Grote revisie Sprinter

Alles over reizigerstreinen in België.
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door AlexNL »

Klassiekje schreef:Afbeelding

Ik vind het minder erg dan de breaks :mrgreen:
Neem mij niet kwalijk, maar daar had wel eens een designer naar mogen kijken.

De prominent aanwezige kleur geel komt bijvoorbeeld niet terug in de huisstijl van NMBS Mobility, afgaande op NMBS.be en BelgianRail.be zijn oranje en blauw de huisstijlkleuren. Die kleuren zie ik echter amper terugkomen in de livrei. Dat geheel gele front is ook nergens voor nodig, het verhoogt de zichtbaarheid van de trein niet meer dan dat de felle frontseinen al doen.

Juist in een periode waar corporate design ook voor de spoorwegen steeds belangrijker aan het worden is (kijk naar de herkenbaarheid van de DB, of de verregaande investeringen van de SNCF in haar huisstijl en TGV Lacroix-interieurs, of de al 50 jaar weinig gewijzigde huisstijl van de NS) lijkt het erop dat de NMBS er totaal niets mee doet. De trein is tegenwoordig meer dan een koker op wielen die je van A naar B brengt, een auto doet dat immers ook. Wil je jezelf als bedrijf verkopen dan zul je moeten investeren in je imago en in je uitstraling - juist een schone livrei is dan cruciaal.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door LHOON »

AlexNL schreef:
Neem mij niet kwalijk, maar daar had wel eens een designer naar mogen kijken.

De prominent aanwezige kleur geel komt bijvoorbeeld niet terug in de huisstijl van NMBS Mobility, afgaande op NMBS.be en BelgianRail.be zijn oranje en blauw de huisstijlkleuren. Die kleuren zie ik echter amper terugkomen in de livrei. Dat geheel gele front is ook nergens voor nodig, het verhoogt de zichtbaarheid van de trein niet meer dan dat de felle frontseinen al doen.

Juist in een periode waar corporate design ook voor de spoorwegen steeds belangrijker aan het worden is (kijk naar de herkenbaarheid van de DB, of de verregaande investeringen van de SNCF in haar huisstijl en TGV Lacroix-interieurs, of de al 50 jaar weinig gewijzigde huisstijl van de NS) lijkt het erop dat de NMBS er totaal niets mee doet. De trein is tegenwoordig meer dan een koker op wielen die je van A naar B brengt, een auto doet dat immers ook. Wil je jezelf als bedrijf verkopen dan zul je moeten investeren in je imago en in je uitstraling - juist een schone livrei is dan cruciaal.
Is de gele neus niet verplicht? In UK is dit in ieder geval zo. Gele neus past overigens bij vele andere uitmonsteringen, zelfs zou goed passen bij een klassieke livrei in NMBS groen! :-)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22561
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Steven »

Hier zijn niet echt verplichtingen op vlak van kleur, er rijden te veel andere zaken rond om dat te bewijzen.
Traxx
class 66 van verschillende operatoren.
BB36000 sncf
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door AlexNL »

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet weet of een gele neus verplicht is in België. Ik zou vermoeden van niet, als ik kijk naar de kleurstelling van het rollend materieel dat zoal in België rondrijdt. Denk aan de roodgeneusde Thalys, de tandpastetube ICE, HLD 60, de duikbrillen en bijvoorbeeld de Astrides.

In Nederland is een witte/gele neus in ieder geval niet meer verplicht per 2010. Dat was nog niet bekend bij de vervoerders waardoor je dit soort pareltjes kreeg, maar nadat iemand ze erop wees hebben ze het ontwerp aangepast.
Laatst gewijzigd door AlexNL op 20 mei 2012, 01:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22561
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Steven »

Hoe kom jij aan de naam HLD21 als de foto's al zeker geen 21 laten zien. Ter info normaal ontsnapt het museummaterieel aan verschillende uitzonderingen. Dat zal in Nederland niet veel verschillen neem ik aan.
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door AlexNL »

Steven schreef:Hoe kom jij aan de naam HLD21 als de foto's al zeker geen 21 laten zien.
Excuseer, ik heb mij vergist. :)
Ter info normaal ontsnapt het museummaterieel aan verschillende uitzonderingen. Dat zal in Nederland niet veel verschillen neem ik aan.
Museummaterieel kan in Nederland ook wel een aantal uitzonderingen krijgen, het contrastvlak op het front behoorde hier in het verleden ook toe.
HijDieHetWeet

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door HijDieHetWeet »

De proefrit van MR917 was vandaag.
Lukas
Berichten: 1674
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Lukas »

Hoi,

Op http://www.railpassie.org staat er een foto van de testrit van 14 augustus.De foto werd in mijn thuisbasis genomen.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door msts.be »

Toevallig lees ik op Railwaygazette dat men in de UK de Class 317 wil voorzien van een nieuwe tractieinstallatie à la Electrostar/Gautrain. Die Engelse stelletjes zijn in 2 schijven gebouwd, in 1981-1982 en 1985-1987.

http://www.railwaygazette.com/news/sing ... -2012.html (naar onderen scrollen, onder het kopje 'UK')

Misschien wordt het ook eens tijd om dat op onze Sprinters te doen ? Vergeet niet dat een Sprinter eigenlijk een AM78 is met een polyesteren kast op, met alle gevolgen van dien. En aangezien die operatie in Engeland door Bombardier wordt uitgevoerd, komt dat goed uit: in Brugge heeft men wellicht de nodige plannen en kennis (want gebouwd door dezelfde fabriek, al was het toen nog BN) om zoiets tot een goed einde te brengen..
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door dentheo »

Ik meen dat Hitachi ook al in een reeks EMU's een moderne tractie-installatie gegeven heeft in UK.
Zo grondig denk ik niet dat er hier gemoderniseerd wordt.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door msts.be »

Was dat niet dat oud Class 310 stel dat diende om de apparatuur voor de Class 395 uit te testen ?
http://www.hitachi-rail.com/rail_now/ho ... index.html
http://www.hitachirail-eu.com/v-train-1_54.html

Edit: ahnee, ook de Networkers zijn idd van een nieuwe tractie-installatie voorzien:
http://www.hitachirail-eu.com/class-465 ... r-_44.html
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Stef »

Sorry, maar nieuwe sprinter = super mottig... :roll:


PS: om dan weeral te zwijgen van de graffitikansen die die vuile spuiters weer bij gaan krijgen...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Robin »

Stef schreef:Sorry, maar nieuwe sprinter = super mottig... :roll:


PS: om dan weeral te zwijgen van de graffitikansen die die vuile spuiters weer bij gaan krijgen...
daar zien die niet naar denk ik ze ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door dentheo »

msts.be schreef: Edit: ahnee, ook de Networkers zijn idd van een nieuwe tractie-installatie voorzien:
http://www.hitachirail-eu.com/class-465 ... r-_44.html
Inderdaad dat zijn ze, heftige getallen: twee per week omgebouwd....
Theo
Groeten vanop de Heide
HijDieHetWeet

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door HijDieHetWeet »

MR917 stond deze morgen in Schaarbeek te blinken.
Plaats reactie