Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
kuba.g

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door kuba.g »

Ik meen dat er in Frankrijk stations bestaan (bestonden?) waar in het weekend geen treinen stoppen, maar het loket wel open is :P
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Tijgernoot »

speakervoice schreef:
Tijgernoot schreef:Ik vermoed dat men bij de vakbonden ook wel beseft dat ze de woede van de reiziger op de hals halen als ze gaan beweren dat het loket sneller en effectiever is dan een automaat.
Dus je vormt je mening over alle loketbedienden vanwege één loketbediende in Zottegem? Is het juist als ik jouw werkvermogen en werklast spiegel aan iemand die zijn/haar werk niet goed doet, maar toevallig wel dezelfde job uitoefent als jij?
Nee, dat doe ik niet, maar dat is wel een voorbeeld waarom het verbieden van automaten (wat het doel van SvMp is) een onzinnige oplossing is.
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje »

Je wil inderdaad niet achter een klant staan die een reis van Bommerskonten naar Boereguatte-en-Provence wil boeken, met korting voor grote gezinnen, verschillende reismogelijkheden wil voorgesteld zien, etc, als je 5 of zelfs 10 minuten later een trein wil nemen. Dat ligt dan niet aan de loketbediende, maar aan de kans dat er nog klanten gebruik willen maken van de diensten van dat loket. Een automaat kan dan inderdaad een goede uitwijkmogelijkheid zijn, en biedt bovendien de mogelijkheid om een kaartje te kopen op een onbemenst station.
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje »

Ik heb trouwens eerder deze week een beetje zitten spelen met de nieuwe automaten in Brussel-Zuid, en moet zeggen, dat werkt behoorlijk vlot. De knoppen reageren veel sneller (logisch ook, we zijn ondertussen meer dan 10 jaar evolutie verder), de onderverdeling is best te doen, alleen kon ik er nog altijd geen fietskaart met personeelskorting uittoveren...
rvdborgt
Berichten: 4330
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:Ik heb trouwens eerder deze week een beetje zitten spelen met de nieuwe automaten in Brussel-Zuid, en moet zeggen, dat werkt behoorlijk vlot. De knoppen reageren veel sneller (logisch ook, we zijn ondertussen meer dan 10 jaar evolutie verder), de onderverdeling is best te doen, alleen kon ik er nog altijd geen fietskaart met personeelskorting uittoveren...
Moet je nog steeds van tevoren weten welk tarief voor jou het beste is of rekent hij dat nu zelf vooor je uit? Volgens de eerste berichten krijg je voor een retour op een weekenddag nog steeds een retour vol tarief aangeboden dus dat belooft helaas geen intelligentie.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje »

Dat heb ik niet uitgeprobeerd, maar ik heb vaag de indruk dat je inderdaad nog steeds zelf moet weten welk biljet je wil...
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door loic1811 »

Tiens ik heb nooit voor mijn fiets moeten betalen met mijn legitimatie kaart :?:
Hoe zit het eigenlijk met NMBS kortingen aan de automaten ? Stel dat ik geen vrij-ticket mee heb en ik zou een ticket moeten kopen , Hoe kan ik dan mijn korting krijgen ?
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje »

Ik neem mijn fiets ook gratis mee, ik krijg de kaartjes gratis aan het loket. Sinds ik 1 treinbegeleider heb meegemaakt die toch wat moeilijk deed over het feit dat ik geen kaartje mee had, probeer ik er toch altijd een paar op zak te hebben.
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Fabian318 »

Heb je (of een ander) wellicht enkele foto's van de nieuwe software gemaakt? En op welke manier kan men betalen, creditcard en/of buitenlandse bankpasjes?
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje »

Slechts 1, gewoon de voorpagina met de taalkeuze, en de betaalmogelijkheden.
Bijlagen
968873_4782908846063_820855636_n.jpg
968873_4782908846063_820855636_n.jpg (25.6 KiB) 4315 keer bekeken
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door kika »

Aha, dus wel munten en courante bankkaarten, creditcards maar geen biljetten. Ik vind het altijd interessant om te zien hoe taalkeuzes worden gedaan: vlaggetjes zie je vaker maar in België een Vlaamse leeuw op 'Nederlands' hangen zal ik nog niet zo snel zien geberuen :lol:
Bedankt voor de foto.
Galactic

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Galactic »

hle2127 schreef:Tiens ik heb nooit voor mijn fiets moeten betalen met mijn legitimatie kaart :?:
Hoe zit het eigenlijk met NMBS kortingen aan de automaten ? Stel dat ik geen vrij-ticket mee heb en ik zou een ticket moeten kopen , Hoe kan ik dan mijn korting krijgen ?
Als je een ticket voor de fiets moet kopen op de trein of aan de automaten, dan krijg je geen korting als NMBS-personeelslid (C01). Dan betaal je gewoon het volle tarief van 5 of 8 euro.
Zelf maak ik daar ook geen probleem van : als een collega met zijn/haar fiets op de trein komt zonder ticket, maar hij/zij toont zijn/haar vrijkaart, dan is dat ok voor mij.
Puur reglementair gezien MOET er een ticket aan de fiets hangen : voor NMBS-ers is dit gratis af te halen aan het loket. Sommige collega's die regelmatig hun fiets meenemen, halen direct een 20-tal tickets in één keer.
Doel van dit ticket : verzekering. Mocht de fiets beschadigd worden door een ongeval of voorval met de trein, dan zou die fiets blijkbaar automatisch verzekerd zijn en kan men de schade verhalen op de NMBS. Dit is de uitleg wat ze ons tijdens de opleiding gegeven hebben. Ticket moet dan wel geknipt zijn door de tbg.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steve »

Galactic schreef: Doel van dit ticket : verzekering. Mocht de fiets beschadigd worden door een ongeval of voorval met de trein, dan zou die fiets blijkbaar automatisch verzekerd zijn en kan men de schade verhalen op de NMBS. Dit is de uitleg wat ze ons tijdens de opleiding gegeven hebben. Ticket moet dan wel geknipt zijn door de tbg.
Dan zal die verzekering volgens mij maar bitter weinig daadwerkelijk van kracht zijn. In al die keren dat ik m'n fiets al meegenomen heb, is het ticketje dat ik er trouw aan hing nog geen enkele keer geknipt...
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Fabian318 »

groentje schreef:Slechts 1, gewoon de voorpagina met de taalkeuze, en de betaalmogelijkheden.
Dankje! Dus naast Belgische pasjes worden MasterCard, Visa en Maestro geaccepteerd. Verbaast mee een beetje dat het nieuwe Europese systeem V Pay niet wordt geaccepteerd. Sommige Nederlandse en Duitse klanten krijgen alleen maar een V Pay- i.p.v. een Maestro-kaart.
kuba.g

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door kuba.g »

Ben vandaag in Brussel Noord geweest en kon even spelen met de nieuwe automaten.

Van de 4 nieuwe type automaten die ik kon spotten, waren er 2 "binnenkort tot uw beschikking" en 1 defect. De overgebleven automaat kon ik wel mee spelen, echter was daar het munt-systeem defect - je kon alleen met de kaart betalen.

Persoonlijk vind ik het nieuwe type automaat weinig toevoegen, buiten dat de touchscreen goed afgesteld staat en dat je ook met buitenlandse pasjes kan betalen. Er staan buiten de NMBS tariefpunten geen buitenlandse stations in. Je moet zelf weten wat het gunstigste tarief voor je is (summer deal stelt hij bijvoorbeeld niet uit zichzelf voor). Een validering voor mijn campus kon ik niet kopen - melding: "uw MOBIB-kaartnummer kon niet gevonden worden" o.i.d.
Persoonlijk zal een gopass dus zo'n beetje het enige zijn wat ik ooit uit die automaat zal halen, en tja, dat kon ook wel uit de oude automaten :P Een gopass cash afrekenen gaat trouwens ook niet, omdat je maximaal 20 munten erin mag gooien per transactie.
Plaats reactie