Pagina 7 van 9

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Geplaatst: 04 mei 2022, 19:43
door Shrek
stefanic schreef: 04 mei 2022, 19:21 Ik heb begrepen: afwerking in 2029...
Voor het station kan dat nog wel, maar daarmee is de rest (zie https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=43&t=13472 ) nog niet gereed. Dat kan gerust nog eens 5 jaar erna zijn.

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Geplaatst: 04 mei 2022, 20:00
door stefanic
Er komt niets meer dan ´het station´ Shrek. Deftige aantakking op L25 nabij Nekkerspoel, en gedaan. Flyover en y.VanNerom wordt misschien nog een toekomstdroom, maar zeer twijfelachtig.
En ja dat zal ook zijn nut hebben: afhankelijk van de situatie kan dan voor of achter het station ingevoegd worden op L25. Bv conflict Thalys - IC2000 is dan achter de rug. Desnoods gelijktijdig station binnen, waar IC dan stopt en Thalys doorrijdt zonder stoppen en voorsprong neemt.

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Geplaatst: 04 mei 2022, 22:05
door Elgar
In juni komt er een tijdelijke wisselverbinding bij ter hoogte van Y-Nekkerspoel. Zo kan men van spoor A L25N naar spoor A van L25 of met andere woorden van spoor 11 in het hoofdstation naar spoor 3 in Nekkerspoel. Hopelijk wordt hiermee de problematiek ter hoogte van Y-Abeelstraat al deels opgelost.

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Geplaatst: 04 mei 2022, 22:29
door Shrek
Elgar schreef: 04 mei 2022, 22:05 In juni komt er een tijdelijke wisselverbinding bij ter hoogte van Y-Nekkerspoel. Zo kan men van spoor A L25N naar spoor A van L25 of met andere woorden van spoor 11 in het hoofdstation naar spoor 3 in Nekkerspoel. Hopelijk wordt hiermee de problematiek ter hoogte van Y-Abeelstraat al deels opgelost.
Als je perron 11 voor Zuid->Noord gaat gebruiken zal dat inderdaad wat helpen in die richting, maar dan heb je nog maar 1 perron voor Noord->Zuid wat de situatie in die richting gaat verslechteren. Globaal win je er niet zoveel mee in normale operatie (het helpt wel enorm als er weer een weekend lang in het rooster van L25 gewerkt wordt).

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Geplaatst: 05 mei 2022, 11:54
door Zwoopaman
Jammer dat men wel grote budgetten kan uittrekken voor de soms wat overdreven stationsgebouwen maar dan vergeet om de infrastructuur ook aan te passen om het verkeer vlotter te laten verlopen.

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Geplaatst: 05 mei 2022, 12:32
door Shrek
stefanic schreef: 04 mei 2022, 20:00 Er komt niets meer dan ´het station´ Shrek. Deftige aantakking op L25 nabij Nekkerspoel, en gedaan. Flyover en y.VanNerom wordt misschien nog een toekomstdroom, maar zeer twijfelachtig.
Het is misschien voor in de verre toekomst, maar het staat wel nog altijd in de officiële richtschemas dus vanuit Infrabel is de boodschap: het komt er wel.

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Geplaatst: 05 mei 2022, 14:54
door DR-fan
Het zou natuurlijk ook helpen indien men wat initiatief neemt op B.12. Het gebeurt dagelijks dat een trein aan de inrit staat te wachten tot spoor 7 vrijgemaakt is door de vorige trein terwijl spoor 8 gewoon vrij is. De uitleg die ik ooit van de TO gehoord heb is "jamaar, met de snelheidsbeperking op de wissel verliezen ze telkens 2'". Dat klopt, maar of een trein 5 tot 7 minuten laten staan buiten perron beter is? Zeker voor de reeks 20xx heeft dat gevolgen op L12 en we weten dat daar liefhebbers wonen die zeer streng zijn voor vertragingen!

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Geplaatst: 05 mei 2022, 14:59
door FLV-FGSP
Shrek schreef: 05 mei 2022, 12:32
stefanic schreef: 04 mei 2022, 20:00 Er komt niets meer dan ´het station´ Shrek. Deftige aantakking op L25 nabij Nekkerspoel, en gedaan. Flyover en y.VanNerom wordt misschien nog een toekomstdroom, maar zeer twijfelachtig.
Het is misschien voor in de verre toekomst, maar het staat wel nog altijd in de officiële richtschemas dus vanuit Infrabel is de boodschap: het komt er wel.
Even snel als de verbinding tussen L25N en lijn 25 ten noorden van Brussel? :mrgreen:

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Geplaatst: 05 mei 2022, 15:17
door JHS2013
DR-fan schreef: 05 mei 2022, 14:54 Het zou natuurlijk ook helpen indien men wat initiatief neemt op B.12. Het gebeurt dagelijks dat een trein aan de inrit staat te wachten tot spoor 7 vrijgemaakt is door de vorige trein terwijl spoor 8 gewoon vrij is. De uitleg die ik ooit van de TO gehoord heb is "jamaar, met de snelheidsbeperking op de wissel verliezen ze telkens 2'". Dat klopt, maar of een trein 5 tot 7 minuten laten staan buiten perron beter is? Zeker voor de reeks 20xx heeft dat gevolgen op L12 en we weten dat daar liefhebbers wonen die zeer streng zijn voor vertragingen!
Blok 5 bedoel je?

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Geplaatst: 05 mei 2022, 15:53
door Dwarsligger
Eimai schreef: 04 mei 2022, 14:05 En om echt alles op te lossen moet het hele complex tussen Nekkerspoel en Sint-Katelijne-Waver gebouwd worden met fly-overs maar over die vertakking Van Nerom zoals die genoemd wordt is het helemaal stil. Dus ja, dit gaat nog vele jaren problemen zijn.
Kan iemand me vertellen wat bedoeld wordt met fly-overs en een vertakking Van Nerom?
Ik ken fly-overs uit het gewone verkeer, waar bijvoorbeeld de R6 via een brug met een op- en afrittencomplex over de steenweg tussen Mechelen en Sint-Katelijne-Waver gaat, en zo het oude kruispunt vervangt.

Ik neem zelf vaak de S1 tussen Sint-Katelijne-Waver en Mechelen, en ben benieuwd hoe ik me die fly-overs en Nerom-plannen moet voorstellen.

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Geplaatst: 05 mei 2022, 16:00
door Steven
Fly over voor spoor of weg verkeer is hetzelfde. Dus die ken je al. Een vertakking krijgt altijd een naam mee. In dit geval dus “van Nerom “. Meestal verwijzend naar een straat of andere aardrijkskundige plaats in de buurt. Zo heb je ten zuiden van Mechelen vertakking Abeelstraat. Deze naam is natuurlijk vlotter te herkennen wegens een straatnaam maar dat is dus niet altijd het geval dat men voor een straat in de buurt kiest.

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Geplaatst: 05 mei 2022, 16:03
door Klassiekje
Dwarsligger schreef: 05 mei 2022, 15:53
Eimai schreef: 04 mei 2022, 14:05 En om echt alles op te lossen moet het hele complex tussen Nekkerspoel en Sint-Katelijne-Waver gebouwd worden met fly-overs maar over die vertakking Van Nerom zoals die genoemd wordt is het helemaal stil. Dus ja, dit gaat nog vele jaren problemen zijn.
Kan iemand me vertellen wat bedoeld wordt met fly-overs en een vertakking Van Nerom?
Ik ken fly-overs uit het gewone verkeer, waar bijvoorbeeld de R6 via een brug met een op- en afrittencomplex over de steenweg tussen Mechelen en Sint-Katelijne-Waver gaat, en zo het oude kruispunt vervangt.

Ik neem zelf vaak de S1 tussen Sint-Katelijne-Waver en Mechelen, en ben benieuwd hoe ik me die fly-overs en Nerom-plannen moet voorstellen.
Er staat een theoretisch plannetje in dit topic: https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=192866#p192866

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Geplaatst: 06 mei 2022, 01:50
door Steven
DR-fan schreef: 05 mei 2022, 14:54 Het zou natuurlijk ook helpen indien men wat initiatief neemt op B.12. Het gebeurt dagelijks dat een trein aan de inrit staat te wachten tot spoor 7 vrijgemaakt is door de vorige trein terwijl spoor 8 gewoon vrij is. De uitleg die ik ooit van de TO gehoord heb is "jamaar, met de snelheidsbeperking op de wissel verliezen ze telkens 2'". Dat klopt, maar of een trein 5 tot 7 minuten laten staan buiten perron beter is? Zeker voor de reeks 20xx heeft dat gevolgen op L12 en we weten dat daar liefhebbers wonen die zeer streng zijn voor vertragingen!
Dan kent hij zijn eigen station niet of je nu naar spoor 7 of 8 moet maakt weinig uit. Ze hebben een hele tijd terug voor beide sporen dezelfde snelheid ingevoerd, zijnde 40 km/u en dit al vanaf het inritten van Mechelen. Kortweg hetzelfde voor alle treinen, dus geen extra vertraging daardoor.

Re: Y. Otterbeek

Geplaatst: 07 mei 2022, 19:45
door BlackEagle
Een bijkomende winst kan je maken is de trage IC's versnellen door de halte Nekkerspoel af te schaffen. Als er wegens vertraging een snelle trein vlak na een trage IC zit, betekent dat een waterval aan extra minuten voor de treinen die er (quasi in file) achter komen en niet snel genoeg het station Mechelen kunnen verlaten. Vroeger liet men de trage IC wel eens wachten, maar dat heeft weinig voordeel als er meerdere treinen achter komen.

Re: Y. Otterbeek

Geplaatst: 07 mei 2022, 22:58
door Shrek
BlackEagle schreef: 07 mei 2022, 19:45 Een bijkomende winst kan je maken is de trage IC's versnellen door de halte Nekkerspoel af te schaffen. Als er wegens vertraging een snelle trein vlak na een trage IC zit, betekent dat een waterval aan extra minuten voor de treinen die er (quasi in file) achter komen en niet snel genoeg het station Mechelen kunnen verlaten. Vroeger liet men de trage IC wel eens wachten, maar dat heeft weinig voordeel als er meerdere treinen achter komen.
De oplossing daarvoor is de sectionnering van de seininrichting aanpassen, daar wordt al over nagedacht.