Zo eenvoudig lijkt het me toch niet.groentje schreef:En alles bijeen zal dat ongetwijfeld nog steeds minder kosten dan een nieuwe tunnel bouwen.
En lijnen 26 en 28, maar ook lijn 161, zouden al heel wat aantrekkelijker zijn met een beetje deftige dienstregeling. Met de NAVO en andere instellingen in d buurt van lijnen 26 en 161 zijn die haast even belangrijk als de NZV, het bewijs is dat veel reizigers in Centraal zich naar de metro begeven richting Europese Wijk en verder.
Het lijkt mij trouwens evident dat er niet minder treinen door de NZV zullen rijden, het moet wel de ambitie zijn om de frequentie gevoelig op te drijven. En ja, dan zal een deeltje omleiden via de ringlijnen noodzakelijk zijn, zolang iedereen op eenvoudige wijze toch nog in de centrumstations geraakt en mits de nodige tariefintegratie bestaat, lijkt mij dat ook wel aanvaardbaar.
Neem nu de lijnen 50 en 60, die de "pech" hebben om een makkelijke aansluiting te geven op lijn 28 en dus in de plannen van technici ideale kandidaten zijn om volledig om te leiden in die richting.
Noord, waar tijdens de spits makkelijk 50% à 70% van de pendelaars afstapt, is via lijn 28 bijna onbereikbaar. Zelfs met de metro raak je nog steeds niet in de buurt. Enige mogelijke optie is uitstappen in Simonis en dan de metro nemen tot Rogier, maar die overstap is behoorlijk lastig (zeker in de terugrichting) en je bent er op een metrostuk dat tijdens de spits nu al heel erg druk is.
Dat is overigens niet eens speculatie maar dagelijkse realiteit, want vanaf lijn 60 heb je al een trein naar lijn 28. Wat gebeurt er tijdens de spits in Jette: meer dan de helft stapt er uit en wacht op de trein komende van lijn 50, die wel rechtstreeks naar Noord gaat...
Naar de omgeving van Centraal is ook verre van evident. Je kunt in West op de metro overstappen, maar buiten het tijdsverlies van makkelijk 10 minuten zit je daar op het centrale stuk van lijn 1-5 dat nu al overvol zit, ondanks een frequentie van 2'30''. Nog eens honderden à duizenden treinpendelaars kunnen daar echt niet zomaar bij.
Een betere verbinding naar lijn 161 (Schuman) zou wel een goede zaak zijn zowel vanaf lijn 50 als lijn 60, maar daar zit je onder meer met de oversteek van de sporenbundel (vierhoek van Brussel-Noord) die nog steeds enkelsporig is en dus de capaciteit enorm beperkt.