De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door msts.be »

Als reactie uit de topic over de M6 aangepast voor L2:

Vraag is waarom men wel heel de carrousel met die remblokken heeft ondergaan om in Frankrijk te kunnen rijden, terwijl de inzet voor Frankrijk wie weet nooit zal gebruikt worden ! Waar zouden ze immers terecht kunnen ? Op de verbindingen naar Rijsel volstaan de AM96, desnoods met 3 stellen te koppelen moeten eventuele capaciteitsproblemen opgelost zijn. Naar Straatsburg/Basel enz vereist Memor2+ om Luxemburg te doorkruisen (of men moet een hele grote omweg door Frankrijk maken, via Jeumont en de Artère Nord-Est). En eventuele pendels naar Valenciennes/Aulnoye kunnen ook door Bi-bi's afgehandeld worden.

Een inzet en aanpassing voor NL lijkt mij daarintegen een pak dringender en nuttiger, maar die voert men dan niet door.. :roll:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

msts.be schreef:Als reactie uit de topic over de M6 aangepast voor L2:

Vraag is waarom men wel heel de carrousel met die remblokken heeft ondergaan om in Frankrijk te kunnen rijden, terwijl de inzet voor Frankrijk wie weet nooit zal gebruikt worden ! Waar zouden ze immers terecht kunnen ? Op de verbindingen naar Rijsel volstaan de AM96, desnoods met 3 stellen te koppelen moeten eventuele capaciteitsproblemen opgelost zijn. Naar Straatsburg/Basel enz vereist Memor2+ om Luxemburg te doorkruisen (of men moet een hele grote omweg door Frankrijk maken, via Jeumont en de Artère Nord-Est). En eventuele pendels naar Valenciennes/Aulnoye kunnen ook door Bi-bi's afgehandeld worden.

Een inzet en aanpassing voor NL lijkt mij daarintegen een pak dringender en nuttiger, maar die voert men dan niet door.. :roll:
Vanaf 2015 is memor2+ niet meer nodig (het bestaat dan zelfs niet meer). Dan kan je perfect met een 18 tot Basel rijden.
Maar daarnaast zijn er ook nog andere treinen naar Frankrijk, denk maar aan de bedevaartstreinen, orient express, intersoc,...
Vermits alle mogelijkheden om van loc te wisselen aan de grenzen worden uitgebroken (Quévy, Jeumont) moet je wel een loc hebben die toegelaten is in Frankrijk. En de nmbs wil natuurlijk niet tot het einde der tijden vasthangen aan de 13-nen van logistics, dus moeten ze wel een andere loc hebben.
Heel dringend is het niet, maar het moest ooit wel gebeuren en dan was de aankoop van de 18 natuurlijk de uitgelezen kans.
Naar Nederland was die noodzaak er helemaal niet. Fyra's gingen al het HSL-verkeer doen en 21/27 kunnen de andere treinen verzorgen. Bovendien kan, volgens mij, een 18 wel even over de grens gaan en een trein oppikken in Roosendaal of Maastricht. Dus hetzelfde probleem als met Frankrijk stelt zich daar niet.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door AlexNL »

Ach ja, over pak 'm beet 15 jaar is Nederland in het hele land over op ERTMS en dan zijn er geen (technische) beperkingen meer voor een 18 om naar Nederland te rijden. De uitdaging zit dan natuurlijk in de paperassen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Ach ja, over pak 'm beet 15 jaar is Nederland in het hele land over op ERTMS en dan zijn er geen (technische) beperkingen meer voor een 18 om naar Nederland te rijden. De uitdaging zit dan natuurlijk in de paperassen...
Ook dat zal daartegen hopelijk opgelost zijn. Alle DVIS en andere nationale certifiëringsinstanties worden immers ondergebracht in het ERA.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door nahoj »

msts.be schreef:Als reactie uit de topic over de M6 aangepast voor L2:

Vraag is waarom men wel heel de carrousel met die remblokken heeft ondergaan om in Frankrijk te kunnen rijden, terwijl de inzet voor Frankrijk wie weet nooit zal gebruikt worden ! Waar zouden ze immers terecht kunnen ? Op de verbindingen naar Rijsel volstaan de AM96, desnoods met 3 stellen te koppelen moeten eventuele capaciteitsproblemen opgelost zijn. Naar Straatsburg/Basel enz vereist Memor2+ om Luxemburg te doorkruisen (of men moet een hele grote omweg door Frankrijk maken, via Jeumont en de Artère Nord-Est). En eventuele pendels naar Valenciennes/Aulnoye kunnen ook door Bi-bi's afgehandeld worden.

Een inzet en aanpassing voor NL lijkt mij daarintegen een pak dringender en nuttiger, maar die voert men dan niet door.. :roll:
De toelating in Luxemburg maakt evengoed deel uit van het lastenboek HLE 18 als de toelating in Frankrijk. Dus dat gedeelte over de omweg rond Luxemburg is niet relevant in je redenering.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve »

Wat is het laatste nieuws ivm de automatische koppeling van de HLE 19? Ik veronderstel dat die ten laatste met de nieuwe dienstregeling in dienst zou moeten komen, of?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22522
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Daar is totaal nog geen nieuws over. Wat ik vernomen had tussendoor was dat normaal eerst etcs op deze machines in dienst kwam. Pas nadien zou de gf koppeling volgen. Kortweg er moet nog een hoop water naar de zee vloeien.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

Wanneer ik literatuur zoek over die automatische koppelingen, lijkt het alsof het geen "originele" Scharfenberg is, maar een soort GF versie die compatibel zou zijn.
Zitten die ook op de 27en ?
Theo
Groeten vanop de Heide
260689
Berichten: 3347
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door 260689 »

dentheo schreef:Wanneer ik literatuur zoek over die automatische koppelingen, lijkt het alsof het geen "originele" Scharfenberg is, maar een soort GF versie die compatibel zou zijn.
Zitten die ook op de 27en ?
T19/T27, M6 BX, Breaks, MW41 en sprinters hebben een GF koppeling.
Thalys, TGV, Eurostar, Desiro's hebben een scharfenberg koppeling.

AM96, denk dat ook die een GF-koppeling heeft maar anders gemaakt aangezien deze lager staat voor de doorgang te kunnen maken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22522
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Hle 19 heeft een GF gekregen die door scharfenberg gemaakt is. Duidelijk te merken door het ontbreken van het +GF+ logo op de afdekkap van het elektrisch gedeelte. Het is dus geen originele GF-koppeling.
Eimai
Berichten: 796
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Eimai »

260689 schreef:AM96, denk dat ook die een GF-koppeling heeft maar anders gemaakt aangezien deze lager staat voor de doorgang te kunnen maken.
Inderdaad, MR96 heeft laag geplaatste GF-koppeling, te laag trouwens om te kunnen koppelen met andere GF-koppelingen om de stellen weg te kunnen slepen, dus moet het ofwel met andere MR96 of met noodkoppeling op een locomotief met gewone haak.

De Scharfenberg die op desiro's wordt gebruikt is wel van het type GF, dus die kan mechanisch gekoppeld worden met de stellen met GF.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door nahoj »

Steven schreef:Hle 19 heeft een GF gekregen die door scharfenberg gemaakt is. Duidelijk te merken door het ontbreken van het +GF+ logo op de afdekkap van het elektrisch gedeelte. Het is dus geen originele GF-koppeling.
Fout: de HLE 19 heeft een GF gebouwd door Georg Fisher, net zoals alle andere volautomatische koppelingen op het niet-HST materieel van de NMBS, op Desiro na.
Jij hebt het, zoals Eimai hieboven schreef, over die Desiro. Die heeft inderdaad een koppeling van Sharfenberg-makelij "type GF".
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

Nu wordt het een beetje "mistig"..
Er zijn:
-Type 1 Scharfenberg systeemkoppeling van Scharfenberg zelf of van GF.
-Type 2 GF systeemkoppelingen van GF zelf en van Scharfenberg ?

NMBS heeft zowel type 1 als type 2 en sommige nog op een andere hoogte .
Alleen de TGVs en de Eurostar hebben een originele Scharfenberg systeemkoppelingen, door Scharfenberg gemaakt.

Ongeveer juist ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22522
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

We hebben een GF koppeling van GF. We hebben een GF koppeling gemaakt door scharfenberg. Ze zijn mechanisch en pneumatisch allemaal koppelbaar behalve bij mr96 waarbij de hoogte verschillend is.
De Franse hst's hebben een scharfenberg koppeling.
pietmol

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door pietmol »

GF koppeling ontwikkeld door Georg Fischer;
Scharfenberg koppeling (Schaku) ontwikkeld door Karl Scharfenberg.

enkele producenten
-Voith Group (welke Scharfenberg AG overgekocht heeft): biedt zowel Schaku als GF koppelingen aan
-Schwab Verkehrstechnik AG: biedt naast eigen ontwikkelde automatische koppelingen, zowel +GF+ koppelingen als Schaku aan
(in 1998 heeft Schwab de productie & rechten van +GF+ automatische treinkoppelingen overgenomen van Georg Fischer AG overgenomen)

zowel Voith als Schwab bieden "adaptors" aan waardoor materieel met verschillende koppeling (of koppelingen geplaatst op verschillende hoogte) toch mechanisch gekoppeld zou kunnen worden.
met een GF/Schaku adaptor zou men bv met een loc serie 19 een TGV kunnen afslepen...
Plaats reactie