Knipex schreef: ↑10 apr 2024, 13:39
Ik dacht dat ETCS al in diest is op lijn 34 (Hasselt-Luik), tenminste op de vrije baan.
Er ligt blijkbaar nog geen ETCS volgens het overzicht van 31/12/2023 dat te vinden is op: https://infrabel.be/nl/project/etcs
Nu, ETCS stond ook niet vermeld in de krant, wel "een nieuwe seininrichting die het traject moet inpassen in een nieuw Europees veiligheidssysteem".
Bij Infrabel vind ik meer info over de huidige werken, die gaan over "vernieuwing seininrichting naar een moderne digitaal gestuurde seininrichting":
vernieuwingswerken uit aan de seininrichting tussen Eldersbroek en de Neremweg in Tongeren. Meer specifiek vernieuwen we de installatie naar een moderne digitaal gestuurde seininrichting
Begin: dinsdag 9 april 2024
Eind: maandag 15 april 2024 https://www.infrabel.be/nl/tongeren-sei ... ingswerken
vernieuwingswerken uit aan de seininrichting tussen de Weggevoerdenstraat in Hasselt en de Droogbroekstraat in Hoeselt. Meer specifiek vernieuwen we de installatie naar een moderne digitaal gestuurde seininrichting
Begin: dinsdag 9 april 2024
Eind: maandag 15 april 2025 https://www.infrabel.be/nl/hasselt-hoes ... ingswerken
De NMBS-website vermeldt wel ETCS:
Van woensdag 10 tot en met zondag 14 april voert Infrabel vernieuwingswerken uit aan de seininrichting in Hasselt, Hoeselt en Tongeren. Ze vernieuwen de installatie naar een moderne digitaal gestuurde seininrichting (ETCS). https://www.belgiantrain.be/nl/news/works-hasselt-liers
Is dat een fout op de website, of is er een link met de aanleg/invoering van ETCS, en zo ja, op welke termijn volgt ETCS? Is een vernieuwde digitale seininrichting een indicatie dat daar ETCS2 zal komen?
PS. Ik vond wel een enkele afwijking tussen dat masterplan en de huidige situatie: zo is spoorlijn 55 Wondelgem-Terneuzen ETCS 1 LS geworden in plaats van ETCS2 (Masterplan).
dovaere schreef: ↑10 apr 2024, 17:58
PS. Ik vond wel een enkele afwijking tussen dat masterplan en de huidige situatie: zo is spoorlijn 55 Wondelgem-Terneuzen ETCS 1 LS geworden in plaats van ETCS2 (Masterplan).
Die ETCS LS is hoe dan ook een tijdelijke vorm van beveiliging en zal op langere termijn worden vervangen worden door level 2. Of dat voor 2025 zal gebeuren (zoals het kaartje laat uitschijnen), kan ik niet zeggen.
Ook op andere lijnen is LS niet de 'eindtoestand'.
Knipex schreef: ↑10 apr 2024, 13:39
Ik dacht dat ETCS al in diest is op lijn 34 (Hasselt-Luik), tenminste op de vrije baan.
Delen nog zonder ETCS: Station Tongeren en baanvak Tongeren - Glons.
Voor zover ik weet ligt er nog geen (actieve) ETCS tussen Hasselt en de y-glons. Enkel de seinen zijn vernieuwd op dat stuk in het laatste jaar.
Het kaartje is helaas een beetje gedateerd, intussen zijn erbij gekomen :
ETCS2 van Brugge tot Oostende, Blankenberge en Zeebrugge en van Diksmuide tot Lichtervelde
ETCS1FS van Namen tot Marloie
ETCS LS van Geraardsbergen tot Edingen en Ath en van Lobbes tot Jeumont
Van woensdag 10 tot en met zondag 14 april voert Infrabel vernieuwingswerken uit aan de seininrichting in Hasselt, Hoeselt en Tongeren. Ze vernieuwen de installatie naar een moderne digitaal gestuurde seininrichting (ETCS). https://www.belgiantrain.be/nl/news/works-hasselt-liers
Is dat een fout op de website, of is er een link met de aanleg/invoering van ETCS, en zo ja, op welke termijn volgt ETCS? Is een vernieuwde digitale seininrichting een indicatie dat daar ETCS2 zal komen?
Ja, de vernieuwing van de seininrichting is een goede indicatie dat er ETCS op komst is. Normaal gezien is in december alles klaar.
Wat is er juist aan de hand in Geraardsbergen, Shrek? Sommige seinen die een dubbel licht vertonen willen er maar eentje meer tonen sinds ETCS 1 LS in dienst is?
Ducktape schreef: ↑02 jul 2024, 15:17
Wat is er juist aan de hand in Geraardsbergen, Shrek? Sommige seinen die een dubbel licht vertonen willen er maar eentje meer tonen sinds ETCS 1 LS in dienst is?
Daar had iemand de verkeerde draadjes uitgetrokken bij het deactiveren van de krokodillen, maar is dat nog steeds niet opgelost?
TKR schreef: ↑05 jul 2024, 13:32
Waarom ligt er feitelijk nog geen ETCS op de Montzenroute? Misschien wel de belangrijkste corridor om ETCS op te hebben?
Wat ik weet voor L35... heel het seinsysteem moest eerst vervangen worden, wat ondertussen (bijna) voltooid is.
TKR schreef: ↑05 jul 2024, 13:32
Waarom ligt er feitelijk nog geen ETCS op de Montzenroute? Misschien wel de belangrijkste corridor om ETCS op te hebben?
De uitrol van ETCS is totaal niet gebaseerd op waar de nood het belangrijkst is. Overal komt ETCS tegen eind 2025, de volgorde is gebaseerd op wat Infrabel het best uitkomt.