Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Volgens mij is er op dit moment geen enkel Nightjet slaaprijtuig met wifi. Aangezien je een delux compartiment had had je dus ook geen wifi.
Re: Nachttreinen
Dat is toch helemaal niet waar? Ook op vliegtuigen wordt iedereen gecontroleerd, op de bussen zijn er regelmatig controles en van elke auto wordt de nummerplaat geregistreerd. Niet veel mensen ontsnappen eraan hoor.
Re: Nachttreinen
"Regelmatige controles" is wel iets anders dan consequent alle reizigers controleren.
Binnen Schengen mogen er alleen maar steekproeven worden genomen, tenzij een lidstaat daarvoor een tijdelijke uitzondering aanvraagt. Dat geldt ook voor vliegen binnen Schengen.
De grenspolitie heeft soms wel wat eigenaardige ideeën over wat een steekproef is. Toen de CNL naar Kopenhagen nog reed, hoorde die bv. iedere dag bij de steekproef van de Deense grenspolitie. Dus ja, dat was een eenzijdige focus.
Groetjes,
Rian
Re: Nachttreinen
De NJ Wien - Brussel/Amsterdam wordt altijd gecontroleerd in Passau. (Laatste keer van mij was in januari) liepen ze gewoon door de slaaprijtuigen en controleerde ze enkel de zit en lig rijtuigen. Maar dat is daar jaar en dag al zo het geval.rvdborgt schreef: ↑30 jun 2022, 23:44"Regelmatige controles" is wel iets anders dan consequent alle reizigers controleren.
Binnen Schengen mogen er alleen maar steekproeven worden genomen, tenzij een lidstaat daarvoor een tijdelijke uitzondering aanvraagt. Dat geldt ook voor vliegen binnen Schengen.
De grenspolitie heeft soms wel wat eigenaardige ideeën over wat een steekproef is. Toen de CNL naar Kopenhagen nog reed, hoorde die bv. iedere dag bij de steekproef van de Deense grenspolitie. Dus ja, dat was een eenzijdige focus.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Nachttreinen
Ze zijn hun vloot aan het vernieuwen, en tijdens de renovatie wordt er ook WiFi toegevoegd, zie deze video.
Re: Nachttreinen
En als ik te voet de grens oversteek in een bos?
Men kan dan ook in het station controleren bij aankomst of vertrek of nog beter op willekeurige momenten het volledige station afsluiten en iedereen eens controleren daar zullen ze meer mee vinden
-
- Berichten: 2516
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nachttreinen
In april werd ik wel degelijk gecontroleerd in mijn slaapcabine op weg naar Brussel.
Overigens worden volgens mij quasi alle treinen uit Oostenrijk in Passau aan een grenscontrole onderworpen. Ik herinner me dat ik uit de REX uit Linz stapte en dat er Bundespolizei veelal de kleurlingen vroeg naar hun identiteitsbewijs. En zo zijn er nog een aantal grenspunten in Duitsland, waar men quasi elke trein controleert.
Re: Nachttreinen
Treinfabrikanten en spoorwegmaatschappijen voorzien hun rijtuigen dus best van minstens twee lichten per compartiment. Wanneer er eens een lamp uitvalt is dat niet meteen een probleem.HLE18 schreef: ↑30 jun 2022, 11:13
4. Je hebt de hele dag rondgelopen en bent bezweet van het warme en vochtige weer in Venetië, je hebt een de luxe cabine met douche geboekt voor een dikke 220 euro. Je denkt goed straks een frisse douche en we kunnen zalig slapen. Dan blijkt natuurlijk dat het licht in die cabine kapot is. Vraag je aan die steward want nu, die komt eens kijken, haalt zijn schouders op en bolt het weer af wat een service!
Maar ook voor het oudere materieel zijn er oplossingen mogelijk: voorzie de reiziger van een lampje op batterijen en het ongemak is al een stuk minder.
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Nachttreinen
Ik ben op mijn Interrail-reis in november 2021 (midden in de COVID-periode waar ieder land een vaccinatiebewijs vroeg bij binnenkomst) toch nooit een politiecontrole gehad op de grens, niet in Passau (DE > AT) noch in Lindau (AT > DE), Sankt Margrethen (AT > CH), Schaffhausen (CH > DE) of Aachen (DE > BE).trainlovertje schreef: ↑01 jul 2022, 11:53 Overigens worden volgens mij quasi alle treinen uit Oostenrijk in Passau aan een grenscontrole onderworpen. Ik herinner me dat ik uit de REX uit Linz stapte en dat er Bundespolizei veelal de kleurlingen vroeg naar hun identiteitsbewijs. En zo zijn er nog een aantal grenspunten in Duitsland, waar men quasi elke trein controleert.
De enige keren dat het coronacertificaat werd gecontroleerd op de trein was in de restauratierijtuigen.
Re: Nachttreinen
De systematische grenscontroles zijn vooral gericht op vluchtelingen, en vinden daarom enkel plaats bij treinen die van zuid naar noord, of van oost naar west rijden. Op de Snalltäg richting Malmö worden er ook systematische controles uitgevoerd tussen DE en DK. Tijdens corona was er nog geen oorlog in Oekraïne, en door de strengere controles aan de buitengrenzen minder vluchtelingen.ovspotter_be schreef: ↑01 jul 2022, 13:13Ik ben op mijn Interrail-reis in november 2021 (midden in de COVID-periode waar ieder land een vaccinatiebewijs vroeg bij binnenkomst) toch nooit een politiecontrole gehad op de grens, niet in Passau (DE > AT) noch in Lindau (AT > DE), Sankt Margrethen (AT > CH), Schaffhausen (CH > DE) of Aachen (DE > BE).trainlovertje schreef: ↑01 jul 2022, 11:53 Overigens worden volgens mij quasi alle treinen uit Oostenrijk in Passau aan een grenscontrole onderworpen. Ik herinner me dat ik uit de REX uit Linz stapte en dat er Bundespolizei veelal de kleurlingen vroeg naar hun identiteitsbewijs. En zo zijn er nog een aantal grenspunten in Duitsland, waar men quasi elke trein controleert.
De enige keren dat het coronacertificaat werd gecontroleerd op de trein was in de restauratierijtuigen.
Ik heb tussen BE in DE (Aachen) nog nooit controle gehad, maar soms staat er in Aken op het perron politie die er een paar mensen uit pikt.
Zoals gezegd in de zuidwaartse richting geen systematische controles die ik me kan herinneren, wel grenspolitie of douane die bvb aan de grens tussen Duitsland en Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland, of Zwitserland en Italiê.
Het grote verschil tussen een dagtrein en een nachttrein met afgesloten couchetten is dat de politie door een dagtrein kan lopen en er op basis van bepaalde criteria mensen kan uithalen voor een controle. Op de nachttrein zie je niet wie er in de couchette ligt, en kunnen ze niet anders dan vragen de deur open te doen. Op de Thello moest je vroeger je ID card afgeven zodat de steward deze aan de grens kon voorleggen aan de politie, maar zo heeft men natuurlijk geen controle of je wel met een correcte ID-kaart reist.
Re: Nachttreinen
Op de Thello Milaan-Parijs heb ik ook zo'n controle meegemaakt. 2 keer midden in de nacht controle. Ik weet uiteraard niet of dit systematisch gebeurt.
Vooral de manier waarop was storend ( en uiteraard het tijdstip) Een strenge controle bij het opstappen in de laatste commerciële stop zou me niet storen... maar dat was dus niet het geval.
Vooral de manier waarop was storend ( en uiteraard het tijdstip) Een strenge controle bij het opstappen in de laatste commerciële stop zou me niet storen... maar dat was dus niet het geval.
Re: Nachttreinen
Inderdaad in Rusland checkt de steward(es) je paspoort/visum en ticket voor je aan boord kan, veel praktischer.
Re: Nachttreinen
Wil je geloven dat dit eigenlijk al een verbetering is tegenover een jaar geleden ? Dan reden internationale treinen in Italië steevast naar Tarvisio of Brennero. Geen idee waarom RFI hier niet beter kan...1. Hij vertrekt pas om 22:22 en is aangegeven in het station als "Wien Hbf" terwijl hij naar München gaat.
4. Je hebt de hele dag rondgelopen en bent bezweet van het warme en vochtige weer in Venetië, je hebt een de luxe cabine met douche geboekt voor een dikke 220 euro. Je denkt goed straks een frisse douche en we kunnen zalig slapen. Dan blijkt natuurlijk dat het licht in die cabine kapot is :evil: :evil: Vraag je aan die steward want nu, die komt eens kijken, haalt zijn schouders op en bolt het weer af :| wat een service!
Als je zo'n Deluxe coupé in T3-setting geboekt hebt en hem met twee vreemde medereizigers deelt is de deur open laten niet echt een optie hé. En in de gemeenschappelijke douche gaan terwijl je nu net betaald hebt voor privé is ook maar een magere oplossing. Een reservelicht in het dienstcompartiment bewaren als oplossing voor dit soort situaties lijkt me niet onoverkomelijk.Je kan van de steward moeilijk verwachten dat die depannages begint te doen - hij/zij heeft daar wellicht noch de kennis, noch de materialen voor. Als er andere plaatsen over zijn, zullen ze u wel een andere plaats geven, maar als alles volgeboekt is, dan zit er niet veel anders op dan de deur open te laten voor licht? Of gaan douchen in de gemeenschappelijke douche.
Ik vrees dat zo'n kapot lichtje inderdaad soms meerdere ritten meegaat... al naargelang wanneer het rijtuig in zijn depot terugkeert, de omlopen zijn soms 4 nachten lang.Ik durft ook te wedden dat het licht al weken kapot is en daar gewoon niets aan gedaan wordt zoals je op vele treinen allerlei van deze defecten ziet.
Is er nooit geweest.7. On board Wifi werkt niet.
Re: Nachttreinen
Dat klopt maar betreft enkel ligrijtuigen, dus geen deluxe compartimentenovspotter_be schreef: ↑01 jul 2022, 06:00Ze zijn hun vloot aan het vernieuwen, en tijdens de renovatie wordt er ook WiFi toegevoegd, zie deze video.