De toekomst van de HLE12
Re: De toekomst van de HLE12
Al is het zonde om te zien dat ze bepaalde stukken afwerken met .. TAPE???
-
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
- Locatie: Tingley - West Yorkshire
Re: De toekomst van de HLE12
There is some good information here on the HLE 12s
https://www.railpage.net/365-006-6-abso ... -2019-tbz/
Iain
https://www.railpage.net/365-006-6-abso ... -2019-tbz/
Iain
-
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: De toekomst van de HLE12
they still respect the old yellow blue livery from longtime ago with Belgian Railways
Re: De toekomst van de HLE12
Niettegenstaande de titel van de topic, ga ik even de andere richting in, namelijk de hoogdagen van de HLE12 begin jaren '90.
Ik heb een interessant Youtube-filmpje gevonden over een rit Lille Délivrance-Gent Zeehaven in juni 1991:
https://www.youtube.com/watch?v=CCGhIjNZC34
Net zoals de HLE12 al lang het Belgisch spoorweglandschap verlaten heeft, zijn er verschillende interessante zaken op te merken:
* HLE12 had toen nog geen KVB (algemene invoering rond 1993 of 1994 geloof ik ?) en reed enkel op krokodil.
* LGV Nord rondom Lille (Bif/PRCI de Lambersart, sleuf tussen Saint-André en Lille-Europe) was nog volledig in ruwbouw
* In Roubaix wordt er een trein gepasseerd met TEE Inox/PBA-rijtuigen die achter een Corail-stam hingen. Waren dit koersrijtuigen vanuit Brussel ? Of een overbrengingsrit ?
Vermoedelijk zijn de Inox-rijtuigen dan overgebracht tot Tourcoing met een HLE15, en heeft de BB22200 daar overgenomen (locwissel).
* Verschillende passages van andere HLE12 met hun toenmalige hoofdtaak: ritten Antwerpen-Gent-Lille met M4 trek-duw stammen, natuurlijk nog in het bordeaux (New Look pas vanaf 1996/1997).
* Net na Deinze: passage van de nog groene 664 (AM70, het laatste JH-stel)
* Inrit Gent-Sint-Pieters: zijn dat K3-rijtuigen op de voormalige goederenkoer ?
* Na de trein op zijn bestemming te hebben gebracht, wordt er kop gemaakt en HLP terug gereden naar Kortrijk, waar de loc wordt afgesteld.
Ook zijn er nog andere interessante video's te vinden op zijn kanaal (laatste rit CC40100, rit met HLE15, ..) maar die kunnen jullie dan zelf ontdekken..
Ik heb een interessant Youtube-filmpje gevonden over een rit Lille Délivrance-Gent Zeehaven in juni 1991:
https://www.youtube.com/watch?v=CCGhIjNZC34
Net zoals de HLE12 al lang het Belgisch spoorweglandschap verlaten heeft, zijn er verschillende interessante zaken op te merken:
* HLE12 had toen nog geen KVB (algemene invoering rond 1993 of 1994 geloof ik ?) en reed enkel op krokodil.
* LGV Nord rondom Lille (Bif/PRCI de Lambersart, sleuf tussen Saint-André en Lille-Europe) was nog volledig in ruwbouw
* In Roubaix wordt er een trein gepasseerd met TEE Inox/PBA-rijtuigen die achter een Corail-stam hingen. Waren dit koersrijtuigen vanuit Brussel ? Of een overbrengingsrit ?
Vermoedelijk zijn de Inox-rijtuigen dan overgebracht tot Tourcoing met een HLE15, en heeft de BB22200 daar overgenomen (locwissel).
* Verschillende passages van andere HLE12 met hun toenmalige hoofdtaak: ritten Antwerpen-Gent-Lille met M4 trek-duw stammen, natuurlijk nog in het bordeaux (New Look pas vanaf 1996/1997).
* Net na Deinze: passage van de nog groene 664 (AM70, het laatste JH-stel)
* Inrit Gent-Sint-Pieters: zijn dat K3-rijtuigen op de voormalige goederenkoer ?
* Na de trein op zijn bestemming te hebben gebracht, wordt er kop gemaakt en HLP terug gereden naar Kortrijk, waar de loc wordt afgesteld.
Ook zijn er nog andere interessante video's te vinden op zijn kanaal (laatste rit CC40100, rit met HLE15, ..) maar die kunnen jullie dan zelf ontdekken..
Re: De toekomst van de HLE12
Ja, inderdaad, dat zijn K3-rijtuigen.
Op de film kun je vlak vóór het station Gent-Dampoort nog een glimp opvangen van het voormalige goederenstation Gent-Oost.