De nieuwe loks reeks 18
Re: De nieuwe loks reeks 18
Als reactie uit de topic over de M6 aangepast voor L2:
Vraag is waarom men wel heel de carrousel met die remblokken heeft ondergaan om in Frankrijk te kunnen rijden, terwijl de inzet voor Frankrijk wie weet nooit zal gebruikt worden ! Waar zouden ze immers terecht kunnen ? Op de verbindingen naar Rijsel volstaan de AM96, desnoods met 3 stellen te koppelen moeten eventuele capaciteitsproblemen opgelost zijn. Naar Straatsburg/Basel enz vereist Memor2+ om Luxemburg te doorkruisen (of men moet een hele grote omweg door Frankrijk maken, via Jeumont en de Artère Nord-Est). En eventuele pendels naar Valenciennes/Aulnoye kunnen ook door Bi-bi's afgehandeld worden.
Een inzet en aanpassing voor NL lijkt mij daarintegen een pak dringender en nuttiger, maar die voert men dan niet door..
Vraag is waarom men wel heel de carrousel met die remblokken heeft ondergaan om in Frankrijk te kunnen rijden, terwijl de inzet voor Frankrijk wie weet nooit zal gebruikt worden ! Waar zouden ze immers terecht kunnen ? Op de verbindingen naar Rijsel volstaan de AM96, desnoods met 3 stellen te koppelen moeten eventuele capaciteitsproblemen opgelost zijn. Naar Straatsburg/Basel enz vereist Memor2+ om Luxemburg te doorkruisen (of men moet een hele grote omweg door Frankrijk maken, via Jeumont en de Artère Nord-Est). En eventuele pendels naar Valenciennes/Aulnoye kunnen ook door Bi-bi's afgehandeld worden.
Een inzet en aanpassing voor NL lijkt mij daarintegen een pak dringender en nuttiger, maar die voert men dan niet door..
Re: De nieuwe loks reeks 18
Vanaf 2015 is memor2+ niet meer nodig (het bestaat dan zelfs niet meer). Dan kan je perfect met een 18 tot Basel rijden.msts.be schreef:Als reactie uit de topic over de M6 aangepast voor L2:
Vraag is waarom men wel heel de carrousel met die remblokken heeft ondergaan om in Frankrijk te kunnen rijden, terwijl de inzet voor Frankrijk wie weet nooit zal gebruikt worden ! Waar zouden ze immers terecht kunnen ? Op de verbindingen naar Rijsel volstaan de AM96, desnoods met 3 stellen te koppelen moeten eventuele capaciteitsproblemen opgelost zijn. Naar Straatsburg/Basel enz vereist Memor2+ om Luxemburg te doorkruisen (of men moet een hele grote omweg door Frankrijk maken, via Jeumont en de Artère Nord-Est). En eventuele pendels naar Valenciennes/Aulnoye kunnen ook door Bi-bi's afgehandeld worden.
Een inzet en aanpassing voor NL lijkt mij daarintegen een pak dringender en nuttiger, maar die voert men dan niet door..
Maar daarnaast zijn er ook nog andere treinen naar Frankrijk, denk maar aan de bedevaartstreinen, orient express, intersoc,...
Vermits alle mogelijkheden om van loc te wisselen aan de grenzen worden uitgebroken (Quévy, Jeumont) moet je wel een loc hebben die toegelaten is in Frankrijk. En de nmbs wil natuurlijk niet tot het einde der tijden vasthangen aan de 13-nen van logistics, dus moeten ze wel een andere loc hebben.
Heel dringend is het niet, maar het moest ooit wel gebeuren en dan was de aankoop van de 18 natuurlijk de uitgelezen kans.
Naar Nederland was die noodzaak er helemaal niet. Fyra's gingen al het HSL-verkeer doen en 21/27 kunnen de andere treinen verzorgen. Bovendien kan, volgens mij, een 18 wel even over de grens gaan en een trein oppikken in Roosendaal of Maastricht. Dus hetzelfde probleem als met Frankrijk stelt zich daar niet.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Ach ja, over pak 'm beet 15 jaar is Nederland in het hele land over op ERTMS en dan zijn er geen (technische) beperkingen meer voor een 18 om naar Nederland te rijden. De uitdaging zit dan natuurlijk in de paperassen...
Re: De nieuwe loks reeks 18
Ook dat zal daartegen hopelijk opgelost zijn. Alle DVIS en andere nationale certifiëringsinstanties worden immers ondergebracht in het ERA.AlexNL schreef:Ach ja, over pak 'm beet 15 jaar is Nederland in het hele land over op ERTMS en dan zijn er geen (technische) beperkingen meer voor een 18 om naar Nederland te rijden. De uitdaging zit dan natuurlijk in de paperassen...
Re: De nieuwe loks reeks 18
De toelating in Luxemburg maakt evengoed deel uit van het lastenboek HLE 18 als de toelating in Frankrijk. Dus dat gedeelte over de omweg rond Luxemburg is niet relevant in je redenering.msts.be schreef:Als reactie uit de topic over de M6 aangepast voor L2:
Vraag is waarom men wel heel de carrousel met die remblokken heeft ondergaan om in Frankrijk te kunnen rijden, terwijl de inzet voor Frankrijk wie weet nooit zal gebruikt worden ! Waar zouden ze immers terecht kunnen ? Op de verbindingen naar Rijsel volstaan de AM96, desnoods met 3 stellen te koppelen moeten eventuele capaciteitsproblemen opgelost zijn. Naar Straatsburg/Basel enz vereist Memor2+ om Luxemburg te doorkruisen (of men moet een hele grote omweg door Frankrijk maken, via Jeumont en de Artère Nord-Est). En eventuele pendels naar Valenciennes/Aulnoye kunnen ook door Bi-bi's afgehandeld worden.
Een inzet en aanpassing voor NL lijkt mij daarintegen een pak dringender en nuttiger, maar die voert men dan niet door..
Re: De nieuwe loks reeks 18
Wat is het laatste nieuws ivm de automatische koppeling van de HLE 19? Ik veronderstel dat die ten laatste met de nieuwe dienstregeling in dienst zou moeten komen, of?
Re: De nieuwe loks reeks 18
Daar is totaal nog geen nieuws over. Wat ik vernomen had tussendoor was dat normaal eerst etcs op deze machines in dienst kwam. Pas nadien zou de gf koppeling volgen. Kortweg er moet nog een hoop water naar de zee vloeien.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Wanneer ik literatuur zoek over die automatische koppelingen, lijkt het alsof het geen "originele" Scharfenberg is, maar een soort GF versie die compatibel zou zijn.
Zitten die ook op de 27en ?
Zitten die ook op de 27en ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De nieuwe loks reeks 18
T19/T27, M6 BX, Breaks, MW41 en sprinters hebben een GF koppeling.dentheo schreef:Wanneer ik literatuur zoek over die automatische koppelingen, lijkt het alsof het geen "originele" Scharfenberg is, maar een soort GF versie die compatibel zou zijn.
Zitten die ook op de 27en ?
Thalys, TGV, Eurostar, Desiro's hebben een scharfenberg koppeling.
AM96, denk dat ook die een GF-koppeling heeft maar anders gemaakt aangezien deze lager staat voor de doorgang te kunnen maken.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Hle 19 heeft een GF gekregen die door scharfenberg gemaakt is. Duidelijk te merken door het ontbreken van het +GF+ logo op de afdekkap van het elektrisch gedeelte. Het is dus geen originele GF-koppeling.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Inderdaad, MR96 heeft laag geplaatste GF-koppeling, te laag trouwens om te kunnen koppelen met andere GF-koppelingen om de stellen weg te kunnen slepen, dus moet het ofwel met andere MR96 of met noodkoppeling op een locomotief met gewone haak.260689 schreef:AM96, denk dat ook die een GF-koppeling heeft maar anders gemaakt aangezien deze lager staat voor de doorgang te kunnen maken.
De Scharfenberg die op desiro's wordt gebruikt is wel van het type GF, dus die kan mechanisch gekoppeld worden met de stellen met GF.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Fout: de HLE 19 heeft een GF gebouwd door Georg Fisher, net zoals alle andere volautomatische koppelingen op het niet-HST materieel van de NMBS, op Desiro na.Steven schreef:Hle 19 heeft een GF gekregen die door scharfenberg gemaakt is. Duidelijk te merken door het ontbreken van het +GF+ logo op de afdekkap van het elektrisch gedeelte. Het is dus geen originele GF-koppeling.
Jij hebt het, zoals Eimai hieboven schreef, over die Desiro. Die heeft inderdaad een koppeling van Sharfenberg-makelij "type GF".
Re: De nieuwe loks reeks 18
Nu wordt het een beetje "mistig"..
Er zijn:
-Type 1 Scharfenberg systeemkoppeling van Scharfenberg zelf of van GF.
-Type 2 GF systeemkoppelingen van GF zelf en van Scharfenberg ?
NMBS heeft zowel type 1 als type 2 en sommige nog op een andere hoogte .
Alleen de TGVs en de Eurostar hebben een originele Scharfenberg systeemkoppelingen, door Scharfenberg gemaakt.
Ongeveer juist ?
Er zijn:
-Type 1 Scharfenberg systeemkoppeling van Scharfenberg zelf of van GF.
-Type 2 GF systeemkoppelingen van GF zelf en van Scharfenberg ?
NMBS heeft zowel type 1 als type 2 en sommige nog op een andere hoogte .
Alleen de TGVs en de Eurostar hebben een originele Scharfenberg systeemkoppelingen, door Scharfenberg gemaakt.
Ongeveer juist ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De nieuwe loks reeks 18
We hebben een GF koppeling van GF. We hebben een GF koppeling gemaakt door scharfenberg. Ze zijn mechanisch en pneumatisch allemaal koppelbaar behalve bij mr96 waarbij de hoogte verschillend is.
De Franse hst's hebben een scharfenberg koppeling.
De Franse hst's hebben een scharfenberg koppeling.
Re: De nieuwe loks reeks 18
GF koppeling ontwikkeld door Georg Fischer;
Scharfenberg koppeling (Schaku) ontwikkeld door Karl Scharfenberg.
enkele producenten
-Voith Group (welke Scharfenberg AG overgekocht heeft): biedt zowel Schaku als GF koppelingen aan
-Schwab Verkehrstechnik AG: biedt naast eigen ontwikkelde automatische koppelingen, zowel +GF+ koppelingen als Schaku aan
(in 1998 heeft Schwab de productie & rechten van +GF+ automatische treinkoppelingen overgenomen van Georg Fischer AG overgenomen)
zowel Voith als Schwab bieden "adaptors" aan waardoor materieel met verschillende koppeling (of koppelingen geplaatst op verschillende hoogte) toch mechanisch gekoppeld zou kunnen worden.
met een GF/Schaku adaptor zou men bv met een loc serie 19 een TGV kunnen afslepen...
Scharfenberg koppeling (Schaku) ontwikkeld door Karl Scharfenberg.
enkele producenten
-Voith Group (welke Scharfenberg AG overgekocht heeft): biedt zowel Schaku als GF koppelingen aan
-Schwab Verkehrstechnik AG: biedt naast eigen ontwikkelde automatische koppelingen, zowel +GF+ koppelingen als Schaku aan
(in 1998 heeft Schwab de productie & rechten van +GF+ automatische treinkoppelingen overgenomen van Georg Fischer AG overgenomen)
zowel Voith als Schwab bieden "adaptors" aan waardoor materieel met verschillende koppeling (of koppelingen geplaatst op verschillende hoogte) toch mechanisch gekoppeld zou kunnen worden.
met een GF/Schaku adaptor zou men bv met een loc serie 19 een TGV kunnen afslepen...