ETCS in België
Re: ETCS in België.
Tiens, zomaar een bedenking... als lijn 2 straks ETCS krijgt en niet langer TBL2, mag al het materieel met ETCS daar dan zonder veel gedoe op rijden? Met andere woorden, als het gebruikelijke materieel bijvoorbeeld niet beschikbaar is voor de reguliere verbindingen (I11, I10, M6, ...), mag pakweg MS96 of een stam 18 + M4 (in de veronderstelling dat alles met ETCS uitgerust is) er dan op rijden met 160 km/h, in plaats van de omweg te maken via lijn 36?
Re: ETCS in België.
Als je enkel de seininrichting bekijkt zullen inderdaad Desiro's of 18+M4 of zelfs een 13 met stoomloc op sleep over lijn 2 kunnen rijden.Steve schreef:Tiens, zomaar een bedenking... als lijn 2 straks ETCS krijgt en niet langer TBL2, mag al het materieel met ETCS daar dan zonder veel gedoe op rijden? Met andere woorden, als het gebruikelijke materieel bijvoorbeeld niet beschikbaar is voor de reguliere verbindingen (I11, I10, M6, ...), mag pakweg MS96 of een stam 18 + M4 (in de veronderstelling dat alles met ETCS uitgerust is) er dan op rijden met 160 km/h, in plaats van de omweg te maken via lijn 36?
Maar er zijn nog andere vereisten naast de seininrichting. Ik kan niet zeggen of pakweg ruimteprofiel, toiletten, aslasten, bovenleiding,... compatibel zijn voor al deze treinen.
Ik vermoed dat je niet al te snel M4 zal zien op L2, maar heel zeke kan ik dat niet zeggen.
Re: ETCS in België.
Natuurlijk zullen er nog andere vereisten zijn, maar ik denk dat er voor pakweg een MS96 geen groot probleem zal zijn: gesloten circuit voor de toiletten, ruimteprofiel (bijna) identiek aan de I11 en die aslasten zullen ook wel niet zo exotisch zijn. Het zou vooral handig zijn om tijdverlies te beperken en andere treinen niet in de weg te zitten op lijn 36. Kika: rijpaden zijn in dit geval geen groot probleem aangezien het gaat over een geplande trein... en de ervaring met de M6 bij 170 km/h leert dat een Vmax van 160 km/h wel geen drastische invloed zal hebben op de rittijd.Shrek schreef:Als je enkel de seininrichting bekijkt zullen inderdaad Desiro's of 18+M4 of zelfs een 13 met stoomloc op sleep over lijn 2 kunnen rijden.Steve schreef:Tiens, zomaar een bedenking... als lijn 2 straks ETCS krijgt en niet langer TBL2, mag al het materieel met ETCS daar dan zonder veel gedoe op rijden? Met andere woorden, als het gebruikelijke materieel bijvoorbeeld niet beschikbaar is voor de reguliere verbindingen (I11, I10, M6, ...), mag pakweg MS96 of een stam 18 + M4 (in de veronderstelling dat alles met ETCS uitgerust is) er dan op rijden met 160 km/h, in plaats van de omweg te maken via lijn 36?
Maar er zijn nog andere vereisten naast de seininrichting. Ik kan niet zeggen of pakweg ruimteprofiel, toiletten, aslasten, bovenleiding,... compatibel zijn voor al deze treinen.
Ik vermoed dat je niet al te snel M4 zal zien op L2, maar heel zeke kan ik dat niet zeggen.
Re: ETCS in België.
Als het echt zo gemakkelijk zou zijn vraag ik mij wel af waarom er niet eerder MS96 op L2 reden, die stellen hebben/hadden toch TBL2?Steve schreef:Natuurlijk zullen er nog andere vereisten zijn, maar ik denk dat er voor pakweg een MS96 geen groot probleem zal zijn: gesloten circuit voor de toiletten, ruimteprofiel (bijna) identiek aan de I11 en die aslasten zullen ook wel niet zo exotisch zijn. Het zou vooral handig zijn om tijdverlies te beperken en andere treinen niet in de weg te zitten op lijn 36. Kika: rijpaden zijn in dit geval geen groot probleem aangezien het gaat over een geplande trein... en de ervaring met de M6 bij 170 km/h leert dat een Vmax van 160 km/h wel geen drastische invloed zal hebben op de rittijd.
Re: ETCS in België.
Volgens mij is die TBL2 (voor zover die altijd aanwezig was?) eruit gehaald bij het plaatsen van TBL1+.Shrek schreef:Als het echt zo gemakkelijk zou zijn vraag ik mij wel af waarom er niet eerder MS96 op L2 reden, die stellen hebben/hadden toch TBL2?Steve schreef:Natuurlijk zullen er nog andere vereisten zijn, maar ik denk dat er voor pakweg een MS96 geen groot probleem zal zijn: gesloten circuit voor de toiletten, ruimteprofiel (bijna) identiek aan de I11 en die aslasten zullen ook wel niet zo exotisch zijn. Het zou vooral handig zijn om tijdverlies te beperken en andere treinen niet in de weg te zitten op lijn 36. Kika: rijpaden zijn in dit geval geen groot probleem aangezien het gaat over een geplande trein... en de ervaring met de M6 bij 170 km/h leert dat een Vmax van 160 km/h wel geen drastische invloed zal hebben op de rittijd.
De periode waarin ze ingezet hadden kunnen worden (tussen het moment dat de IC-A de HSL-2 ging gebruiken en het verwijderen van de TBL2) is dan ook niet zo heel erg lang geweest, waardoor men het ongetwijfeld niet de moeite vond, temeer daar die TBL2-installatie nergens anders gebruikt zou worden. Maar dat is met de toekomstige ETCS wel even anders...
Re: ETCS in België.
Lijn 2 is een omleiding van L36 en geen afwijking. Daar waar lijn 36 wel een afwijking is van lijn 2. Kortweg alle bestuurders die lijn 2 kennen moeten lijn 36 kennen maar omgekeerd niet.
Re: ETCS in België.
Shrek schreef: .
Ik vermoed dat je niet al te snel M4 zal zien op L2, maar heel zeke kan ik dat niet zeggen.
het boordnet van de M4 verdraagt geen wisselspanning
Re: ETCS in België.
Hoe hebben ze dat dan gedaan met de M4 in Frankrijk destijds?bobby schreef:Shrek schreef: .
Ik vermoed dat je niet al te snel M4 zal zien op L2, maar heel zeke kan ik dat niet zeggen.
het boordnet van de M4 verdraagt geen wisselspanning
Re: ETCS in België.
Toen ik het bericht van bobby voor het eerst las, stond dat er in de HLE 12 een schakelaar (gelijkrichter) zou staan om de wisselspanning om te zetten in gelijkspanning... maar hij sprak daarbij wel van 1500 V wisselspanning, terwijl er op de betrokken lijnen in Frankrijk 25 kV staat. Enige opheldering zou dus geen kwaad kunnen.Shrek schreef:Hoe hebben ze dat dan gedaan met de M4 in Frankrijk destijds?bobby schreef:Shrek schreef: .
Ik vermoed dat je niet al te snel M4 zal zien op L2, maar heel zeke kan ik dat niet zeggen.
het boordnet van de M4 verdraagt geen wisselspanning
Heeft er trouwens geen enkele M4 gereden op lijn 42 sinds de elektrificatie?
Enfin, wat er ook van zij, mijn bericht ging niet specifiek over de M4 maar wel over "ander" materieel dan het weinige dat nu toegelaten is op de HSL.
Re: ETCS in België.
In de lok zit een transformator die 25kVAC naar 1.5kVAC omzet en dit gaat naar de rijtuigen (enkel bij een bovenleiding van 25kVAC). Bij een bovenleiding van 3kVDC krijgen de rijtuigen ook 3kVDC.Steve schreef: Toen ik het bericht van bobby voor het eerst las, stond dat er in de HLE 12 een schakelaar (gelijkrichter) zou staan om de wisselspanning om te zetten in gelijkspanning... maar hij sprak daarbij wel van 1500 V wisselspanning, terwijl er op de betrokken lijnen in Frankrijk 25 kV staat. Enige opheldering zou dus geen kwaad kunnen.
Ik dacht dat de M4 rijtuigen die naar Frankrijk kunnen zo een blauwe lijn bovenaan hebben (zoals de gele bij 1e klasse).
Re: ETCS in België.
Ik herinner me anders nog wel een sleep M4 achter een hle13 die per ongeluk over lijn 2 werd gestuurd, en die daar blijkbaar toch geen nadelige gevolgen van hebben ondervonden, de trein reed wel leeg. Maar ze zijn niet toegelaten, nee, ik zou ook niet helemaal gerust zijn op de deurvergrendelingen als er plots een Thalys aan 300 km/h voorbijraast.
Re: ETCS in België.
Infrabel eist vandaag een minimum snelheid van 170km/h op L2.
En er zijn inderdaad bijkomende eisen ivm deuren, WC (moet gesloten systeem zijn),...
En er zijn inderdaad bijkomende eisen ivm deuren, WC (moet gesloten systeem zijn),...
Re: ETCS in België.
Ik vraag me af of ze dat wel mogen als er een pad beschikbaar is. En zo druk is het nu ook weer niet.nahoj schreef:Infrabel eist vandaag een minimum snelheid van 170km/h op L2.
Groetjes,
Rian
Re: ETCS in België.
Shrek zou je (af en toe) eens een actueel overzicht van de lijnen die reeds ETCS hebben kunnen posten?