien binnenkomen - met 27 minuten vertraging. 2x Desiro - misschien voor 30% gevuld. De trein biedt samen met de S19 op de heenweg grofweg een halfuurdienst en is hier dus wel een nuttige toevoeging. Als het inderdaad zo is dat de trein leeg naar Schaarbeek doorrijdt vind ik het wel opmerkelijk dat er niet ook in Brussel Schuman wordt gestopt.
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt
In Brussel-Schuman is geen capaciteit om een trein langer te laten stilstaan om de trein te "beëindigen", boordchef dient hierbij na te kijken of er niets of niemand in de trein is achtergebleven.
In Brussel-Luxemburg is de perroncapaciteit er wel om even wat langer stil te staan voor deze procedures.
In Brussel-Luxemburg is de perroncapaciteit er wel om even wat langer stil te staan voor deze procedures.
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt
Ik neem aan dat doorrijden tot Schaarbeek en daar de rit beëindigen geen optie is vanwege de volgende trein dat de TBG moet rijden?ovspotter_be schreef: ↑16 mei 2024, 15:09 In Brussel-Schuman is geen capaciteit om een trein langer te laten stilstaan om de trein te "beëindigen", boordchef dient hierbij na te kijken of er niets of niemand in de trein is achtergebleven.
In Brussel-Luxemburg is de perroncapaciteit er wel om even wat langer stil te staan voor deze procedures.
Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt
Met een knipoog naar een andere discussie de laatste dagen op dit forum gaat de NMBS er ongetwijfeld van uit dat Brussel Luxemburg en Brussel Schuman voldoende dicht bij elkaar liggen!