Om de doelstellingen van de Europese Green Deal te behalen, heeft de Europese Commissie deze week vier voorstellen aangenomen die het vervoerssysteem van de EU grondig moeten moderniseren. Doel: de uitstoot van de transportsector met 90% verminderen tegen 2050. De Europese trein zal alvast een belangrijke rol spelen in het verhaal.
Het pakket werd ‘efficient and green mobility package’ gedoopt en steunt op vier pijlers: een slim en duurzaam transportnetwerk, een versterkt spoor, intelligente transportsystemen voor chauffeurs en duurzame stadslogistiek.
https://transport.ec.europa.eu/news/eff ... 1-12-14_en
Het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T) zal 424 grote steden met elkaar linken, waarbij vooral het spoor een grote rol speelt. Door onder andere de grensovergangen te vergemakkelijken, een gezamenlijk ticketsysteem in te voeren en passagierstreinen aan 160km/u te laten rijden, moet het comfort van de treinrit sterk naar omhoog en de duurtijd van de rit fors naar beneden. Wie van Kopenhagen naar Hamburg treint, zou er in de toekomst 2,5 uur over doen, dat is twee uur minder dan vandaag.
Ook het goederentransport krijgt een plek in het voorstel: de Commissie zal 9 vervoerscorridors creëren die spoor-, auto-, en waterwegen integreren. Zo kan makkelijker geschakeld worden tussen verschillende vervoersmodi. Verder bepleit de Commissie een snellere afhandeling in goederenterminals, kortere wachttijden bij grensovergangen, en een toename van het goederenvervoer per spoor door onder andere te kiezen voor langere treinen.
Hoewel het aantal mensen dat met de trein reist de laatste jaren is toegenomen, bleef het vooral een binnenlandse aangelegenheid. Slechts 7% van alle spoorkilometers tussen 2001 en 2018 gingen een landsgrens over. Het actieplan bevat concrete acties om de drempels weg te werken. Het gaat onder meer over gebruiksvriendelijke Europese ticketverkoop, betere bijstand van passagiers die te maken krijgen met vertragingen en de intrekking van overbodige nationale technische en operationele regels.