De toekomst van de HLE12

Alles over goederenvervoer in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22782
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door Steven »

Al is het zonde om te zien dat ze bepaalde stukken afwerken met .. TAPE???
Iain Dobson
Berichten: 266
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door Iain Dobson »

There is some good information here on the HLE 12s

https://www.railpage.net/365-006-6-abso ... -2019-tbz/

Iain
railtravelmanager
Berichten: 289
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door railtravelmanager »

they still respect the old yellow blue livery from longtime ago with Belgian Railways :D :)
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door msts.be »

Niettegenstaande de titel van de topic, ga ik even de andere richting in, namelijk de hoogdagen van de HLE12 begin jaren '90.
Ik heb een interessant Youtube-filmpje gevonden over een rit Lille Délivrance-Gent Zeehaven in juni 1991:
https://www.youtube.com/watch?v=CCGhIjNZC34

Net zoals de HLE12 al lang het Belgisch spoorweglandschap verlaten heeft, zijn er verschillende interessante zaken op te merken:
* HLE12 had toen nog geen KVB (algemene invoering rond 1993 of 1994 geloof ik ?) en reed enkel op krokodil.
* LGV Nord rondom Lille (Bif/PRCI de Lambersart, sleuf tussen Saint-André en Lille-Europe) was nog volledig in ruwbouw
* In Roubaix wordt er een trein gepasseerd met TEE Inox/PBA-rijtuigen die achter een Corail-stam hingen. Waren dit koersrijtuigen vanuit Brussel ? Of een overbrengingsrit ?
Vermoedelijk zijn de Inox-rijtuigen dan overgebracht tot Tourcoing met een HLE15, en heeft de BB22200 daar overgenomen (locwissel).
* Verschillende passages van andere HLE12 met hun toenmalige hoofdtaak: ritten Antwerpen-Gent-Lille met M4 trek-duw stammen, natuurlijk nog in het bordeaux (New Look pas vanaf 1996/1997).
* Net na Deinze: passage van de nog groene 664 (AM70, het laatste JH-stel)
* Inrit Gent-Sint-Pieters: zijn dat K3-rijtuigen op de voormalige goederenkoer ?
* Na de trein op zijn bestemming te hebben gebracht, wordt er kop gemaakt en HLP terug gereden naar Kortrijk, waar de loc wordt afgesteld.

Ook zijn er nog andere interessante video's te vinden op zijn kanaal (laatste rit CC40100, rit met HLE15, ..) maar die kunnen jullie dan zelf ontdekken..
Paul
Berichten: 1303
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door Paul »

msts.be schreef: 30 okt 2022, 16:37 * Inrit Gent-Sint-Pieters: zijn dat K3-rijtuigen op de voormalige goederenkoer ?
Ja, inderdaad, dat zijn K3-rijtuigen.
Op de film kun je vlak vóór het station Gent-Dampoort nog een glimp opvangen van het voormalige goederenstation Gent-Oost.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie