10% zal het ook niet zijn. Die moving blocks geven vooral winst als je lange bloksecties vervangt (op L36N zou je met ETCS L3 bijvoorbeeld 30% capaciteit kunnen winnen). In de NZV zijn de blokken al zodanig kort dat je met bewegende blokken nauwelijks dichter achter je voorganger kan rijden.sybic schreef:ETCS L3 met moving blocks is toch geen verkoopspraatje. Nu wordt het vooral voor regionale lijnen gepromoot maar voor de NZV zou dit toch ook zijn voordelen hebben:
- investeringen zijn beperkter (meeste treinen hebben al etcs uitrusting of krijgen die de komende jaren)
- tijdswinst -> hoe vaak staan treinen niet te wachten in de tunnel tot een blok vrijkomt of rijden stapvoets door de permissieve.
Nadeel is dat het vaste trein"stellen" moeten zijn, het einde van de trein moet altijd gekend zijn. Goederentreinen of bonte getrokken reizigerstreinen zijn een no-go.
30% meer capaciteit zal het niet brengen maar mss 10%.
Het rijpatroon zou hoe dan ook zeer sterk gelijken op het stapvoets rijden op zicht wat je al aanhaalde.
Neen, de treinbesturing is echt niet het probleem in de NZV. Hoe nauwkeurig je trein ook rijdt, hij moet bij de inrit van centraal wachten tot de voorgaande trein vertrokken is. De enige manier om dat te verhelpen is het aantal perrons te verdubbelen, zodat één trein kan binnenrijden voor de vorige is buitengereden. Pas daarna kan je eventueel gaan optimaliseren met moving blocks.