Pagina 1 van 23
capaciteit in de NZV
Geplaatst: 06 okt 2015, 18:44
door Arnenys
Ik wist niet goed waar dit geplaatst kon worden, maar het lijkt me hier ook wel relevant:
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/3 ... e-software
'30 procent meer treinen tussen Noord en Zuid dankzij nieuwe software'
door © FM Brussel/brusselnieuws.be
Brussel
15:28 - 05/10/2015
Nieuwe software moet toelaten om tot 30 procent meer treinen door de verzadigde Noord-Zuidverbinding te sturen. Dat zegt minister Galant. De software zou de besturing van de treinen overnemen. Volgens de minister is de loodzware investering in nieuwe spoortunnels daarmee niet meer nodig.
Re: Dienstregeling december 2015
Geplaatst: 06 okt 2015, 18:54
door Shrek
Arnenys schreef:Ik wist niet goed waar dit geplaatst kon worden, maar het lijkt me hier ook wel relevant:
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/3 ... e-software
'30 procent meer treinen tussen Noord en Zuid dankzij nieuwe software'
door © FM Brussel/brusselnieuws.be
Brussel
15:28 - 05/10/2015
Nieuwe software moet toelaten om tot 30 procent meer treinen door de verzadigde Noord-Zuidverbinding te sturen. Dat zegt minister Galant. De software zou de besturing van de treinen overnemen. Volgens de minister is de loodzware investering in nieuwe spoortunnels daarmee niet meer nodig.
Dat is geen nieuwe software, ATO (automatic train operation) bestaat al langer hoor. Maar eer je dat geïnstalleerd hebt op alle treinen en op de sporen zit je volgens mij al lang op het budget van een tunnel...
Re: Dienstregeling december 2015
Geplaatst: 06 okt 2015, 19:08
door Steven
tja die ministers toch he. Ze zien ergens iets zonder na te gaan wat het echt kost denken ze al het warm water uit te vinden. Want inderdaad dan moet je dit installeren op echt alle treinen die door de noord zuid verbinding mogen rijden. Wie gaat dat kostenplaatje betalen? In tijden van bezuiniging zie ik dit niet snel uitgevoerd worden. Bedenk dan ook nog eens dat een zoveel verschillende combinaties van treinen zijn met elk hun eigen kenmerken (vermogen, lengte, gesleepte last) dat je nog steeds verschil krijgt in hoe die treinen blijven remmen en accelereren.
Re: Dienstregeling december 2015
Geplaatst: 06 okt 2015, 20:00
door Shrek
En dan nog durf ik te betwijfelen dat ATO zoveel verschil zou maken. Het grootste probleem blijven de perrons van Brussel centraal en de enorme hoeveelheid mensen die daar moeten in/uitstappen. Dat gaat echt niet sneller gaan met een automatische trein.
Dienstregeling december 2015
Geplaatst: 06 okt 2015, 20:20
door Steven
Inderdaad er willen veel mensen afstappen in Brussel centraal maar dat is maar gebouwd voor de helft van wat er nu komt. Smalle perrons en trappen hebben hun beperkingen. Bijkomend zijn het gebogen perrons. Allemaal zaken waar dergelijke software niets aan veranderd.
Re: Dienstregeling december 2015
Geplaatst: 06 okt 2015, 21:31
door kika
Is spoorboekloos rijden tussen Brussel Noord en Zuid het volgende warm water van een politicus?
Re: Dienstregeling december 2015
Geplaatst: 06 okt 2015, 22:06
door Eimai
Gewoon Brussel-Centraal afschaffen als stopplaats
Re: Dienstregeling december 2015
Geplaatst: 07 okt 2015, 05:18
door Steven
Re: Dienstregeling december 2015
Geplaatst: 07 okt 2015, 07:44
door K V B
Shrek schreef:
Dat is geen nieuwe software, ATO (automatic train operation) bestaat al langer hoor. Maar eer je dat geïnstalleerd hebt op alle treinen en op de sporen zit je volgens mij al lang op het budget van een tunnel...
Ik denk dat je de kostprijs van nieuwe NZV toch wel onderschat. En ATO levert meer op dan alleen maar meer treinen door de NZV. Volgens mij is dat dus wel degelijk het overwegen waard.
Re: Dienstregeling december 2015
Geplaatst: 07 okt 2015, 07:58
door traxie
Dan is er denk ik meer te zeggen voor een soort stoptrein tussen noord en Zuid en rondleiding voor doorgaande treinen. Maar hiervoor zouden grote infrastructuurwerken nodig zijn.
Re: Dienstregeling december 2015
Geplaatst: 07 okt 2015, 08:36
door groentje
Elke oplossing voor het capaciteitsprobleem in de NZV zal geld kosten, veel geld. En geen enkele oplossing zal op zich volstaan. Zelfs geen uitbreiding van de NZV, als je dat al zou willen. Bovendien, zo'n werf, daar ben je minstens 15 jaar mee zoet, en als je het verkeer niet wil stilleggen, wellicht nog een pak meer. We zullen wel moeten investeren in dergelijke software, én in alternatieve reiswegen, via de lijnen 26 en 28, of nog door Brussel helemaal te vermijden, én in materieel met grote capaciteit, én in een betere spreiding van werkuren en werkplekken, en ja, ook in bijkomende infrastructuur.
Re: Dienstregeling december 2015
Geplaatst: 07 okt 2015, 09:47
door Shrek
K V B schreef:
Ik denk dat je de kostprijs van nieuwe NZV toch wel onderschat. En ATO levert meer op dan alleen maar meer treinen door de NZV. Volgens mij is dat dus wel degelijk het overwegen waard.
Alle NMBS-treinen uitrusten met ETCS kost ongeveer 2 miljard€. Ik ga er vanuit dat ATO installeren in dezelfde grootte-orde zit.
Ter vergelijking: de liefkenshoektunnel heeft 800 miljoen gekost voor 8km tunnel, wat een vergelijkbare afstand is met wat er in brussel nodig is.
Re: Dienstregeling december 2015
Geplaatst: 07 okt 2015, 09:49
door Shrek
K V B schreef:Ik denk dat je de kostprijs van nieuwe NZV toch wel onderschat. En ATO levert meer op dan alleen maar meer treinen door de NZV. Volgens mij is dat dus wel degelijk het overwegen waard.
Dat er veel voordelen aan ATO zijn zal je mij niet horen ontkennen, maar ik trek wel in twijfel of je er beduidend meer treinen mee door de NZV krijgt. Het is immers niet het besturen van de treinen dat veel tijd kost, maar het in/uitstappen van de reizigers in een onaangepast station.
Re: Dienstregeling december 2015
Geplaatst: 07 okt 2015, 13:38
door dentheo
In sommige landen "verkoopt" men ETCS als beste voorbereiding op ATO....
Re: Dienstregeling december 2015
Geplaatst: 07 okt 2015, 13:46
door Shrek
dentheo schreef:In sommige landen "verkoopt" men ETCS als beste voorbereiding op ATO....
Verkoopspraatjes...
Maar goed, ATO zal er sowieso niet snel komen. De Britten doen er een proefproject mee. Heel Europa wacht af wat dat gaat opleveren en eerder zal er niemand bewegen, wat de minister ook mag zeggen.
Trouwens, bij de Brusselse metro, waar ATO in principe veel eenvoudiger toe te passen is dan bij grote treinen, slagen ze er zelfs niet in om alle treinen ermee uit te rusten voor 2030. Denk er voor normale spoorwegen gerust nog 20 jaar bij