Neem mij niet kwalijk, maar daar had wel eens een designer naar mogen kijken.
De prominent aanwezige kleur geel komt bijvoorbeeld niet terug in de huisstijl van NMBS Mobility, afgaande op NMBS.be en BelgianRail.be zijn oranje en blauw de huisstijlkleuren. Die kleuren zie ik echter amper terugkomen in de livrei. Dat geheel gele front is ook nergens voor nodig, het verhoogt de zichtbaarheid van de trein niet meer dan dat de felle frontseinen al doen.
Juist in een periode waar corporate design ook voor de spoorwegen steeds belangrijker aan het worden is (kijk naar de herkenbaarheid van de DB, of de verregaande investeringen van de SNCF in haar huisstijl en TGV Lacroix-interieurs, of de al 50 jaar weinig gewijzigde huisstijl van de NS) lijkt het erop dat de NMBS er totaal niets mee doet. De trein is tegenwoordig meer dan een koker op wielen die je van A naar B brengt, een auto doet dat immers ook. Wil je jezelf als bedrijf verkopen dan zul je moeten investeren in je imago en in je uitstraling - juist een schone livrei is dan cruciaal.