De bron van mijn ideeën is het plan van vervoersmaatschappij 'De Lijn' nl. het Neptunusplan waarbij men het West-Vlaamse openbaar vervoer wil opwaarderen.
Het grote probleem in West-Vlaanderen is, volgens mij, dat men in het verleden teveel heeft ingezet op het wegvervoer van personen en te weinig op het openhouden van mogelijkheden van openbaar vervoer. Het is frapant dat een dé centrumstad Roeselare dreigt ten onder te gaan als 'winkelstad' enkel en alleen omdat het mobiliteitsplan niet deugd.
Daarnaast viel het mij ook op dat West-Vlaanderen een eigenaardig spoorweglandschap heeft. Quasi alle lijnen buigen af richting kust. Daardoor worden grote stukken 'potentiële' reizigers vergeten!
Mijn idee bestaat uit 2 delen. Beide delen zijn erop gericht om een snellere en vlottere verbinding te creeëren tussen het oosten van de provincie (Ieper), het centrum (Roeselare) en de rest van het land.
Ieper en Roeselare zijn twee steden die de laatste jaren fel zijn gegroeid en die in de toekomst nog kunnen groeien.
Huidige Situatie
Ieper wordt enkel bedient door een IR-lijn via Kortrijk. In kilometers is dat goed te doen, alleen is de duur van de rit lang omdat quasi alle stations worden aangedaan.
Roeselare wordt frequent bedient door een IC en een L Brugge-Kortrijk. Deze lijn creeërt een noord-zuid as waarbij men kan overstappen in Brugge en Kortrijk.
Deze situatie is perfect werkbaar, ware het niet dat de frequentie van bepaalde lijnen veel te laag is en heel wat reizigers afhaken door té lange reistijden of niet flexibele reistijden.
Toekomst
Lijn 73-Lijn66
Een idee zou kunnen zijn om de bocht van Gits toch te realiseren. Deze bocht verbindt de spoorlijnen 73 (Deinze-De Panne) met de lijn 66 (Brugge Kortrijk) richting Kortrijk. Dit maakt het mogelijk om in één vlotte beweging vanuit Gent Richting Roeselare te sporen zonder tijdsverlies en problemen met het missen van aansluitingen. De IC trein zou dan vanuit Gent kunnen vertrekken over lijn 73 en halteren in Tielt, om vervolgens over de 'bocht van Gits' richting Roeselare te sporen. Zo worden Roeselare en Tielt beter verbonden met de 'Vlaamse Ruit'. Reizigers richting Brussel zouden in Gent vlot kunnen overstappen op een direct/semi directe verbinding.
De Lokale treinen zouden een aanvulling kunnen zijn op het huidige aanbod van de IR treinen richting De Panne tot en met het station van Lichtervelde. Eventueel kan met de IR trein vervangen door een L trein die stopt in De Pinte, Deinze, Tielt, Lichtervelde. In het station van Lichtervelde zou men eventueel kunnen splitsen om een L trein op lijn 73 en een extra L trein op lijn 66 te sturen.
Een tweede mogelijkheid is om de IR trein richting De Panne minder stops te laten maken en de L trein enkele stops over te laten nemen. Ik denk maar aan het station van Koksijde.
Er zou een mogelijkheid kunnen zijn om oude stations die eind jaren 80 gesloten zijn geweest, terug te openen als forenzenhaltes (Ik denk maar aan Pittem, Ardooie). De halte Aarsele zou dan zijn 'statuut' als piekuurhalte behouden.
Lijn 64
Deel twee bestaat uit de heraanleg van de spoorlijn Roeselare-Ieper, langs Moorslede, Zonnebeke. Omdat Ieper ook blijft aangroeien zou een verbinding met de ruit over een natuurlijke oost-westverbinding niet onrealistisch zijn. De busverbindingen tussen beide steden doen er erg lang over en dreigen vast te raken in het stadsverkeer te Roeselare. Om Ieper beter bereikbaar te maken zou de IC trein die langs lijn 73 over de bocht van Gits richting Roeselare spoort in Roeselare kunnen afbuigen richting Ieper en in één ruk naar deze stad rijden. De stations ertussen (Zonnebeke, Moorslede,...) zouden kunnen bediend worden door de extra L-trein, komende van lijn 73 over lijn 66 in het slechtse geval enkel tijdens bepaalde periodes (ochtend en avondspits)
Slot
Dit denkstuk is volledig hypothetisch en is gebaseerd op een persoonlijk aanvoelen van tekorten van het openbaar vervoer. Het is dus sterk persoonlijk gekleurd, al wou ik het jullie niet onthouden. Ik weet ook dat het zéér ambitieus is en misschien een tikkeltje onrealistisch, maar je weet maar nooit! Alles begint bij een droom die ooit werkelijkheid kan worden. Vragen of opmerkingen, correcties of aanvullingen je mag ze allemaal posten.
Ik ben blij dat dit plan even uit mijn hoofd is
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)