Dan zal ik als spoorprofessional er even op antwoorden: het is heel zeker onmogelijk met het huidige rollend materieel. Zelfs als je binnenlandse verbindingen wilt opofferen en personeel alle mogelijke reglementeringen en lijnkennis laat op doen: de NMBS heeft gewoon geen enkele trein die verder kan rijden dan Aken. De 15kV en PZB zijn de NMBS vreemd op dit moment. Er loopt een procedure voor de aankoop van HLE17, die zal dat wel kunnen maar die is er nu nog niet.Portbou schreef: ↑10 aug 2022, 21:30In the heat of the argument... laat ik me wel eens meeslepen en speel dan onbedoeld de man in plaats van de bal.trainlovertje schreef: ↑10 aug 2022, 20:45 Als je ervan uitgaat, dat niemand zin heeft om iets te bereiken bij het spoor, eindigt de discussie voor mij hier.
Mijn excuses daarvoor.
Ik blijf erbij dat er bij de spoorwegen in het algemeen een gebrek aan ambitie is.
Een zin als "het is waarschijnlijk onmogelijk" illustreert dat nu net.
Maar zelfs met die locs kan je nog steeds niet gaan dromen van Belgische treinen die elk uur aan hoge snelheid naar Frankfurt karren hoor. Daarvoor is nog eens een veelvoud van het geld nodig en dat is er gewoon niet.
Ik vind het ook jammer, maar het is nu eenmaal de realiteit dat spoorwegen geen oneindig budget hebben. Het geld dat er is wordt geïnvesteerd in haalbare projecten, die zijn niet altijd even sexy of flitsend, maar verhogen wel gestaag het aantal reizigers - dat is voor mij al een teken dat de gemaakte keuzes zeker niet compleet fout zijn.